885 läst ·
5 svar
885 läst
5 svar
Byta värmeväxlare i Siemens diskmaskin SL64A561/46
Hej
Försöker ta mig in under diskmaskinen för att komma åt att byta vattenvärmaren. Kan se den från höger sida men behöver komma åt den underifrån. Hur gör man lämpligast, hela bottenplattan är gjuten i plast och en massa delar som pump etc sitter gummiupphängd i bottenplattan. Skulle jag lossa hela plattan verka det som att allt lossnar.
En idé, kan jag ta upp ett hål i bottenplattan och därifrån byta värmeväxlaren
Mycket tacksam för vägledning
Stig-Göran
Försöker ta mig in under diskmaskinen för att komma åt att byta vattenvärmaren. Kan se den från höger sida men behöver komma åt den underifrån. Hur gör man lämpligast, hela bottenplattan är gjuten i plast och en massa delar som pump etc sitter gummiupphängd i bottenplattan. Skulle jag lossa hela plattan verka det som att allt lossnar.
Stig-Göran
du tar den från höger sida.storstigen skrev:
Hej
Stig-Göran
den går inte att ta underifrån förutom att man absolut inte skall ta hål i bottenplattan!
däremot kan du lossa lite på bottnen för att komma åt lättare
i värsta fall får du vända upp och ner på maskinen och lossa hela bottnen med det medför lite onödigt stora komplikationer vid återmonteringen
fast nu är det väl inte bara elementet du skall byta utan hela enheten komplett och då får du nog ta bort hela bottnen för att lossa alla anslutningar
Hej och tack för dina kommentarer.returen skrev:
du tar den från höger sida.
den går inte att ta underifrån förutom att man absolut inte skall ta hål i bottenplattan!
däremot kan du lossa lite på bottnen för att komma åt lättare
i värsta fall får du vända upp och ner på maskinen och lossa hela bottnen med det medför lite onödigt stora komplikationer vid återmonteringen
fast nu är det väl inte bara elementet du skall byta utan hela enheten komplett och då får du nog ta bort hela bottnen för att lossa alla anslutningar
Helt korrekt, hela enheten ska bytas. Som jag ser måste hela botten lossas för att komma åt fästskruvar till enheten.
Alternativet är att ta upp en öppning i bottenplattan, jag ser inte direkt vilka bestående problem det skulle orsaka.
Synpunkter och råd tas mer än gärna emot
//Stikkan
Produkter som diskuteras: "Stikkan"
Vedklyv Stikkan i gjutjärn
Spänta ved snabbt, säkert och enkelt
1 995 kr inkl moms
Läs mer
bara det att bottenplattan är en del i vattenskyddssytemetstorstigen skrev:
Hej och tack för dina kommentarer.
Helt korrekt, hela enheten ska bytas. Som jag ser måste hela botten lossas för att komma åt fästskruvar till enheten.
Alternativet är att ta upp en öppning i bottenplattan, jag ser inte direkt vilka bestående problem det skulle orsaka.
Synpunkter och råd tas mer än gärna emot
//Stikkan
händer det något så detekteras inte det
risken är att du inte upptäcker vattenläckan förrän golvet börjar svikta
Hejreturen skrev:
Då är jag med i ditt resonemang, tänker att jag plastar igen hålet när jag har bytt elementenheten.
Tack för dina kommentarer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden