Nej, de går inte i samma rör.
Edit: de kan möjligtvis gå samma väg, men i olika rör.

Redigerat:
  • Gilla
bubban71
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och inte dra dem för långt. Oroa sig för att de skadas i någon böj. Helst inte använda PoE. Och även om man bara dragit dem där det är kort så uppfyller den inte kraven för att certifieras ändå (de testas typ för bandbredden som krävs för Ethernet, men standarden har en marginal på runt 10% också).

Men om det var blandat cat5 och 5e kanske de bara använts där det är kort? (Får man hoppas)
Nu finns det ju iofs olika typer av ”slim-kablar”.
Bland annat schneider tillverkar en med en diameter av 5,4mm, denna klarar alla krav och är relativt enkel att förlägga.

• Gilla
bubban71 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
C Cerb skrev:
Nu finns det ju iofs olika typer av ”slim-kablar”.
Bland annat schneider tillverkar en med en diameter av 5,4mm, denna klarar alla krav och är relativt enkel att förlägga.
Ja, största elektrikerfirman på orten som även lägger fiber/nätverk mm kör en grönfärgad cat 6 som inte är grövre än någon 5e jag sett, snarare tunnare. Sällan problem att dra genom rör med den. Sedan mäter de med en Fluke som kostar en hiskelig massa för att bekräfta att installationen är godkänd. Mycket seriöst och bra.

Typ, fast den jag såg var lite annorlunda:

Handhållen Fluke nätverkstester med gul ram och skärm som visar kabellängd och hastighetsmätning, används för att verifiera nätverksinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
31,500kr för denna modell!!! Jäklar vilka dyra leksaker de har!😁😁

Är det någon som vet vad dessa heter på svenska och kan man köpa dem i någon byggvaruhus?
Tack

• Två stållinor med öglor och röda plasthylsor i mitten, används för upphängning eller fastsättning i byggprojekt.
D Dilato skrev:
[länk]
[länk]
Tack, jag har redan sett dessa på Amazon och andra online butiker, det var där jag fick bilden ifrån😀 Det jag undrar är vad det heter på Svenska och om det går att köpa lokalt så att jag kan åka dit idag och köpa den.

B bubban71 skrev:
Tack, jag har redan sett dessa på Amazon och andra online butiker, det var där jag fick bilden ifrån😀 Det jag undrar är vad det heter på Svenska och om det går att köpa lokalt så att jag kan åka dit idag och köpa den.
Svenska elektriker använder väl bara vanlig dragfjäder antar jag 🤔

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Svenska elektriker använder väl bara vanlig dragfjäder antar jag 🤔
Jag har redan en dragfjäder, men det jag letar efter är tillbehöret (den som är på bilden jag la upp) som fästs på dragfjädern, kallat ‘fish tape fastener’ på engelska. Jag kan beställa det online, men är nyfiken på om det finns att köpa lokalt i butik, helst i Stockholm

Om du ska dra i nytt kan du använda gamla kablage som dragtråd alt. knyt på murarsnöre på gamla kablaget och använd snöret som dragtråd

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
B bubban71 skrev:
Jag har redan en dragfjäder, men det jag letar efter är tillbehöret (den som är på bilden jag la upp) som fästs på dragfjädern, kallat ‘fish tape fastener’ på engelska. Jag kan beställa det online, men är nyfiken på om det finns att köpa lokalt i butik, helst i Stockholm
Tror att detta är ett tillbehör som till stora delar används i länder där man drar kabel direkt i vägg. Marknaden då i Sverige som till 99% drar i rör blir liten. Är rören rätt dragna så är det inga problem med lite tape att få till det så man får fram kablar utan en tratt först.

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag har lyckats få in en ny kabel i 1 av 2 uttagen som jag hade tänkt uppgradera, men det andra uttager är inte lätt. Jag får knappt igenom dragfjädern då den fastnar efter bara ett par meter. Det går att lirka loss den men när jag testar med själva kabeln då är det helt omöjligt. Har provat olika tekniker dra kabeln med murarsnöre, fästa kabeln till dragfjädern med tejp/buntband, smörja in med diskmedel... inget funkar.

B bubban71 skrev:
smörja in med diskmedel...
Diskmedel är dumt. Det stelnar efter några år och limmar fast kabeln. Kanske det förra ägaren använt?
Använd riktigt glidmedel istället. Kostar inte många tior för en flaska.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Blir ju lite av en chansning, men köp tex glidex smörjmedel och spray (finns på jem o fix), knyt i ett snöre och dra med som dragtråd.
Det ser ut som 16-slang så troligtvis får du bara i en ny kabel sedan.
Edit: finns iofs slim-kablar, då behöver man bara se till att de inte tvinnas
Silkonbaserade smörjmedel ska inte användas i närheten av elektriska/elektroniska apparater!
Detta tål att påpekas hur många gånger som helst...

Använd istället produkter som är avsedda för just kabeldragning t.ex.
https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...Mq62TPe9prLyhJxe1oanwkF3dcGPJ1cRoClfIQAvD_BwE

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.