Hej,
Jag har problem med att golvvärmen inte fungerar ordentligt. Orsaken tycks vara att "piggen" i ventilen inte fjädrar ordentligt. Jag har knackat och bankat och motionerat och smörja, men till ingen nytta. Därmed antar jag att insatsen behöver bytas? Innan jag ger mig på ett sådant jobb vill jag dock försäkra mig om att jag inte orsakar en översvämning. Jag gissar att om jag stänger inkommande vatten, samt de båda gröna ventilerna på golvvärmefördelaren, så är det in princip bara vattnet i pumpen som kommer att rinna ut om jag skruvar ur ventilinsatsen? Tänker jag rätt?
Jag har problem med att golvvärmen inte fungerar ordentligt. Orsaken tycks vara att "piggen" i ventilen inte fjädrar ordentligt. Jag har knackat och bankat och motionerat och smörja, men till ingen nytta. Därmed antar jag att insatsen behöver bytas? Innan jag ger mig på ett sådant jobb vill jag dock försäkra mig om att jag inte orsakar en översvämning. Jag gissar att om jag stänger inkommande vatten, samt de båda gröna ventilerna på golvvärmefördelaren, så är det in princip bara vattnet i pumpen som kommer att rinna ut om jag skruvar ur ventilinsatsen? Tänker jag rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är alltså maxtermostatens ventilinsats du vill byta?
Alltså den som sitter under cirkulationspumpen?
Det räcker att du stänger de bägge kulventilerna med gröna vred SAMT de två minikulventilerna med silvriga vred som syns nere till höger på sista bilden.
På vilket sätt fungerar inte golvvärmen?
Maxtermostat ska bara se till så att det inte blir för hög framledningstemperatur till golvvärmeslingorna.
Regleringen av golvvärmen ska ske genom reglering av framledningstemperaturen ut från "pannan" samt att golvvärmeshunten och slingorna har "rätt" förinställning.
Det räcker att du stänger de bägge kulventilerna med gröna vred SAMT de två minikulventilerna med silvriga vred som syns nere till höger på sista bilden.
Maxtermostat ska bara se till så att det inte blir för hög framledningstemperatur till golvvärmeslingorna.
Regleringen av golvvärmen ska ske genom reglering av framledningstemperaturen ut från "pannan" samt att golvvärmeshunten och slingorna har "rätt" förinställning.
Ännu bättre fråga till mig. Är inte diekt bevandrad i dessa. är det ställdon eller manuella hattar att ställa flödet med, finns ställdon så står det nog något namn på dom. I övrigt så är det den gängade delen som ska passa. mät med ett skjutmått över gängorna och skriv in här. Så kommer du att få svar.AJ82 skrev:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Just det. Med den termostaten helt öppen, samt med båda slingorna helt öppna är det knappt drägligt varm i något av rummen där de båda respektive slingorna går.Demmpa skrev:
Det är alltså maxtermostatens ventilinsats du vill byta?
Är det ventilinsats på ventilen under golvvärmeshunten så är det en MMA (Purmo), själva insatsen är en TIF-insats, rsk 480 52 13.AJ82 skrev:
https://www.purmo.com/public/prod/b...ed35afcd5c69cf3a6a409/sv-se-files-fvr-rev.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden