1 152 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Byta ut mönstrat dörrglas mot nytt glasklart glas
Vi har ett fd ytterdörr som nu blir innerdörr mellan den tillbyggda verandan och gamla hallen. Vi behåller ramen och tänker glasa in med en kassett vi beställer. Den har en glasyta på 705*1332 mm. Min fråga är:
- Om man tar hela ytan med en enda kassett, måste man använda säkerhetsglas? Jag säger ja, min man säger nej.
- Om man delar glasytan i två avlånga delar till 333*1332 mm, måste man ändå använda säkerhetsglas?
- Vad är prisskillnaden? (Vi monterar själva med befintliga lister och tätning.)
- Om man tar hela ytan med en enda kassett, måste man använda säkerhetsglas? Jag säger ja, min man säger nej.
- Om man delar glasytan i två avlånga delar till 333*1332 mm, måste man ändå använda säkerhetsglas?
- Vad är prisskillnaden? (Vi monterar själva med befintliga lister och tätning.)
Din man har fel.
Glas monterat under 60 cm höjd ska vara säkerhetsglas enl. BBR. Detta gäller även vid byte och inte enbart ny/ombyggnad.
Oavsett regler är det dessutom mer än lovligt dumsnålt att inte ha säkerhetsglas med tanke på de skador ni eller andra kan ådra er från vanligt glas. Dessutom är prisskillnaden högst obetydlig, i alla fall när jag beställt från interglas.se
Glas monterat under 60 cm höjd ska vara säkerhetsglas enl. BBR. Detta gäller även vid byte och inte enbart ny/ombyggnad.
Oavsett regler är det dessutom mer än lovligt dumsnålt att inte ha säkerhetsglas med tanke på de skador ni eller andra kan ådra er från vanligt glas. Dessutom är prisskillnaden högst obetydlig, i alla fall när jag beställt från interglas.se
Oavsett regler är det dessutom mer än lovligt dumsnålt att inte ha säkerhetsglas med tanke på de skador ni eller andra kan ådra er från vanligt glas.
Bra, då kan jag hänvisa till det
Även om glaset är 62 cm från golvet, så är det ju gränsfall, och vi har även hund och katt, det räcker om korsdragen smäller igen dörren och det blir skärvor överallt. Veterinären kostar också en hel del. Tack för ditt svar, ville bara bevisa att jag tänker rätt. Särskilt om prisskillnaden inte är så hemskt stor. Fast jag trodde det var stor.
Bra, då kan jag hänvisa till det
Klicka här för att svara