12 532 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Byta värmeelement på Siemens ugn?
Hej,
Vår 5 år gamla Siemens inbyggnadsugn har ett taskigt övre värmeelement, ytterhöljet/röret har spruckit på flera ställen och det känns så där farligt, men ugnen fungerar, är det farligt att ha det så?
Är det lätt att byta ett sånt element själv och är det värt att lägga 1000kr på elementet till en fem år gammal ugn med nypris 5000?
Mvh
Bambi
Vår 5 år gamla Siemens inbyggnadsugn har ett taskigt övre värmeelement, ytterhöljet/röret har spruckit på flera ställen och det känns så där farligt, men ugnen fungerar, är det farligt att ha det så?
Är det lätt att byta ett sånt element själv och är det värt att lägga 1000kr på elementet till en fem år gammal ugn med nypris 5000?
Mvh
Bambi
Tack Torbeno
Jepp, det ger värme, det lyser/glöder om det iallafall, men kör bara med varmluftsfunktionen nu så använder inte det söndriga elementet.
Jag såg på youtube hur man bytte varmluftselementet och antar att det övre elementet byts på samma sätt. Att man drar ut ugnen och lossar elementet bakifrån?
Mvh
Bambi
Jepp, det ger värme, det lyser/glöder om det iallafall, men kör bara med varmluftsfunktionen nu så använder inte det söndriga elementet.
Jag såg på youtube hur man bytte varmluftselementet och antar att det övre elementet byts på samma sätt. Att man drar ut ugnen och lossar elementet bakifrån?
Mvh
Bambi
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag har bytt ett element på vår electrolux, det var enkelt, och intuitivt.
Klicka här för att svara
