useless useless skrev:
Varför installerar du inte radiatorerna själv? Finns det färdiga rör så är det väl inte svårare än att koppla in värmepumpen?

Så PURJO, useless,

Nu har jag räknat på det med. (att installera radiatorerna själv) Det blir ett definitivt NEJ!
Min vän som är F.D rörläggare säger.
NEJ för H-E, gör det inte, du kommer vara död innan du har gjort den besparingen. (Han har själv LLVP och avstängd vattenburen värme)
Nej, det är en onödig utgift, det fungerar inte i södra delen av Sverige. Det finns inget bättre billigare alternativ än det jag och #jvcBear har kommit fram till om man har en öppen bra planlösning. (Det har jag iaf)
Någon dyr installation av en Nibe 370 behövs inte. Det är oerhört utkastade pengar för jättegammal teknik och en wifi modul. :crysmile:
Den borde ligga på 35-40.000kr med installation, de kör fortfarande med Propan i Nibes 370, rysligt dåligt.
Kompressorerna har varit ett ständigt byte sedan propanet kom. Man kan börja undra om NIBE har en avdelning för analys?
Om de har det så verkar den inte fungera iaf. Om man besitter ett problem så löser man det inom en kort period, detta med kompressor-ras har pågått i över 2 decennier nu. Bedrövligt dåligt.

En annan sak:
Rätt lustigt att NIBE F110 (och andra) har R134A (klea) i sig som togs bort från AC-systemet i bilar för många år sedan för att det är miljöfarligt.
Det känns inte riktigt som denna branschen går i bräschen för miljön tycker jag.

Men, men, vad vet jag..... jag har säkert fel.

Lite off topic:
Det är ju så att det kostar lika mycket att konvertera sin värme från el till vattenburet med LV-pump som det kostar med en mindre bil med 7 års garanti.
Då satsar jag hellre på bilen kan jag säga, den ger mig mer i utbyte än vad än strulig LV-pump kommer att ge mig med ett kompressor-ras inom 7-12 år. Då ska man inte glömma att kompressor-ras kostar ca:25.000kr.
Jag gillar inte att kalkylera med extra utgifter eller extra s.k. trygghetsförsäkringar i mitt värmepumpsutbyte.
DET ÄR LEVERANTÖREN SOM SKA GE MIG GARANTIER FÖR ATT SAKERNA HÅLLER FÖR DET JAG BETALAR FÖR.

smart, enkelt och billigt, det är mitt motto.
Kort och gott, ingen dyr installation här... :rofl:

En annan fråga är väl hur mycket ström du förbrukar varje år i uppvärmning. En vattenpumpslösning håller väl nere kostnaderna lite. Vi konverterade från LLVP till vattenradiatorer köpta på blocket (egen installation) samt en beggad Nibe Split , total kostnad 25 tkr inkl material för ca 125 m2. Dock hade vi FTX innan så den kostanden tillkommer isf.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En annan fråga är väl hur mycket ström du förbrukar varje år i uppvärmning. En vattenpumpslösning håller väl nere kostnaderna lite. Vi konverterade från LLVP till vattenradiatorer köpta på blocket (egen installation) samt en beggad Nibe Split , total kostnad 25 tkr inkl material för ca 125 m2. Dock hade vi FTX innan så den kostanden tillkommer isf.

Men vi bor i Södra Sverige. Du tillhör mellandelen. Din förbrukning borde vara högre enligt mina beräkningar. Vår förbrukning ligger runt 15.000 kWh/år totalt med hushållsel.
Berätta gärna hur du tänker. :D

pperssons pperssons skrev:
Men vi bor i Södra Sverige. Du tillhör mellandelen. Din förbrukning borde vara högre enligt mina beräkningar. Vår förbrukning ligger runt 15.000 kWh/år.
Berätta gärna hur du tänker. :D
Du slipper ju VVB också, men beror också på hur stort hus du har, litet hus inte så bra, stort hus lite bra :) samt att det blir en bättre värme med element än med LLVP enligt mig.

Jag brukar börja med att läsa tråden från början, det ett hett tips till dig är att göra detsamma.

Du är inte verklighetsförankrad överhuvudtaget.
Läs från början.

Men tack ändå.

Jag brukar börja med att läsa tråden från början, det ett hett tips till dig är att göra detsamma.

Du är inte verklighetsförankrad överhuvudtaget.
Läs från början.

Men tack ändå.
Det brukar jag med, och du hoppade in i tråden den 30/1. Jag försökte ge några tips men varsågod ändå! Trevlig helg!

Ändå har jag bättre utsagor än dig.... men jag hoppade in långt senare. :crysmile:

Jag gillar att avvakta ett svar för att se om det är värt att svara på.

Just nu sitter jag och väntar på ett riktigt svar..... Undra om det kommer något?

Undra om värmepumpsforumet är bättre...?

PURJO..... oj förlåt.. useless.... vet du det?

Redigerat:
Jag väntar ännu....

Detta är ett tecken på ren svaghet från vissa personer som vill bevaka sina egna intressen genom att bevaka trådar på avstånd. "dvs man läser utan att svara om det inte gynnar dig själv."

Installera inte massa onödig skit om ni inte behöver det. En rörpulare vill bara sälja, han hade sålt sin morsa om han kunde.... Bara hon ger värme till dig.

Till er andra:
Vad ni än gör gör så tänk er för innan ni byter FLVP,BVP,LVP eller LLVP eller vill konvertera till solenergi.
Dra ner er förbrukning till minimum innan ni installerar solpaneler och annat.
Solenergipanelerna kommer att vara minimalt mot vad ni räknade på först.

Tjooo, Hopp, Galopp...

Enkelt, smart och billigt!!!!

Detta är ett tecken på ren svaghet från vissa personer som vill bevaka sina egna intressen genom att bevaka trådar på avstånd. "dvs man läser utan att svara om det inte gynnar dig själv."

Installera inte massa onödig skit om ni inte behöver det. En rörpulare vill bara sälja, han hade sålt sin morsa om han kunde.... Bara hon ger värme till dig.

Till er andra:
Vad ni än gör gör så tänk er för innan ni byter FLVP,BVP,LVP eller LLVP eller vill konvertera till solenergi.
Dra ner er förbrukning till minimum innan ni installerar solpaneler och annat.
Solenergipanelerna kommer att vara minimalt mot vad ni räknade på först.

Tjooo, Hopp, Galopp...

Enkelt, smart och billigt!!!!
Skål broder! Vad dricker du ikväll ?

Skål broder! Vad dricker du ikväll ?

Inget, jag är bara bedrövad över att ingen svarar på det de har skrivit.

Är det ett problem för dig?

Sen är jag inte din bror!!!

Inget, jag är bara bedrövad över att ingen svarar på det de har skrivit.

Är det ett problem för dig?
Verkar vara frustrerande för dig, skål!

Verkar vara frustrerande för dig, skål!
Nej,

Det är bara ett faktum att jag har rätt.

Nej,

Det är bara ett faktum att jag har rätt.
Ja, ok vi säger väl det.mår du bättre nu ?

Japp, du då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.