B Bengt Henrik skrev:
Finns den variant som är pressad på. Metallpinnen är hyfsad lätt att klippa eller såga av framför hylsan och sen är det bara att montera på en ny
Kommer inte åt med avbitartång pga för tajt. Och jag vill inte heller börja montera ner persiennen när den är fastspikad på fönstret. Det här var jobbigare än jag hade tänkt på

• Gilla
Framgården
  • Laddar…
Pinnen kan man flytta fram och tillbaka, om det går kan du dra fram pinnen och försiktigt lyfta pinnen så du kommer åt. Är det vitmålade spik som håller persiennen? Spiken brukar vara korta och rätt så lätta att pilla loss med en skruvmejsel eller tång

• Gilla
KF3
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Pinnen kan man flytta fram och tillbaka, om det går kan du dra fram pinnen och försiktigt lyfta pinnen så du kommer åt. Är det vitmålade spik som håller persiennen? Spiken brukar vara korta och rätt så lätta att pilla loss med en skruvmejsel eller tång
Tack! Ska testa

K MM3 skrev:
Tack! Ska testa
Hej, hur gick det med bytet? Jag har samma problem där jag ska försöka få loss vridstången.
Hur gjorde du?

W Wai Wong skrev:
Hej, hur gick det med bytet? Jag har samma problem där jag ska försöka få loss vridstången.
Hur gjorde du?
Hej! Har inte hunnit göra nåt med det än. Tanken är att montera ner persiennen och sen försöka antingen såga eller knipsa av hylsan

Likartat problem här, men i mitt fall kan jag enkelt ta loss paketet och åtgärda vridstången. Den horisontella stången gick lyfta upp och sen tog jag tången o höll upp medans jag sågade av den. Stången går att flytta i sidled så det gör inget att kapa den (som påpekats tidigare i ämnet).

• Verktyg håller en horisontell stång i en gardinmekanism; en tång används för att staga upp stången medan den kapas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bågfil skär av en horisontell stång med hjälp av en tång på ett bord.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
KF3
  • Laddar…
Ny vridstång från CO kommer med hylsa som har liten låsskruv. Skruva inte ut den för långt, lätt att tapa bort. Trä på den nya flexvajern och skruva åt, montera tillbaks persiennen och trä på den långa vridstången. ✅

• Vridstångsmekanism med flexvajer och guldfärgad hylsa i en persienn, monterad med låsskruv, på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Vridstång och hylsa med låsskruv monterad på en persienn med flexvajer.
    Skapa konto
  • Gilla
KF3 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.