hempularen skrev:
Som sagt en oberoende konsult lär du ha svårt att hitta. Förslaget om att ta dit ca. 3 olika säljare för de olika kända fabrikaten tror jag är bra. och hittar du en oberoende så är risken stor att debiteringen blir så hög att du lika gärna kan gå ut och köpa största och dyraste anläggning utan någon som helst "förprojektering", det blir billigare.

Ha sedan i åtanke att det finns risk att säljarna inte direkt underdimensioerar hålet, men kanske lägger sig onödigt nära lägsta marginal. För att få sitt pris att se konkurrenskraftigt ut. Så det kan vara vettigt att beställa 10 - 15% djupare hål än det föreslås.
Ok då skippar jag idén om oberoende konsult och tar dit tre säljare. Är det IVT, Nibe och Thermia jag borde ta in tycker ni?

Om min nuvarande pump har många start och stopp beror det på att den är överdimensionerad?

Det var ungefär det jag tog in, blev Thermia.

peter_sweden skrev:
Om min nuvarande pump har många start och stopp beror det på att den är överdimensionerad?
Eller att du har för liten volym på värmesystemet, I vissa fall läggs det in en "utjämningstank" för att öka volymen.

hempularen skrev:
Eller att du har för liten volym på värmesystemet, I vissa fall läggs det in en "utjämningstank" för att öka volymen.
Eller att du har termostater på elementen (golvvärmen) som stryper ner flödet istället för att du ha rätt värmekurva inställd på vp. Ta reda på orsaken till de många stoppen (vad är många?), för dessa kan slita ner en vp i förtid, helt i onödan.
Att annars byta vp i förtid ser jag liten vits med, spara ihop nu till en bra ersättare så länge den går, det är nu din vp levererar mest pengar..
Har du något behov av eltillskott eller klarar vp att värma huset även när det är som kallast?
Om det krävs eltillskott bör orsaken undersökas.

peter_sweden skrev:
...ska jag chansa och låta den köra på tills den går sönder?
I varje fall tills du får problem än ljud tycker jag. Det handlar ju om ganska mycket pengar.
Kan du avvibrera den mex flex-slangar, gummiduk under fötterna, dämpmattor innanför plåtarna o s v? En ganska enkel åtgärd.

Kan väl vara en bra förberedelse att sätta sig in i hur du ställer om VP till enbart "elpanna".
För när kompressorn väl ger upp så lovar jag att det är julaftons förmiddag eller något sådant ;)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
MagHam skrev:
I varje fall tills du får problem än ljud tycker jag. Det handlar ju om ganska mycket pengar.
Kan du avvibrera den mex flex-slangar, gummiduk under fötterna, dämpmattor innanför plåtarna o s v? En ganska enkel åtgärd.

Kan väl vara en bra förberedelse att sätta sig in i hur du ställer om VP till enbart "elpanna".
För när kompressorn väl ger upp så lovar jag att det är julaftons förmiddag eller något sådant ;)
Går det att ställa om till det när kompressorn har gett upp? Får inte pumpen spel av att kompressorn inte funkar?

karlmb skrev:
Eller att du har termostater på elementen (golvvärmen) som stryper ner flödet istället för att du ha rätt värmekurva inställd på vp. Ta reda på orsaken till de många stoppen (vad är många?), för dessa kan slita ner en vp i förtid, helt i onödan.
Att annars byta vp i förtid ser jag liten vits med, spara ihop nu till en bra ersättare så länge den går, det är nu din vp levererar mest pengar..
Har du något behov av eltillskott eller klarar vp att värma huset även när det är som kallast?
Om det krävs eltillskott bör orsaken undersökas.
Jag har termostater men de är alla helt öppna så det borde inte spela in.

Skulle bli förvånad om det inte gick.

Nu har jag en 10 år gammal Nibe som jag bytte klämringskopplingar mot förångaren på i våras.
Under den tiden (jag e ganska långsam av mig och fick mecka lite) så stod den enbart som elpanna. Men det krävdes en justering i menyn.

byggarätt skrev:
1om du har en c9 och den låter mycket samt att du tänker bara byta pumpen så besök någon som har en ivt pump för att undersöka vad som är normalt ljud...

2 ja du kan se all statistik i menyerna...total gångtid etc

3. När din pump installerades så dimensionerades efter ideer om hur man skulle få kompressorn att slippa start stopp..
nu med varvtalsreglerade scrollers behövs inte detta .tyvärr så underdimensionerades hålen på den tiden...

4. Om du har ett bra hål så borde det räcka med att du byter ut pumpen mot en varvtalsreglerad scroller...den gamla du har är troligen en kolvkompressor..byt samtidigt till separat varmvattenberedare
Varför skulle man välja en vp med separat beredare ? I dag är det i princip bara Nibe som har kolvkompressor upp till 10 kw och dom ligger i toppen vad det gäller besparing och tror inte dom har sämre livslängd än andra fabrikat så varför skulle scroll vara så mycket bättre ?

Det är ju rätt avgörande för kostnaden huruvida det bef. hålet kan användas efter ett byte.

Jag har en kollega med bergvärme som ursprungligen installerades i början av 2000 talet, de bytte VP häromåret.

Då visade det sig att en modernare pump har såpass mycket bättre verkningsgrad att trots samma uteffekt räckte inte hålet.

Dvs. (som exempel) om du har en 10kw pump där ex. 3,5 kw är tillförd elenergi, så lämnar hålet alltås 6,5 kw.

Om en modernare pump då kan leverera 10kw värme, men med bara 2,5 kw tillförd el. Då skall berget ge 7,5kw.

De fick borra ett andra hål.

självklart ska du köra med din pump tills den tar slut....

1. se över orsaken till bullret o ställ pumpen på gummikuddar samt klistra vibbrationsdämpare på plåtar samt häng vätskepåsar i gummiband i rör o sandpåsar...
2. reglera pumpen bättre så att du kör elpatron på tider du är hemma
3. om trelägesventilen ger obehag skaffa extratank o shunt

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Varför skulle man välja en vp med separat beredare ? I dag är det i princip bara Nibe som har kolvkompressor upp till 10 kw och dom ligger i toppen vad det gäller besparing och tror inte dom har sämre livslängd än andra fabrikat så varför skulle scroll vara så mycket bättre ?
extra varmvattenberedare ger bättre volym varmvatten o 300l gärna en 500l ger bättre reglering än inbyggda som är för små
kolvkompressorer har vändlägen o ventiler som är känsligare än scrollers konstruktion...
Jag har 20 års erfarenhet av scroller och aldrig haft problem...mina bekanta har bytt pumpar kolv flera gånger

hempularen skrev:
Det är ju rätt avgörande för kostnaden huruvida det bef. hålet kan användas efter ett byte.

Jag har en kollega med bergvärme som ursprungligen installerades i början av 2000 talet, de bytte VP häromåret.

Då visade det sig att en modernare pump har såpass mycket bättre verkningsgrad att trots samma uteffekt räckte inte hålet.

Dvs. (som exempel) om du har en 10kw pump där ex. 3,5 kw är tillförd elenergi, så lämnar hålet alltås 6,5 kw.

Om en modernare pump då kan leverera 10kw värme, men med bara 2,5 kw tillförd el. Då skall berget ge 7,5kw.

De fick borra ett andra hål.
Det finns pumpar som laddar hålet med solvärme samt det går att komplettera ett borrat hål med jordvärme samt borra ett hål till om det finns plats...
Självklart ska man inte försöka suga mer värme ur ett borrhål som ger för liten effekt då fryser hålet.

oftast kan man reglera bort höga effektuttag med en extra vattentank med spetsel så att hålet bara behöver ge kontinuerligt viss effekt...

byggarätt skrev:
extra varmvattenberedare ger bättre volym varmvatten o 300l gärna en 500l ger bättre reglering än inbyggda som är för små
kolvkompressorer har vändlägen o ventiler som är känsligare än scrollers konstruktion...
Jag har 20 års erfarenhet av scroller och aldrig haft problem...mina bekanta har bytt pumpar kolv flera gånger
Vad menar du med bättre reglering dom styrs väl normalt bara av en givare ? Finns många kolv kompressorer som gått länge också men det gäller ju att allt är inreglerat det går säkert sabba en vp fort om allt är fel inställt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.