Vi tänkte byta ut våra oljeradiatorer och tillhörande temostat i huset vi flyttat in i.

Främsta skälet är att de nuvarande är väldigt intressanta för vår ettåring att försöka slita loss sladden från eller så biter han i sladden om han får chansen. Ett nästan lika tungt vägande skäl är att det som sitter där nu är extremt fula.

I samma veva så får jag gärna in något som man kan styra "smart", genom en app, en central snygg termostat eller en raspbery pi (eller något annat?).
Nuvarande radiatorer verkar vara några gamla "högfors" 400V/800W och termostaten "Danfoss", modell okänd.

Just nu funderar vi på att byta ut dem till nya Adax med wifi och styra dem direkt med appen, men det finns säkert smartare lösningar och/eller tips?

Nybliven husägare och det här är det vi tänkte börja med, be gentle :D

Radiatorerna är komplement till luft/luft värme.

• Gammal Danfoss termostat på vägg med justeringsknapp och temperaturskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Högfors oljeradiator med Danfoss termostat bredvid en vit vägg och trägolv.
    Skapa konto
  • Gammal panelradiator med termostat och synlig sladd mot vit vägg.
    Skapa konto
  • Väggmonterad vit Panasonic luftkonditioneringsenhet ovanför en dörr.
    Skapa konto
Redigerat:
Vad styr termostaten på väggen då? Man lär nog gå igenom och kolla vad som är vad i ett dylikt system och hur det är kopplat idag. Är det termostater på elementen så kanske det inte ens styrs centralt.

Termostaten styr om elementen ska få ström, sedan har elementen i sin tur en egen inbyggd termostat. Den slutsatsen har jag dragit av att jag testat att slå på och av väggtermostaten och då får radiatorn ström.

Jag kan ha fel och ska dubbelkolla med förra ägaren, men det verkar vara så det fungerar.

Mao så verkar väggtermostaten bara styra om radiatorerna ska få ström eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.