Hej
I köket på min bostadsrätt har jag ett lysrör från 80-talet som har ström rakt in i sig. Hade gärna velat montera ned detta och byta ut mot ett eluttag och köra modernare typ Ikea smarta rör.

Se bilder: https://imgur.com/a/0u7Myg9

Den har till och med en egen säkring ("Bel. köksvrå" på bilden), så det hade ju varit enkelt att byta. Men jag är ingen certifierad elektriker så jag förstår att jag inte får göra detta.

Får jag montera ner lysröret, och sen dra in kabeln i en kopplingsdosa där jag isolerar ändarna i t.ex en Wago-klämma? Då har jag ju inte monterat något eluttag.
För jag har ju ett uttag längre ner på kaklet jag hade kunnat använda istället. Blir ju inte lika snyggt men men...

Hur hade ni gjort? Jag kan vara den snålaste personen i världen, och vill naturligtvis gärna komma undan billigt. Hur mycket hade en firma tagit? Man kanske kan hitta en lokal elektriker och erbjuda en femhunka för ett enkelt jobb på väg hem?

Tack på förhand

hsd
Jag skulle se det som byte av vägguttag ( armaturern har ju uttag) och sen koppla på den nya Ikea armaturen

hsd hsd skrev:
Jag skulle se det som byte av vägguttag ( armaturern har ju uttag) och sen koppla på den nya Ikea armaturen
Ah smart, så har jag inte ens sett det som. Får se om jag kan googla fram någon som varit i samma situation, vad som gäller, ifall lysröret klassas som armatur eller eluttag.
I denna tråden verkar man inte få det https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-lampa-mot-eluttag.407403/ (dock inget eluttag där)

Det kan nog vara i gråzonen. Men det väsentliga är om du är absolut säker på hur du skall göra det.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Ännu en fråga om hur man ev kan runda reglerna, vore det inte bättre att lägga fokus på hur man ska göra för att få en säker anläggning.
Gör man ett rätt utfört "hempul" kommer det aldrig att vålla några problem, oavsett om det var tillåtet eller ej.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…