SvenD skrev:
20 - 21 C, men det är väl någon grad högre i taket där luften tas ut.
Verkningsgrad vvx 73-77 %. Ja det är ju inte illa för en sån gammal maskin. :p

Tjoa skrev:
Verkningsgrad vvx 73-77 %. Ja det är ju inte illa för en sån gammal maskin. :p
Frånluftkanalerna som ligger i isoleringen på vinden är ganska lång, så jag tror att de 85 % som utlovas kan vara ganska nära sanningen. 16 C är uppmätt i ett tilluftdon bara några meter från FTX:en, så totalt blir det kanske inte mer än 60 % verkningsgrad, men det är ju gott så.

Släng gärna in formeln för hur du räknat.

SvenD skrev:
Så måste det inte vara. Min Kathal FTX har fortfarande helt OK verkningsgrad. Idag med + 2 ute är temp på inluften + 16 C, utan någon som helst tillsats värme förutom den fäktarna åstadkommer. Jag är inte främmande för att byta fläktar och spjällmotor om så skulle behövas.
Sant förvisso, förutsatt att det finns reservdelar. Det sitter en del styrelektronik i de äldre aggregaten som man inte ens hittar på museum.

Consensus skrev:
Sant förvisso, förutsatt att det finns reservdelar. Det sitter en del styrelektronik i de äldre aggregaten som man inte ens hittar på museum.
Fläktarna är standard och det finns en firma i Sth som säljer reservdelar till min Kanthal FTX. Jag tror att tilverkningen pågick långt efter det att min installerades. Kanske tillverkas det fortfarande, men under annat namn. Enkel konstruktion med två paket korrugerade aluminiumplåtar som luften paserar igenom och ett spjäll som skiftar luftflödet mellan dessa paket en gång per minut. Spjället ger upphov till ett dämpat dunsljud som hörs i hela huset. Vi tänker inte på det, men det har hänt att nykomlingar som sovit i huset undrat.

Du menar Kantherm? De fick en efterföljare på 80-talet som hette x-vell där växlarpaketen var runda och de fanns upp till storlekar på 3 000 kubikmeter luft/tim. En nackdel var förutom ljudet när spjället slog om att all luft som låg i de 3m långa rören kom tillbaka när spjället slog om vilket var mindre trevligt på bla en bingolokal där det var en avdelning för rökare och en förutan.Men de var enkla och framförallt billiga.

Mätte strömförbrukning igår på FTX aggregatet .
6,5 Ampere drog den till jag skruvade ner termostaten , tydligen 2 steg på den men bara ett effektsteg verkar det som .
När batterivärmaren slog ifrån så drog aggregatet endast 0,5A vilket ju enbart är fläkten . När batterivärmaren är till så förbrukar aggregatet 10ggr mer alltså . Vilket innebär 31kwh\dag .

exerg skrev:
Du menar Kantherm? De fick en efterföljare på 80-talet som hette x-vell där växlarpaketen var runda och de fanns upp till storlekar på 3 000 kubikmeter luft/tim. En nackdel var förutom ljudet när spjället slog om att all luft som låg i de 3m långa rören kom tillbaka när spjället slog om vilket var mindre trevligt på bla en bingolokal där det var en avdelning för rökare och en förutan.Men de var enkla och framförallt billiga.
Kantherm 300, så heter den bestämt. Tack för rättelsen.
http://www.kantherm.se/Historik.htm

Min sitter nästa dikt mot yttervägg, så dödvolymen är ganska liten.

Finns det nått vinterläge på vevexen? Förvärmningen ligger ju och drar 6Ampere kontinuerligt som det är nu .
Ska man sätta igen friskluftsintaget kanske för att minska på kalluften som tas in ?

Du kan ha för mycket tilluft gentemot frånluft. Har du ett nyckelhål eller öppna ett par mm på ett fönster och känn om det strömmar in rejält med kall uteluft,annars har du nästan övertryck vilket du naturligtvis inte ska ha.Du kan ju även kolla om växlarpaketet på frånluftssidan har blivit igensatt så att det hindrar frånluften.Växlaren tolkar det som om det har blivit isbildning på frånluftssidan och slår in förvärmen om tempen efter växlaren är kallare än vad förvärmningstermostaten är ställd. Det är inte så att en del av frånluften kommer från nåt förråd som är kallt el liknande som drar ner frånluftstempen vid aggregatet?Mät gärna frånluften vid aggregatetÄr frånluftsdonen i våtutrymmena tillräckligt öppna.? Kolla i "nyckelhålet"igen. Vinterläge är det om växlarpaketet sitter där annars är det en sommarkassett där istället (om jag minns rätt.) Öppna hellre mer på frånluftsventilerna och dra ner fläktarna med tyristordonet hellre än att strypa uteluftskanalen.

Öppnade fönstret lite och kände ingen överdriven luftström , däremot så känns det att det drar in kalluft i friskluftsventilerna i källaren .
Har justerat alla frånluftsventiler som går från badrum\duschrum till max öppna samt justerat tilluftsventilerna så dom släpper in mindre .
Menar du att själva kuberna i växlaren inte sitter i vid sommardrift?

Till vissa aggregat kunde man byta växlarpaketet mot ett liknande där till o frånluften passerade varandra utan värmeväxling. Detta gjorde att tilluften under vissa tider på sommaren kunde blåsa in lite svalare luft. Inte troligt att det sitter ett sådant men det är värt att kolla. Slår du av all värme och tilluften blir densamma som utetempen så kan det vara så. Ta gärna och gör ett litet hål på rören in till aggregatet (med värmen avslagen) och mät temperaturerna så det finns lite att gå på. Att det drar i i källaren beror på tryckförhållanden mellan våningarna .Stäng där när du kollar fönstret igen.

Ok , ska mäta tempen i rören , men är väl inte så bra att borra , lär ju tätas ganska ordentiligt efteråt .
Nu är det ju minusgrade in i växlaren utan värme så antar att det endast blåser ut 5-10 + grader i rummen .

Tejp tätar. Om du har lika mycket frånluft som tilluft är formeln för uträkning av värmeväxlarens verkningsgrad är :tilluftstempen (i ditt fall ca 10 grader?) - Tempen före värmeväxlaren(i princip utetemp, säg ca 1 grad) dividerat med frånluftstempen(22 grader)-utetemp 10-1= 9 22-1=21 vilket skulle ge 9:21= 0,42 alltså 42% verkningsgrad vilket är mycket dåligt tom för en vevex och detta kan bero på att du har mer tilluft än frånluft .Skulle du behöva höja tilluftstempen med elvärmen från 10 till 18 grader åtgår det ca: 450 watt. Med dina 1,3 kw innebär det att både för o eftervärme står på för fullt troligen pga för mycket tilluft (alt.för lite frånluft) och en felaktig avfrostningstermostatinställning Med aggregatets troliga verkningsgrad ca:60% borde tilluftstempen utan eftervärme vid -5 grader bli ca: 12 grader.

Hmm , sitter ju bara ett förvärmningsbatteri i växlaren , ingen eftervärme .
Är väl bara att bita i det sura och slå på termostaten för förvärmningen , som det är nu så får bergvärmen jobba för fullt , elsteget på den jobbar också . Var -14 ute i morse . Bergvärmepumpen går nästan konstant , 22 timmar per dygn .

Roade mig med lite beräkningar på min FTX och fann att den just nu återför ca 2,4 kW till huset.

Tänkte attt någon annan kunde vara road att göra detsamma, så här kommer formler och beräkningar.

Fysikaliska konstanter för luft
Densitet = 1,293 kg/m3
Värmekapacitivitet = 1 kJ/kg K

Antag att:
Luftväxlingen är 300 m3/h (mitt hus)
T inne = T frånluft = 20 C
T ute = -11 C så är det just nu
T tilluft = 11 C så är det just nu

Den energi som under en timme måste tillföras för att under en timme värma en viss mängd luft ett givet antal grader (delta T) kan beräknas som:

E = (massan x värmekapacitiviteten x delta T)/3600 sekunder

Massan under en timme blir: Luftväxlingen x densiteten = 300 x 1,293 = 387 kg

E = 387/3600 x Delta T = 0,1075 x Delta T

Verkningsgraden = E återförd/ E bortförd

E återförd = 0,1075 x ( 11 – (-11)) = 0,1075 x 22 = 2,4 kWh

E bortförd = 0,1075 x (20 - (-11) = 0,1075 x 31 = 3,3 kWh

Verkningsgraden = 2,4/3,3 = 0,72

Av ovan inses också att:
Verkningsgraden = (T tilluft – T ute)/ (T inne – T ute)

Egentligen bör man ta hänsyn till den effekt som tillförs till fläktmotorerna.

I mitt fall 200 W.

"Verklig" verkningsgrad blir då = 2400/(3300 + 200) = 2400/3500 = 0,68

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.