Hej!
Mina föräldrar har ett hus byggt i mitten av 80-talet, med isolering därefter (vet inte vad som var srtandard då). Huset är på 1 1/2 -plan c:a 150 kvm. Vattenburen värme till radiatorer. Mekanisk ventilation med återvinning för tappvarmvattnet.

För några årsedan installerade dom 12kvm solpaneler med 2 acctankar, vet inte hur stora med kanske 500liter styck.
Dom har en CTC-elpanna för övrig värme. Den hara nu pajat. Då den har krånglat några gånger tidigare så är det dags att byta ut den.

Vad föreslår ni att man ska sätta in i stället? Dessa alternativ har vi disskuterat.
1. Byta den mot en ny elpanna.
2. Jordvärme
3. Comfortzone frånluft värme pump.
4. Nibe/ivt frånluftvärme pump.

Har inga uppgifter på vad elförbrukningen är idag. I huset finns en vedspis som det ofta eldas i samt en kakelugn som inte används lika frekvent.

Tacksam för svar.

Har dom redan ventilation som kan kopplas till F/L-VP, så ligger väl det bäst till gissar jag, särskilt då dom eldar i vedspisen återkommande

/R

Kanske en elpatron i acktanken. En tusenlapp så finns det värme.

Jordvärme alternativt elpatron i acktanken (om veden är tänkt att vara huvudvärmen).

Vad på elpannan har pajjat? Elpatron? styrningen? är det hål så vattnet rinner ut?

Protte

prototypen skrev:
Vad på elpannan har pajjat? Elpatron? styrningen? är det hål så vattnet rinner ut?

Protte

Precis, är det jakten på det billigaste alternativet som är aktuellt så är det att repa elpannan, går inte det så stopp in en elpatron i ackumulatortanken, billigare blir än så blir det nog inte ;)

/R

Vad som är fel på pannan vet jag inte, mer än att den inte ger någon värme. Pannan har 25-år på nacken och har blivit repararad ett antalgånger de senaste åren

Det behövs en ny hållbar värmelösning, inte nödvändigtvis den billigaste. Den ska givitvis ha potential att betala av sig under sin livstid.

För att förtydliga, vedeldningen är inte kopplad med acc-tankarna.

Min tanke har varit att slänga ut pannan och varmvattenberedaren (även den är 25år) och sätta in en frånluftvärme pump istället. Har själv en comfortzone i mitt nybygge och tycker att det skulle vara en lösning. Funkar den bra att docka med solvärmen och hur kopplar man då ihop det? Ska man välja den låga modellen utan tank, eller tar man den med tank och kopplar ihop det på något sätt så den får vatten från tankarna bara när dom är varma. Typ vår till höst.

Allternativt en nibe/ivt el motsvaranade flvp. Ger väl antagligen inte bättre värme ekonomi en det som finns dag.

Jordvärme har också funderats på, finns en äng framför huset som skulle lämpa sig bra för slingorna, blir tyvärr lite grävning på gräsmattan men det skulle nog funka hyffsat smärtfritt. Tror det är läge att slänga ut den gamla vv-beredaren ialla fall, hur gör man då bbäst för att lösa ventilationen.

Har läst att det visst går att plöja ner slangen i marken, så det blir inte så mycket gräva för att få jordvärme.

Vad som kan vara fel på en elpanna (om inte vattnet rinner ut) är att elpatronen eller termostaten är trasig, mycket billigare än en FLVP.

Men har man bestämt sig så har man oavsett vad det kostar.

Protte

Vill dom ha värmepump så kanske dom ska titta på en EVI HEAT split sun, eftersom dom redan har solfångare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.