Min bergvärmepump har gett upp (kompressorn).
En Thermia från -09. Vad ska man byta till Thermia Calibra har någon föreslaget. Min bror satte in en ny IVT HQ 4,5c.
Vad är rimligt för en installation med pump.
Ska man satsa på fjärrvärme istället.

S searayn skrev:
Vad är rimligt för en installation med pump.
Ska man satsa på fjärrvärme istället.
Tur att det hände nu och inte i februari och -16 grader C utomhus...

Somliga överväger att gå från fjärrvärme till BVVP istället...

Du får ta in offerter och räkna på detta och eventuella framtida elpriser framöver och väga vad fjärrvärme kostar både i anslutning och senare i drift - även deras energipriser kommer att öka och kommer vara så länge vi har ryssarna på krigsstigen och värmeverken inte kan köpa billig rysk träflis som man gjorde i diskret form innan det hela satte igång.

Ett alternativ jag funderar är en luft luft med takkasset som blåser åt 4 håll kombinerat med en VV beredare och någon lösning att kunna köra det vattenburna systemet som reserv ?

Du har ett vattenburet värmesystem, använd det. Börja inte krångla till det

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Dock har jag fått fingervisning 135K för en ny pump. En Luft luft ligger på 35K sedan en lösning med VV jag får mkt energi för 70-80 K o samma livslängd på bägge. Det rör sig om ett litet hus på 90kvm

Du kan också kolla kostnaden för att byta kompressor med arbete - det är ett kylnissejobb som kanske inte behöver göras av just en representant från thermia utan kan göras av en kylfirma - man får inte glömma bort att många saker går att reparera, men är dessvärre inte det som föreslås när man går till VVS och värmebutiker då deras fokus är att sälja nya burkar, inte att reparera... för att det förstnämnda tjänar man mycket mer pengar på...

---

Om LLVP fungerar beror väldigt mycket på planlösningen i bodelen, är det öppet kan det gå medans är det korridorer och väggar mellan rummen och vistelseytor som hindrar luftflödet så kan man behöva komplettera med elelement i rummen som inte nås av luftcirkulationen från LLVP.

Nu kan det finnas orsak att slänga upp en LLVP ändå som AC-drift på sommaren, men då skall man ta kostnaden för bara den funktionen på eget konto - även om det visar sig sedan att det bidrar bra med värme även vintertid, men blanda inte ihop kostnaden för AC-kylan tillsammans med den primära värmekällan som ändå måste lösas på något (annat) sätt.

Och till sist men också viktigt att tänka på - en innerdel låter med fläktbrus i olika nivåer, och är det kallt och mycket värme skall produceras så kommer de behöva flytta stora mängder luft och det kommer då vara mycket fläktbrus med fläktläge på näst högsta och högsta farten, och den kan man inte sova till om det är hörbart som öppen dörr in till sovrum, och sovrum man stänger till med dörr eller bara enkel tygdraperi eller vikvägg blir kalla när den inte har egen värmekälla inom rummet vid kall väder ute...

Du har redan vattenelement-uppvärmning - håll dig vid denna som uppvärmning om tystnad och jämn värme i hela bostadsytan är viktig, eller kommer vara viktig för en ev. framtida köpare.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Är det inte rätt prispressat nu när det varit/är lite lågkonjunktur på värmepumpar så avansen är rätt liten nu på nyförsäljning och det tas igen på att reparera ?
Är det nu/snart 50% i rotavdrag även på byte av tex kompressorn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.