Hej,

Går det på ett snyggt sätt byta ut tegelstenar på huset och få så det stämmer med Tegel och murbruk? Hur får man fram rätt färger? Huset är från 50-talet, rött räfflat Tegel

• Gilla
Jonny.G
  • Laddar…
Tegel har ju totalt försvunnit i Sverige tyvärr. Här finns dock en som säljer:

https://www.blocket.se/vi/79761789.htm

Själv umgås jag med planer på att helt enkelt måla missfärgade tegelstenar i rätt kulör; man får ju gå till färgaffären och ta med sig några provremsor så man får rätt nyans. Om det fungerar vet jag dock icke ännu.

Inte helt försvunnit, men det är en liten marknad.
Gäller väl att hitta någon som kan hantverket och är bra på det.
Själv funderar jag på att riva hela gaveln på kåken och mura upp med nytt tegel igen, gäller bara att killen jag hittat skall få tid.

Annars går det att byta ut tegelstenar i en fasad, det svära är ju då att hitta rätt färg på de nya stenarna.
Försök att hitta någon som kan hantverket så skall det nog lösa sig....

Finns färgat murbruk i en hel del olika kulörer. Se Finjas och Webers sortiment. Hitta sten verkar vara det som är svårt..
Letar själv efter "min" sten.
Någon som har tips om vart man hittar det eller har tips på folk med stora lager av udda tegelstenar?

Vår sten ser är lite gul/grön/röd men själva stenen är i grunden röd.

• Närbild på en vägg med rödgula tegelstenar fogade med mörkt murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S StevieGee skrev:
Finns färgat murbruk i en hel del olika kulörer. Se Finjas och Webers sortiment. Hitta sten verkar vara det som är svårt..
Letar själv efter "min" sten.
Någon som har tips om vart man hittar det eller har tips på folk med stora lager av udda tegelstenar?

Vår sten ser är lite gul/grön/röd men själva stenen är i grunden röd.
Ja den strukturen verkar knepig

• Rader med olika tegelstenar i rött och gult med text som beskriver ytan: slät, borstad, spånad, slagen, räfflad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hallding
  • Laddar…
Har hittat en på Blocket som hade sten i samma struktur, men tyvärr gul.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.