4 476 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Byta värmesystem till värmeväxlare
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du ska inte behöva stänga av, regleringen ska dra ned till noll effekt ut så då är det stängt. Gör det inte det så har du fel på fjärrvärmecentralen.
Protte
Protte
Där jag bor (Linköping) har fjärrvärmeleverantören just ändrat sin taxa så att alla får "pooltaxa", vilket i korthet betyder ~9.7 öre/KWh mellan maj till september. (Att sedan värmen kostar ca 1 kr/KWh under vintern är en annan sak...)
Det känns rätt attraktivt mot en bullrande värmepump.
Som skrivits innan så borde det fungera fint att leda om radiatorslingan i direkt efter värmeväxlaren till en poolväxlare med t.ex. en manuell trevägsventil.
Det känns rätt attraktivt mot en bullrande värmepump.
Som skrivits innan så borde det fungera fint att leda om radiatorslingan i direkt efter värmeväxlaren till en poolväxlare med t.ex. en manuell trevägsventil.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo visst nämnde jag att effekten som krävs att värma en pool kanske är lika som till huset i allmänhet men det primära jag menade var att man troligen inte får ut den effekt man önskar på radiatorkretsen som redan är reglerad. Och nå andra uttag lär väl inte finnas?DIY_freak skrev:
Då får man ju montera nåt mellankoppel så man kan styra fullvarmt vatten till poolens värmeväxlare. Låter jobbigt att hålla på och strypa element.
Klicka här för att svara