6 521 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Byte av bergvärmepump.
On/off går bara att nyttja till 80% får du nog förklara lite djupare. Varför skulle den bara gå att nyttja till 80%Putten skrev:
Sticker nog ut hakan lite nu , det med VP är stort och det finns många viljor om vad som är bäst , men bäst är nog egen erfarenhet i bruk av egen och service på dom
Har själv en enkel VP 20 år nu och går som tåget , men har en en tank på 750 L som den värmer och tar ut från den med en shunt , alltid rätt temp i huset , det blir långa fina gångtider och stopp , hålet återhämtar sig bra
mellan stoppen , samt det viktigaste för mig , inget lullull med en massa elektronik som kan paja , kostar skjortan att repa . Iof inget större fel på inverters men i mitt tycka för mycket som ska malla .med alla parametrar och inställningar , behövs inte mycket för att det inte ska funka till 100%
Kanske kompressorerna är bättre i dag men det finns en risk med smörjningen på dom när dom ska gå med lågfart
Har själv en enkel VP 20 år nu och går som tåget , men har en en tank på 750 L som den värmer och tar ut från den med en shunt , alltid rätt temp i huset , det blir långa fina gångtider och stopp , hålet återhämtar sig bra
mellan stoppen , samt det viktigaste för mig , inget lullull med en massa elektronik som kan paja , kostar skjortan att repa . Iof inget större fel på inverters men i mitt tycka för mycket som ska malla .med alla parametrar och inställningar , behövs inte mycket för att det inte ska funka till 100%
Kanske kompressorerna är bättre i dag men det finns en risk med smörjningen på dom när dom ska gå med lågfart
E Ecke16 skrev:
Lite begreppsförvirring... För att inte en on/off ska vara för överdimensionerad en stor del av året (med dåliga driftförhållanden, sämre verkningsgrad och kortare livslängd som följd) brukar man inte dimensionera dom för husets maximala effektbehov. Normalt är att man väljer en pump som ger 70-80% av toppeffekten.
Javisst. Men dimensionerar man för 70-80% effekttäckning så brukar energitäckningen landa på 95-97%. Dvs elpatrontillskottet står bara för några enstaka procent av den totala energiförbrukningen. Det ska vägas mot merkostnaden för en tank, extra cirkulationspump och komplexare installation.
Sen finns det ju andra saker som också kan motivera en tank; Att man vill ha grundvärme i badrummet hela sommaren t ex. Eller att man helt enkelt sover bättre om nätterna när man vet att man har ett system som klarar sig utan eltillskott..
En tank löser flera problem och ger fler möjligheter. Men det är inte fel med en lite klenare pump direktkopplad på värmesystemet.
Sen finns det ju andra saker som också kan motivera en tank; Att man vill ha grundvärme i badrummet hela sommaren t ex. Eller att man helt enkelt sover bättre om nätterna när man vet att man har ett system som klarar sig utan eltillskott..
En tank löser flera problem och ger fler möjligheter. Men det är inte fel med en lite klenare pump direktkopplad på värmesystemet.
Ja men med fast kondensering är inte heller riktigt att ta ut 100% från systemet heller.J jojo123 skrev:Sticker nog ut hakan lite nu , det med VP är stort och det finns många viljor om vad som är bäst , men bäst är nog egen erfarenhet i bruk av egen och service på dom
Snarare det motsatta.
Men är man ingen COP jägare så är det ett förbannat trevligt och bekvämt sätt att köra sitt system på. Finns mycket klös att ge när man behöver det om man har hög temp i tanken.
Jag förordar en Onoff pump med 100% effekttäckning, arbetstank samt termostater.
Självklart flytande kondensering.
500 räcker bra , det man kan miss är tt nya VP har inbyggd VVB , jag har en slinga i min som förvärmer i serie med en VVB .E Erik Thomsen skrev:
Nu ska väl även sägas att jag kör med ved numera , men hade enbart VP i 10 år , och låter VP starta någon gång i månaden för motion , utom då vi åker utomlands på vintern 6 mån , då håller VP huset varmt.
Låter lite for komplicerat tekniskt och tar nok också upp för mycket plats i min garage.J jojo123 skrev:500 räcker bra , det man kan miss är tt nya VP har inbyggd VVB , jag har en slinga i min som förvärmer i serie med en VVB .
Nu ska väl även sägas att jag kör med ved numera , men hade enbart VP i 10 år , och låter VP starta någon gång i månaden för motion , utom då vi åker utomlands på vintern 6 mån , då håller VP huset varmt.
vill gärna ha plats till bilarna också
Klart det tar lite plats , även en VP , nu ska vi vara lite ärliga här , att få tag på en ren VP utan all lullull omkring är svårt men finns , det är inte så kompliserat som det låter , plats för VP finns du har en nu så det är tanken som ska en plats
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
En inverterstyrd pump har normalt lite bättre verkningsgrad och kräver inte lika stor arbetstank = kompaktare installation.
Enda som talar för en on/off är om den är betydligt billigare, men om man behöver en extern tank..
Enda som talar för en on/off är om den är betydligt billigare, men om man behöver en extern tank..
Som jag har det.Fast jag har inga termostater, utom på ett,med flit, överdimensionerat element i ett källarbadrum.TotalControl skrev:
En sak jag saknar på din lista är en innegivare.
Jag har 300 l tank o stor hysteres eller gradminuter som det heter på Nibes lingo. Detta ger ca 0.5 graders sväng på innetemp, vilket är min avägning mellan komfort o antal starter.