Har en äldre dushblandare som jag skall byta ut mot en ny blandare. Den gamla har 22mm rör samt 180c-c istältet för 160c-c som på den nya.

Min tanke är att byta rör som kommer underifrån, såga av det inkommande så att jag får 160c-c.

Schematisk illustration av rörinstallation för duschblandare med dimensioner och vinklar.

Så min fråga är; 22mm till 12 eller 15 rör, vad behöver jag? eftersom jag behöver byta/ta bort befintliga böjar för att få 16c-c så funderade jag på om det finns 22 till 12/15 vinkel direkt?

Tacksam för lite input....

Det finns excenterkopplingar från
M34 till m26
Om det är som jag tror är det dom du behöver
Ta en bild på blandaren så jag ser hur den sitter .
Det kan spara dig en massa onödigt jobb och pengar
Mvj

Hej,

bifogat är bild på det jag vill byta ut, jag tänkte stt det var lättare att byta från vinkeln men det underlättar ju att bara byta vid gamla kranen.

tar tacksamt emot förslag

• Bild av en äldre kraninstallation med rostiga rör och två vred mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns tidigare ett övergångs fäste till dom
Armaturerna
Tyvärr hittar jag inga i katalogen längre

• Gilla
Jef
  • Laddar…
Hej Jef.

Jag stötte på den här tråden eftersom jag såg bilden. Jag letar egentligen efter delar till gamla köksblandare. Antagligen har det suttit just en sådan duschblandare som du tänker byta ut i huset där jag bor. Ett egnahemshus från 40-talet på Hisingen i Göteborg.

Har du kvar den gamla blandaren? Kan du tänka dig att sälja den?

Ett fästhål för en sådan blandare finns kvar i kaklet hos mig. Vet inte hur krångligt det skulle bli att sätta tillbaks en gammal blandare. Problemet blir liksom tvärtom mot ditt.

Eftersom du pratar om att åka till Hornbach och få delar, så tänkte jag att du kanske också bor i Göteborg. Hornbach finns på andra platser i Sverige också. Om du menar ett annat Hornbach och kan tänka dig att sälja den gamla blandaren, får vi ordna frakt också.

Av tidigare inlägg drar jag slutsatsen att ditt problem att få en ny duschblandare på plats är löst.

Hälsningar.
Robbotten

R Robbotten skrev:
Hej Jef.

Jag stötte på den här tråden eftersom jag såg bilden. Jag letar egentligen efter delar till gamla köksblandare. Antagligen har det suttit just en sådan duschblandare som du tänker byta ut i huset där jag bor. Ett egnahemshus från 40-talet på Hisingen i Göteborg.

Har du kvar den gamla blandaren? Kan du tänka dig att sälja den?

Ett fästhål för en sådan blandare finns kvar i kaklet hos mig. Vet inte hur krångligt det skulle bli att sätta tillbaks en gammal blandare. Problemet blir liksom tvärtom mot ditt.

Eftersom du pratar om att åka till Hornbach och få delar, så tänkte jag att du kanske också bor i Göteborg. Hornbach finns på andra platser i Sverige också. Om du menar ett annat Hornbach och kan tänka dig att sälja den gamla blandaren, får vi ordna frakt också.

Av tidigare inlägg drar jag slutsatsen att ditt problem att få en ny duschblandare på plats är löst.

Hälsningar.
Robbotten
Hej,

tyvärr så gick den till skroten, funderade länge på om jag skulle sälja eller renovera den.

Kolla om hustillhus har:
https://www.hustillhus.se/

kanske har kvar själva väggfästet.

ps. Jag bor också i Egna hem hus i Kålltorp.ds

J Jef skrev:
Hej,

tyvärr så gick den till skroten, funderade länge på om jag skulle sälja eller renovera den.

Kolla om hustillhus har:
[länk]

kanske har kvar själva väggfästet.

ps. Jag bor också i Egna hem hus i Kålltorp.ds
Hej.

Tack för svar och tips.

OK, den gamla blandaren är väck. Det har ju gått några månader sedan du skrev och bad om råd.

Kålltorp, också Göteborg. Området här är Tolered.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.