G Greger_08 skrev:
från plastslangen som kommer från marken

Ena slangen till blandaren andra slangen till beredaren

Kranen ute får vara torr ett tag.

T-koppling för att grena kallvattnet funkar ju också

typ
[länk]

med rätt storlek förstås

Sedan planadapter om man inte vill att den koniska kopplingen ska ha sönder packningarna i slangen.
[länk]
Ok, men ska jag låta varmvattenslangen från blandaren gå till beredaren, och kallvattenslabgeb till den som kommer upp ur marken? Hur ska då beredaren kunna fyllas med kallvatten? Gud min hjärna är trög idag

H Hufsa skrev:
Ok, men ska jag låta varmvattenslangen från blandaren gå till beredaren, och kallvattenslabgeb till den som kommer upp ur marken? Hur ska då beredaren kunna fyllas med kallvatten? Gud min hjärna är trög idag
Du ska koppla det som kommer från marken både till varmvattenberedaren och kallvatten i kranen.
Så är det väl redan idag, det finns ju en Tkoppling med två slangar.

kallvattnet trycks in i beredaren och när du tappar varmvatten så ersätts det med nytt kallvatten som värms upp..

• Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Detta är en Oras det går inte att använda en annan blandare. Det måste vara en från oras och till just detta endamål 5 liters öppen beredare och med en blandare med tre anslutningar 1 kalkvatten in. 2 en kopplas till beredaren blå. En kopplas till beredaren röd. Blandaren fungerar som öppen Säkerhetsventil därför går det inte att använda någon annan blandare

B Bengt Einsrsson skrev:
Detta är en Oras det går inte att använda en annan blandare. Det måste vara en från oras och till just detta endamål 5 liters öppen beredare och med en blandare med tre anslutningar 1 kalkvatten in. 2 en kopplas till beredaren blå. En kopplas till beredaren röd. Blandaren fungerar som öppen Säkerhetsventil därför går det inte att använda någon annan blandare
Var till vvs och fick hjälp av rörmokare. Har kopplat om slangarna m hjälp av en extra t-koppling. Fungerar utmärkt.
Vv-Beredaren är en av marknadens vanligaste modeller (nibe nibette15) och funkar ihop med blandare med endast två slangar. Annars hade vartenda hushåll behövt en oras

Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
B Bengt Einsrsson skrev:
Hade nog bara varit att köpa en ny insats till den där så blir den som ny.
Hade varit bättre än att köpa en Kinakran från Ikea.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade nog bara varit att köpa en ny insats till den där så blir den som ny.
Hade varit bättre än att köpa en Kinakran från Ikea.
Vad är ditt problem? Det var ingen insats som var problemet, problemet var att jag ville använda min ”kinakran”. Det problemet är nu löst.

H Hufsa skrev:
Vad är ditt problem? Det var ingen insats som var problemet, problemet var att jag ville använda min ”kinakran”. Det problemet är nu löst.
Ja valet är ditt. Tänk bara på att du verkar ha en öppen beredare utan säkerhetsventil och de kräver lite speciell installation.
En helt öppen beredare är konstruerad utan en trycksatt behållare och har ett ständigt öppet utlopp (t.ex. ett öppet rör eller en speciell blandare avsedd för öppna system). Denna typ av beredare behöver inte en säkerhetsventil för övertryck, eftersom expansionsvattnet rinner fritt och trycket aldrig kan byggas upp.
Om du vet att installationskraven är uppfyllda med ditt T-rör och du känner dig trygg med detta så lycka till!

• Gilla
Bengt Einsrsson
  • Laddar…
Tänk bara på att du verkar ha en öppen beredare utan säkerhetsventil och de kräver lite speciell installation.
TS skrev ju att det är en Nibe Nibette. Vilken speciell installation kräver de som inte ens står i installationshandboken?

useless useless skrev:
TS skrev ju att det är en Nibe Nibette. Vilken speciell installation kräver de som inte ens står i installationshandboken?
Ja om installationsanvisningen för öppen installation utan säkerhetsventil är följd så.
En specialblandare är ju ett sätt att lösa det på ett smidigt sätt. Men T-rör och lite MacGyver hittepå kanske räcker. Saknas backventil på kallvattensidan så kanske det inte är någon uppenbar risk ändå...
Eller så har vi läst i olika anvisningar....

Ja valet är ditt. Tänk bara på att du verkar ha en öppen beredare utan säkerhetsventil och de kräver lite speciell installation.
En helt öppen beredare är konstruerad utan en trycksatt behållare och har ett ständigt öppet utlopp (t.ex. ett öppet rör eller en speciell blandare avsedd för öppna system). Denna typ av beredare behöver inte en säkerhetsventil för övertryck, eftersom expansionsvattnet rinner fritt och trycket aldrig kan byggas upp.
Om du vet att installationskraven är uppfyllda med ditt T-rör och du känner dig trygg med detta så lycka till!
Ja om installationsanvisningen för öppen installation utan säkerhetsventil är följd så.
En specialblandare är ju ett sätt att lösa det på ett smidigt sätt. Men T-rör och lite MacGyver hittepå kanske räcker. Saknas backventil på kallvattensidan så kanske det inte är någon uppenbar risk ändå...
Eller så har vi läst i olika anvisningar....
Vad är det du tror ska hända? Det är ett fritidshus, där vattnet stängs av om vi ej är på plats.
Fick alltså hjälp av en rörmokare på VVS-firma att plocka ut de delar som behövdes.

För alla som deltagit i tråden, hjälpt och kanske lite skällt, ser detta rätt ut? Slangen som sticker iväg åt sidan till åt vänster ur bild är alltså droppslangen (som leder ner i behållare)

• IMG_1408.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1409.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
H Hufsa skrev:
För alla som deltagit i tråden, hjälpt och kanske lite skällt, ser detta rätt ut? Slangen som sticker iväg åt sidan till åt vänster ur bild är alltså droppslangen (som leder ner i behållare)
Det är ju en seriös, tattig lösning, men det funkar 🙂

• Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Krilleman
H Hufsa skrev:
Finns planadapeter på samtliga anslutningar?

Där det är slanganslutning med lekande mutter?

S Snikholt skrev:
Det är ju en seriös, tattig lösning, men det funkar 🙂
S Snikholt skrev:
Haha! Så länge vattnet inte backar och min varmvattenberedare sprängs eller något annat sattyg är jag glad!
Krilleman Krilleman skrev:
Finns planadapeter på samtliga anslutningar?

Där det är slanganslutning med lekande mutter?
Ja

H Hufsa skrev:
Ja
Oj vad hände? Kommenterade på mig själv som någon annan?

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.