3 506 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Byta ut nätverkskabel
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Nej, de går inte i samma rör.
Edit: de kan möjligtvis gå samma väg, men i olika rör.
Edit: de kan möjligtvis gå samma väg, men i olika rör.
Redigerat:
Nu finns det ju iofs olika typer av ”slim-kablar”.S sjoelund skrev:Och inte dra dem för långt. Oroa sig för att de skadas i någon böj. Helst inte använda PoE. Och även om man bara dragit dem där det är kort så uppfyller den inte kraven för att certifieras ändå (de testas typ för bandbredden som krävs för Ethernet, men standarden har en marginal på runt 10% också).
Men om det var blandat cat5 och 5e kanske de bara använts där det är kort? (Får man hoppas)
Bland annat schneider tillverkar en med en diameter av 5,4mm, denna klarar alla krav och är relativt enkel att förlägga.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ja, största elektrikerfirman på orten som även lägger fiber/nätverk mm kör en grönfärgad cat 6 som inte är grövre än någon 5e jag sett, snarare tunnare. Sällan problem att dra genom rör med den. Sedan mäter de med en Fluke som kostar en hiskelig massa för att bekräfta att installationen är godkänd. Mycket seriöst och bra.C Cerb skrev:
Typ, fast den jag såg var lite annorlunda:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svenska elektriker använder väl bara vanlig dragfjäder antar jag 🤔B bubban71 skrev:
Jag har redan en dragfjäder, men det jag letar efter är tillbehöret (den som är på bilden jag la upp) som fästs på dragfjädern, kallat ‘fish tape fastener’ på engelska. Jag kan beställa det online, men är nyfiken på om det finns att köpa lokalt i butik, helst i StockholmD Dilato skrev:
Tror att detta är ett tillbehör som till stora delar används i länder där man drar kabel direkt i vägg. Marknaden då i Sverige som till 99% drar i rör blir liten. Är rören rätt dragna så är det inga problem med lite tape att få till det så man får fram kablar utan en tratt först.B bubban71 skrev:
Tack för tipsen! Jag har lyckats få in en ny kabel i 1 av 2 uttagen som jag hade tänkt uppgradera, men det andra uttager är inte lätt. Jag får knappt igenom dragfjädern då den fastnar efter bara ett par meter. Det går att lirka loss den men när jag testar med själva kabeln då är det helt omöjligt. Har provat olika tekniker dra kabeln med murarsnöre, fästa kabeln till dragfjädern med tejp/buntband, smörja in med diskmedel... inget funkar.
Silkonbaserade smörjmedel ska inte användas i närheten av elektriska/elektroniska apparater![SKPG]Zamora skrev:
Detta tål att påpekas hur många gånger som helst...
Använd istället produkter som är avsedda för just kabeldragning t.ex.
https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...Mq62TPe9prLyhJxe1oanwkF3dcGPJ1cRoClfIQAvD_BwE
Finns även på Kjell och på Hornbach (Malmbergs?) tex
https://www.hornbach.se/p/kabelsmorjmedel-malmbergs-0-95-liter/6291062/
Edit: Räkas diskmedel i VP-rör som dolt fel? 😆😇
https://www.hornbach.se/p/kabelsmorjmedel-malmbergs-0-95-liter/6291062/
Edit: Räkas diskmedel i VP-rör som dolt fel? 😆😇