Tog en bild på armatur som fåt ledlysrör.
Lysrörsarmatur med LED-belysning i en stallgång, omgiven av trä och metallribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tog en bild på armatur som fåt ledlysrör.
[bild]
Perfekt för nya rör. Klar och fin kåpa, med riktiga snäppen för kåpan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tyvärr så var den armatur jag skulle byta lysrör på trasig trots nya lysrör och glimtändare.
Frågan är vilket som är bäst att köpa?
En fast lysrörsarmatur man måste byta när den går sönder eller en vanlig man byter rör på.

E Emil1979 skrev:
Tyvärr så var den armatur jag skulle byta lysrör på trasig trots nya lysrör och glimtändare.
En fast lysrörsarmatur man måste byta när den går sönder eller en vanlig man byter rör på.
Hur är el/kablar dragna och kopplade, dimension på kabel ytterhölje? Finns armaturer med för små genomföringar gjorda för dagens tunnare kablar, utgår från att det i stallet är utanpåliggande el.
Är det med vidarekopplad el till annan armatur, finns det trappkopplingar, etc?
Du ska kontrollera hur nya armaturer ska kopplas in och hanterar jordning utifrån nuvarande eldragning.
När jag byter så påverkar frågorna valet. Jag är inte orolig för livslängden på ledarmaturer, håller de antalet timmar som anges, 30 000-50 000 timmar, och en ledarmatur byts lätt.

E Emil1979 skrev:
Byta till en fast armatur är nog det vanliga , dom brukar sprida ljuset bättre

A AndersS skrev:
Hur är el/kablar dragna och kopplade, dimension på kabel ytterhölje? Finns armaturer med för små genomföringar gjorda för dagens tunnare kablar, utgår från att det i stallet är utanpåliggande el.
Är det med vidarekopplad el till annan armatur, finns det trappkopplingar, etc?
Du ska kontrollera hur nya armaturer ska kopplas in och hanterar jordning utifrån nuvarande eldragning.
När jag byter så påverkar frågorna valet. Jag är inte orolig för livslängden på ledarmaturer, håller de antalet timmar som anges, 30 000-50 000 timmar, och en ledarmatur byts lätt.
Bra synpunkter👍
Köpte Julas Ledarmatur D klass. Den är Dubbeisolerad alltså ingen jord, har en liten undran om man får blanda för alla andra armaturer är jordade?
Som tur är går den här armaturen inte vidare till någon annan armatur för då hade jorden försvunnit till dom andra.
Frågan är alltså om det får blandas Dubbelisolerade armaturer med jordade?

Ja, det går bra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej man ska inte blanda har man en jula först och sedan en som ska jordas försvinner jorden i julas vid vidare koppling för de har bara två kopplingar en för fasen och en för nollan och ingen för jorden
I stall och lantbruks byggnader ska man använda metallmantlad kabel se LBK installation regler så en installation med julas som bara har två kopplingar och ingen jord är inte godkända

Gusten2915 Gusten2915 skrev:
Nej man ska inte blanda har man en jula först och sedan en som ska jordas försvinner jorden i julas vid vidare koppling för de har bara två kopplingar en för fasen och en för nollan och ingen för jorden
I stall och lantbruks byggnader ska man använda metallmantlad kabel se LBK installation regler så en installation med julas som bara har två kopplingar och ingen jord är inte godkända
Godkända är dom om man inte kopplar vidare från dom, man får sätta kopplingsdosor överallt bara 😬

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som jag skrev går inte armaturen vidare till någon annan, matarkabeln kommer från en dosa som i sin tur går vidare till fler armaturer som får sin jord ändå.👍
Men du menar att inte Julas är godkänd trots att den är D märkt?
Ta gärna fram en armatur som är godkänd och visa hur en sån ser ut.

D-märkt är för gamla armaturer, har bara med att tillverkaren testat att den inte blir över 90 grader, det är inaktuellt med dagens led. Det är IP-klass som gäller, dvs fukttäta.

Läs hela tråden!😉

A AndersS skrev:
D-märkt är för gamla armaturer, har bara med att tillverkaren testat att den inte blir över 90 grader, det är inaktuellt med dagens led. Det är IP-klass som gäller, dvs fukttäta.
D-märkningen är i allra högsta grad aktuell även för LED.
Det finns mycket i en billig och dåligt konstruerad LED-armatur/rör som kan göra att tepmeraturgränsen på +90 grader överskrids.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nja, för de ledlysrör och ledarmaturer vi diskuterar i våra stall, 20-40 W så delar jag inte det påståendet.
Gjorde en mätning på mina i snickarrummet som är på 40W och efter 30 min så har de runt 35-40 grader där elektronikdelen sitter och resten runt 25-30 grader. Och D-märkning anger att det inte blir 90 grader på ytterhölje där damm kan samlas.
Vad man sedan får på 250 W ledarmatur eller strålkastare vet jag inte men med effekt brukar värme öka men är ju inte aktuellt i tråden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Nja, för de ledlysrör och ledarmaturer vi diskuterar i våra stall, 20-40 W så delar jag inte det påståendet.
Fast D-märkningen är ett formellt krav. Dvs. egna mätningar är inte ett alternativ. De flesta armaturer uppfyller förmodligen de tekniska kraven men är ändå inte D-märkta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.