Hej,

Jag kommer renovera en äldre fastighet och vill få in alla kablar i väggen. Idag är mycket kopplat med utanpåliggande kabel (typ EKK eler liknande) och utanpåliggande kopplingsdosor.

Kablarna kommer jag fräsa in i väggen (i VP rör) och vill också fräsa in infällda kopplingsdosor.

Frågan är om det är ok att dra typ EKK till infällda kopplingsdosor eller om man måste ersätta dem med lös tråd, typ RK?

Mvh
/Anders

Varför skulle du dra EKK i rör?

Om du menar att du vill använda de befintliga kablarna så tror jag att de sannolikt inte är EKK utan EKRK som inte får dras i rör.

Precis, jag vill återanvända kablarna om det går. Om det nu är EKRK så blir det väl till att byta ut dem mot lösa trådar eller EKK. På Biltema verkar EKK vara billigare än att köpa lös kopplingsledning. Jag har inte tittat så noga på vilken kabeltyp som använts än.

En dum fråga bara, varför skulle man inte vilja dra EKK i rör? Behövs det inte eller är de för att det är jobbigare än an dra lösa ledningar?

Jag kommer fräsa in rören i putsade väggar och spackla sedan. Jag bör väl använda rör?

Mvh
/Anders

andersw skrev:
En dum fråga bara, varför skulle man inte vilja dra EKK i rör? Behövs det inte eller är de för att det är jobbigare än an dra lösa ledningar?

Jag kommer fräsa in rören i putsade väggar och spackla sedan. Jag bör väl använda rör?

Mvh
/Anders
Dels är det bökigare, förmodligen dyrare och sämre ur elsäkerhetssynpunkt enligt en del. Om du har FK (lösa ledningar) i ett rör och slår tex. en spik igenom så har FK:n en benägenhet att "glida undan" spiken i röret. Denna benägenhet har inte EKK.

Dessutom är det vansinningt störigt att behöva skala upp EKK:n i varje kopplingsdosa/apparatdosa...

God poäng. Det blir väl till att slänga alla kablar och börja om från början. Om jag nu vill spackla in kablar i väggen så måste väl jag använda VP-rör, eller finns det kabel som kan spacklas in (verkar osäkert)?

Mvh
/Anders

Vet inte hur du räknade med Biltema priser. Jag får det till att deras fk kostar lite drygt hälften så mycket per meter som deras EKK (om man räknar på ex. 3 trådarI).

Jag räknade fel. Det är något billigare med 3 FK (50:- x 3) än 1 EKK (180:-)

Mvh
/Anders

andersw skrev:
God poäng. Det blir väl till att slänga alla kablar och börja om från början. Om jag nu vill spackla in kablar i väggen så måste väl jag använda VP-rör, eller finns det kabel som kan spacklas in (verkar osäkert)?

Mvh
/Anders
Praxis är att använda VP-rör ja. Smidigast, enklast, och går bra att dra om i framtiden.

ok, så får det bli. Angående VP-rör som skall monteras på detta sätt, kan man använda t ex Biltemas rör. Det står att man ej får gjuta dessa, men jag antar att det är i grundplattor man menar?

Mvh
/Anders

Nja, det skall man nog inte anta. Det kan vara något med kemin i plasten (vet ej), står det att de inte får gjutas in så skall man nog inte anta något annat.

:) nej, helt rätt. i alla fall bör man kolla upp varför man inte skall gjuta dem. jag får ringa Biltema och kolla. Tack för alla svar!

Mvh
/Anders

andersw skrev:
:) nej, helt rätt. i alla fall bör man kolla upp varför man inte skall gjuta dem. jag får ringa Biltema och kolla. Tack för alla svar!

Mvh
/Anders

Nog tror jag de skall tåla att spacklas in. Men det är ju enkelt att kolla upp också! Ring.

Vill du ha billiga VP-rör rekommenderas Byggmax rör...

Som vanligt är inte billigt = bra.

Fan lär er det någon gång....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.