Hej!
Vår Elektrolux varmluftsugn (qsg 6205) slutade för ett tag sedan att bli varm när man kör varmluftsfunktionen. (Över och undervärmen funkar fortfarande.) Jag läste i en annan tråd att det troligtvis är själva värmeelementet som är trasigt så jag har beställt ett nytt sådant. Innan jag börjar skruva så tänkte jag höra om det är någon som vet var man kan få tag på en sprängskiss, alternativt en Youtube-video på hur man byter ett sådant värmeelement?
Tack på förhand!
Mvh/KE
 
P
E Ersdotter skrev:
Hej!
Vår Elektrolux varmluftsugn (qsg 6205) slutade för ett tag sedan att bli varm när man kör varmluftsfunktionen. (Över och undervärmen funkar fortfarande.) Jag läste i en annan tråd att det troligtvis är själva värmeelementet som är trasigt så jag har beställt ett nytt sådant. Innan jag börjar skruva så tänkte jag höra om det är någon som vet var man kan få tag på en sprängskiss, alternativt en Youtube-video på hur man byter ett sådant värmeelement?
Tack på förhand!
Mvh/KE
Detta är lättare än att se en sprängskiss...

säkerställ att spisen är strömlös
töm ugnen
lossa plåten längst in 4st skruvar
lossa v-luft elementet
dra försiktigt ut detta så att kontakterna följer med
ta bort kontaktstyckena och säker ställ att dessa ej åker in igen
montera nytt element i omvänd ordning
 
  • Gilla
Ersdotter
  • Laddar…
1000 tack för beskrivningen. Jag fixade det! Det svåraste var nog egentligen arbetsställningen. Jag var lat och tog inte redan på hur man tar av luckan så jag fick liksom ligga över den och samtidigt se till så att den inte gick sönder.
 
P
E Ersdotter skrev:
1000 tack för beskrivningen. Jag fixade det! Det svåraste var nog egentligen arbetsställningen. Jag var lat och tog inte redan på hur man tar av luckan så jag fick liksom ligga över den och samtidigt se till så att den inte gick sönder.
Sorry glömde skriva det, men det blir mycket lättare utan lucka
 
Jo, men det förstod jag. Det var bara latheten som drabbade mig. Jag orkade helt enkelt inte ta reda på hur jag gjorde
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.