Ok, om jag fattat det rätt så är det som en distans och som du skriver man kan sätta den lite i spänn och sen justera efter behov, det är smart!

När man gjort detta så skruvar man alltså en "skruv" i hylsan som fäster karmen i huset! Har jag fattat det rätt då? För det är just den fixeringen jag är frågande till.

Karmhylsor blir ju stadigt, rekommenderas till sidohängda produkter framförallt. Dock tar det ju en jäkla tid att montera med såna. Jag använder karmskruv ihop med essves karmdubb. Går otroligt fort och blir exakt.

verktygsgurun skrev:
Karmhylsor blir ju stadigt, rekommenderas till sidohängda produkter framförallt. Dock tar det ju en jäkla tid att montera med såna. Jag använder karmskruv ihop med essves karmdubb. Går otroligt fort och blir exakt.
En säger att det är smidigt och enkelt och skulle verkligen inte göra på annat vis och nu säger du att det tar en jäkla tid och montera? Om jag som lekman i detta och vill försöka göra detta byte själv, jag tror att jag grejar det men jag vill trots det ha 100% grejer så man inte står där sen.

Snacka om att man bli kluven? :x

Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Ja dörrar brukar ju vara sidhängda ... :P

http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf
Och så behöver man något verktyg, detta är bra om man har en skruvdragare som har 13mm chuck:
http://www.jula.se/montageverktyg-for-karmskruv-90-mm-302019
Annars något handverktyg, typ:
http://www.jula.se/verktyg-for-karmskruv-135-mm-302043

Sen behövs mejsel eller bits som passar fixeringsskruven.

Efter den beskrivningen så skulle nog till och med jag kunna greja att montera en dörr.

Tack för det

Mikael_L
I monteringsanvisningen står det att man ska använda någon speciell slags kil.
Själv använde jag de gröna plastkilarna från byggmax
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-13009.aspx
Dessa är väl egentligen för flytande golv och aningens höga kanske (10mm) om det är trångt runt karmen. Men jag hade utrymme nog.

Annars finns det träkilar och spånskivekilar att köpa, eller att tälja lite själv.

MEN.
Jag tycker inte det verkar smart att kila under dörrtröskeln, då tröskeln kommer böja sig varje gång någon kliver på den och lägger sina 100 pannor på tröskeln.
Är det jämnt och horisontellt underlag under dörrkarmen så kan man väl lägga lite takpapp, tjärad syllpapp, ev åldersbeständig plast mellan betong och tröskel.
Är det trä under ska man väl inte behöva något alls mellan, tycker jag.

Måste tröskeln höjas bör man nog snida till en bräda som ger stöd längs hela vägen.

verktygsgurun skrev:
Föredrar också karmskruv, dubben är skitbra, finns även för karmhylsorna dock. Men karmskruv med cuttersspår, så behöver man inte ens förborra i regeln.

Falkens skrev:
En säger att det är smidigt och enkelt och skulle verkligen inte göra på annat vis och nu säger du att det tar en jäkla tid och montera? Om jag som lekman i detta och vill försöka göra detta byte själv, jag tror att jag grejar det men jag vill trots det ha 100% grejer så man inte står där sen.

Snacka om att man bli kluven? :x
Karmhylsor tar längre tid att montera. man ska fippla med att gänga ut dem mot regel, och sen i med skruven och fästa. Karmskruven är ju bara att tjoffa dit. Lättare att efterjustera också.
Med dubb och karmskruv gör man en dörrinstallation på 10min.

Mikael_L
Jag som monterar en dörr var tionde år spelar det inte så stor roll ... ;)

Om du endast ser till andra egenskaper förutom montagetid, vilken skulle du välja då?

Ja håller med Mikael_L här, tiden är skitsamma just nu. Det är 1 dörr som ska bytas och det kommer säkert ta betydligt längre tid för mig än någon annan så 15-30 min längre med detta... helt OK för mig :-D

Snailman
Jag använde adjufix, kostar nog dubbelt mot julas, men då följer det med plastbrickor och distanser för tröskeln...om man väljer den för tungt montage

fick nog rabatt så det inte är någon ide med julas för mig...

En annan fråga som slog mig, när man tittar efter dörrar så ser jag att de flesta inte har säkerhetslås (dvs. extralås) är det något man installerar senare med hjälp av låssmed eller finns det dörrar färdiga med det.

Jag kollar nu på olika Internetsidor för att jämföra och där finns det inge med det.

Jag tar upp den här tråden för ja tror ja bestämt mej för att byta ytterdörr, ja tänkte köpa en "växjö" från baushaus (nån som har nån åsikt om den?). När jag mäter yttermåtten på min dörrkarm som är från 1982 så är den 965 mm bred och 2055 hög, kan det bli så illa att om jag köper en ny dörr så måste jag ge mej på reglar o panel o grejer för att göra plats? ja vill att detta ska vara en smidig operation då ja inte har tid för onödigt krångel :) dessutom börjar de bli för fuktigt o kallt för att måla utomhus om panelen behövs donas med.

skulle uppskatta ett snabbt givande svar väldigt mkt!

Är du helt säker på de måtten du kommit fram till? Verkar vara väldigt udda mått gör en dörr från 1982.
Är huset äldre ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.