2 154 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Byta ut värmepumpen, någon modell med mindre risk för knäppningar?
Det knäpper/dunkar i rören på ovanvåningen, mestadels på hösten när det inte blivit råvinter ännu. Oljudet börjar i intervall med ca 30 sek emellan för att sedan sakta avta tills de försvinner. Efter en stund så börjar det hela om igen. Enligt rörfirman beror det på expanderande rör som ligger inne i väggen, när pumpen växlar mellan tillverkning av radiatorvärmen och varmvatten. Så långt låter det rimligt.
Dock så rekommanderades en extra volymtank på 100L för att utjämna värmen på radiatorerna så att man får en långsammare utvidning och nedkylning för att minska risken för knäppningar.
Det trista är att denna installationen skulle kosta 20 000kr + arbete. Så gissar på ca 25000-30000 för att kanske slippa dessa knäppningar, utan garantier. Då känns det nästan värt att öppna upp väggen och se om man kan komma åt problemet.
Mina tanke är om det finns nyare pumpar som shuntar ut värmen mer jämnt så att problemet med knäppningar kanske minskar eller försvinner helt?
Våran pump är en gammal Thermia D10 Diplomat från 2004, två borrhål på 69m och 96m. Den kan lägga av när som helst. Lägger hellre dessa 25-30000 på en ny bergvärmepump om det skulle möjligen fixa problemet. Om jag dessutom kan behålla borrhålen så skulle kostnaden inte bli så hög heller.
Är det önsketänkade att en annan pump ger mindre problem med knäppningar?
Dock så rekommanderades en extra volymtank på 100L för att utjämna värmen på radiatorerna så att man får en långsammare utvidning och nedkylning för att minska risken för knäppningar.
Det trista är att denna installationen skulle kosta 20 000kr + arbete. Så gissar på ca 25000-30000 för att kanske slippa dessa knäppningar, utan garantier. Då känns det nästan värt att öppna upp väggen och se om man kan komma åt problemet.
Mina tanke är om det finns nyare pumpar som shuntar ut värmen mer jämnt så att problemet med knäppningar kanske minskar eller försvinner helt?
Våran pump är en gammal Thermia D10 Diplomat från 2004, två borrhål på 69m och 96m. Den kan lägga av när som helst. Lägger hellre dessa 25-30000 på en ny bergvärmepump om det skulle möjligen fixa problemet. Om jag dessutom kan behålla borrhålen så skulle kostnaden inte bli så hög heller.
Är det önsketänkade att en annan pump ger mindre problem med knäppningar?
eeh , en utjämningstank kostar ca 5000
https://www.byggmax.se/utjämningstank-ukv-nibe-p641118
Lite extra rör & böjar & div inte mer än 5000 till.
sen är det arbetet på det (ingen aning om vad det skulle kosta då jag gör allt rör-jobb i pannrummet själv)
Om du ändå ska byta VP så att då lägga till en utjämningstank borde inte kosta så mycket extra kan jag tycka.
https://www.byggmax.se/utjämningstank-ukv-nibe-p641118
Lite extra rör & böjar & div inte mer än 5000 till.
sen är det arbetet på det (ingen aning om vad det skulle kosta då jag gör allt rör-jobb i pannrummet själv)
Om du ändå ska byta VP så att då lägga till en utjämningstank borde inte kosta så mycket extra kan jag tycka.
25 till 30 000kr för en 100 liters tank?
https://www.vvsochbad.se/nibe-ukv-1...E-z66VDLghgOSNg_9JDC7jeZ47wJnii8aAlOFEALw_wcB
6000kr snarare. Men du kanske fick Ahlsell listpris? Borde inte gå loss på många tusen att installera den om du kan placera den i närheten av värmepump / utgående huvudstam.
https://www.vvsochbad.se/nibe-ukv-1...E-z66VDLghgOSNg_9JDC7jeZ47wJnii8aAlOFEALw_wcB
6000kr snarare. Men du kanske fick Ahlsell listpris? Borde inte gå loss på många tusen att installera den om du kan placera den i närheten av värmepump / utgående huvudstam.
Jag glömde tillägga att i detta jobb skall även ett expansionskärl på 24L sättas upp på väggen bredvid värmepumpen.
Volymtanken skall dock sitta på motstående vägg på grund av platsbrist.
24m 28mm rör är beräknat till detta, 4 anslutningar x 6m och presskopplingar.
Bara rör och presskopplingar skulle gå loss på 8500:- för hela jobbet.
mjo då är det mer förståelig kostnadJ JonasEr skrev:Jag glömde tillägga att i detta jobb skall även ett expansionskärl på 24L sättas upp på väggen bredvid värmepumpen.
28mm kopparör med kopplingar är fan inte billigt.
(jag vet gjorde nyss om i pannrummet)
Ville bara uppdatera att det blev en Atlas 18 för någon vecka sen. Knäppningarna/dunkningarna är helt borta! Så skönt. Glad att jag inte kastade pengarna på någon tank. Mina smällar/knäppningar/dunk kom regelbundet och minskade in intervall efter att det började, för att sedan försvinna några minuter. Hörde dock inget oljud från själva pumpen när detta skedde.
Klicka här för att svara