Boilerplate4U
D Danne213 skrev:
Ungarna gillar dessutom badkaret.
Ska ni köra badkar bör ni ha en 500L VVB. Storleken brukar vara 60x60x180 cm.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ska ni köra badkar bör ni ha en 500L VVB. Storleken brukar vara 60x60x180 cm.
Är du frisk? Räcker med 180-220l beredare till ett bad
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har en 300L nibe idag som räcker för oss så har det som referens när jag tittar på ny luft/vatten. Möjligt att torkskåpet kan åka ut när man får hem barn som inte leker i vattenpölar. Men just nu behövs den
 
  • En 300L Nibe värmepump bredvid ett torkskåp i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Boilerplate4U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Räcker med 180-220l beredare till ett bad
Man bör ta hänsyn till att fylla ett badkar på ca 150-180 liter kommer anläggningen att producera vv under en längre. Dessutom vill man ha även tillgång till vv till annat inom hushållet. Man vill heller inte behöva spetsa med el med tanke på dagens priser och skillnaden mellan 300 och 500 är försumbar.
 
B
En snabb googling säger att ett normalt badkar är 150-175l. En 200 beredare borde räcka rätt bra. En 500 beredare räcker ju samtidigt till en 4-5 Pers som duschar efter varandra oavbrutet, i samband med fyllningen av badkaret.

Känns överdrivet stort, men det beror nog mest på modellen på badkar om 200l räcker eller om en något större behövs.

En onödigt stor vvb kostar extra att köpa och har större värmeförluster, så jag tycker man i alla fall ska välja med lite eftertanke.
 
Boilerplate4U
B BSOD skrev:
En snabb googling säger att ett normalt badkar är 150-175l. En 200 beredare borde räcka rätt bra. En 500 beredare räcker ju samtidigt till en 4-5 Pers som duschar efter varandra oavbrutet, i samband med fyllningen av badkaret.

Känns överdrivet stort, men det beror nog mest på modellen på badkar om 200l räcker eller om en något större behövs.

En onödigt stor vvb kostar extra att köpa och har större värmeförluster, så jag tycker man i alla fall ska välja med lite eftertanke.
Den eftertanke jag har i huvudet är en fru och 2 st tonåringar som kör maratonduschar. Det har t.o.m hänt att frugan somnat i duschen.

Men som sagt, för att uppnå en jämn värmeproduktion för både varmvatten och uppvärmning bör man satsa på 500L i synnerhet om man ska ha badkar. Det funkar självklart med mindre VVB men då får man vara beredd på en längre tid för VV eller alternativ spetsa med el för att snabba på förloppet tillbaka till uppvärmning.

EDIT
Oavsett vilken typ av lösningen man väljer bör hela anläggning dimensioneras att under normala driftförhållande klara sig helt utan eltillskott
 
Redigerat:
Boilerplate4U
D Danne213 skrev:
Ja något jätte badkar är det inte utan ett vanligt standard. Boschens 185L känns lite i underkant då verkar Ctc lite vassare
[länk]
Oavsett storlek kan det vara bra att förstå konsekvensen om vad som händer när man gör ett stort uttag från en underdimensionerad VVB mitt i vintern.

Både IVT och Nibe mfl har beräkningsprogram för effektbehov, VV-produktion anpassad för badkar, värmeproduktion för golvvärme mm samt framtida behov för tex uppvärmning av garage och pool. Jag skulle vända mig till någon som kan hjälpa dig att få ett korrekt dimensionerad anläggning efter era behov.

EDIT:
Kom just på att Värmepumpsforum har en offerttjänst där du även kan ställa frågor om olika lösningar.
 
Redigerat:
Fått 2 offerter till.

En Ctc eco610 med 350h innerdel för 140k

samt en mitsubushi pud-shwm100yaa (Zubadan antar jag?) med EHST30D-YM9ED för cirka 120k
I båda fallen ingår demontering och bortforsling av befintlig panna och ny el dras fram.
Ctc:n vill ha 25A huvudsäkring medans mitsubishin klarar sig på husets befintliga 20A

Skiljer cirka 1500 per år 20/25A i övrigt har jag ingen användning av 25A

Läst på lite på värmepumpsforumet du länkade till och många klagar på mitsubishins ljud på utedelen vid kallt väder. Iofs så klagar de flesta på sina utedelar oavsett märke.
 
Lånar tråden istället för att skapa ny, lite på samma ämne. Planerar bygga ut huset, och med detta lämnas stora möjligheter att designa om värmesystemet (idag luft/luft, kamin och en enstaka liten oljefylld elradiator på dass). Totalytan blir 110m2 varav 40 av dessa på undervåningen är det gamla originalhuset.

Bergvärme verkar vara fortsatt bäst, men samtidigt är det en rätt liten kåk i två plan varför jag också sneglar på luft/vatten då bergvärme känns lite som en overkill-investering. Hall, tvätt och litet badrum på undervåningen (totalt ca 14 m2) med golvvärme, och sedan badrummet på övervåningen med golvvärme. I övrigt vill vi ha radiatorer vilka isf blir 6 st.

Anledningen att jag ordbajsar förutsättningar enligt ovan är att jag söker siffror ur verkligheten för folk med liknande förutsättningar som har koll på vad deras uppvärmningskostnad är.
Så; ni med liknande storlek på hus (och ev samma förutsättningar), hur många kWh gick det t.ex. nu i december 2021? (med luft/vatten främst men även bergvärme är intressant för jämförelse) :)

Tillägg: bör såklart också nämna att jag bor nära Borås. Så om du känner dig träffad och har en siffra så är såklart också geografisk placering intressant.
 
T
Man får ut runt 285liter 40gradigt vatten, vilket bör räcka ;)

Vi installerade samma kombination i oktober, även vi är två vuxna har två barn som gillar att bada badkar och vi har inga problem med att varmvattnet ej räcker till :D

D Danne213 skrev:
Skickat iväg offertförfrågningar till höger och vänster och lyckats få 1 ! hitills.

En bosch 7000iaw 13-17 med awm 13kw innedel 125k efter rot

Antar att det är denna? [länk] Är det priset rimligt? Känns lite i överkant

om jag fattar det rätt så är VVB på 185l, ska finnas någon med 285 liter men vet inte om dom räknar med att beredaren hinner producera 100L till?

Känns som ett steg ner speciellt med 2 små barn som knappast lär förbruka mindre vatten.
 
D Danne213 skrev:
Fått 2 offerter till.

En Ctc eco610 med 350h innerdel för 140k

samt en mitsubushi pud-shwm100yaa (Zubadan antar jag?) med EHST30D-YM9ED för cirka 120k
I båda fallen ingår demontering och bortforsling av befintlig panna och ny el dras fram.
Ctc:n vill ha 25A huvudsäkring medans mitsubishin klarar sig på husets befintliga 20A

Skiljer cirka 1500 per år 20/25A i övrigt har jag ingen användning av 25A

Läst på lite på värmepumpsforumet du länkade till och många klagar på mitsubishins ljud på utedelen vid kallt väder. Iofs så klagar de flesta på sina utedelar oavsett märke.
Jag tror du borde klara dig med 20A utan problem även för CTC, men kolla så att det går att begränsa effekten/elpatron om det skulle behövas. CTCn är en välbyggd tung pjäs och är väldigt tyst.
Är du dock säker på att en 610 räcker? Det är ctcs minsta av de nyare och har bara en nominell effekt på 6kw, mitsun har 10kw tror jag. Borde de inte offerera en 614, som är ungefär lika kraftig som mitsun?
Att du skulle behöva en 500l är bara trams, det går åt lika mkt energi att värma upp en 300l när du tagit ut ett badkar som en 500l. Och ett badkar kanske kommer använda hälften av den lagrade energin i 300 tanken.
 
Boilerplate4U
G guggen skrev:
Jag tror du borde klara dig med 20A utan problem även för CTC, men kolla så att det går att begränsa effekten/elpatron om det skulle behövas. CTCn är en välbyggd tung pjäs och är väldigt tyst.
Är du dock säker på att en 610 räcker? Det är ctcs minsta av de nyare och har bara en nominell effekt på 6kw, mitsun har 10kw tror jag. Borde de inte offerera en 614, som är ungefär lika kraftig som mitsun?
Att du skulle behöva en 500l är bara trams, det går åt lika mkt energi att värma upp en 300l när du tagit ut ett badkar som en 500l. Och ett badkar kanske kommer använda hälften av den lagrade energin i 300 tanken.
Som jag försökte förklara tidigare: det intressanta är tiden för återuppvärmning (inte uttaget) av varmvatten vilket påverkar processen för värmeproduktionen i synnerhet under den kalla perioden. En underdimensionerad vvb kan kräva rejält med eltillsats för att snabba på återgången till värmeproduktion.

För att välja storlek på en maskin behöver man räkna ut byggnadens effektbehov som påverkas av en mängd olika parametrar. Jag rekommenderar att låta experter göra korrekt dimensionering av hela anläggningen men här är lite hjälp på traven om man är intresserad att sätta sig in i resonemanget på detaljnivå.

 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som jag försökte förklara tidigare: det intressanta är tiden för återuppvärmning (inte uttaget) av varmvatten vilket påverkar processen för värmeproduktionen i synnerhet under den kalla perioden. En underdimensionerad vvb kan kräva rejält med eltillsats för att snabba på återgången till värmeproduktion.

För att välja storlek på en maskin behöver man räkna ut byggnadens effektbehov som påverkas av en mängd olika parametrar. Jag rekommenderar att låta experter göra korrekt dimensionering av hela anläggningen men här är lite hjälp på traven om man är intresserad att sätta sig in i resonemanget på detaljnivå.

  • Räkna ut effektbehov w/m2, med hjälp av årsförbr. + golvyta
  • Bergvärme på djupet - Boken för dig som vill veta mer om bergvärmepumpar
  • Värmepumpsdimensionering - Dimensionera värme och varmvatten
Återuppvärmningstiden är densamma oavsett om du har en 300l eller 500l tank om du tar ut samma mängd energi, möjligtvis blir en 500l säme då vp måste jobba mot högre tempraturer. Förutsatt att det hela inte är underdimensionerat, vilket TS bekräftar då de har 300l idag, Sen så beror det såklart på hurvida man har en slingberedare eller tank, men oavsett har TS ej ngt behov av en halv kubiks tank. Av denna anledning tillverkas och säljs det inte mkt 500l innedelar... Har för övrigt själv en 500l tank, men av helt andra anledninagr.
 
Boilerplate4U
G guggen skrev:
Återuppvärmningstiden är densamma oavsett om du har en 300l eller 500l tank om du tar ut samma mängd energi, möjligtvis blir en 500l säme då vp måste jobba mot högre tempraturer. Förutsatt att det hela inte är underdimensionerat, vilket TS bekräftar då de har 300l idag, Sen så beror det såklart på hurvida man har en slingberedare eller tank, men oavsett har TS ej ngt behov av en halv kubiks tank. Av denna anledning tillverkas och säljs det inte mkt 500l innedelar... Har för övrigt själv en 500l tank, men av helt andra anledninagr.
Det handlar inte om uttaget utan snarare den resterande volymen av ackumulerad energi som finns kvar i vvb. Desto större volym som finns kvar desto kortare tid för återuppvärmning och snabbare återgång till värmeproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.