Hej
I köket på min bostadsrätt har jag ett lysrör från 80-talet som har ström rakt in i sig. Hade gärna velat montera ned detta och byta ut mot ett eluttag och köra modernare typ Ikea smarta rör.

Se bilder: https://imgur.com/a/0u7Myg9

Den har till och med en egen säkring ("Bel. köksvrå" på bilden), så det hade ju varit enkelt att byta. Men jag är ingen certifierad elektriker så jag förstår att jag inte får göra detta.

Får jag montera ner lysröret, och sen dra in kabeln i en kopplingsdosa där jag isolerar ändarna i t.ex en Wago-klämma? Då har jag ju inte monterat något eluttag.
För jag har ju ett uttag längre ner på kaklet jag hade kunnat använda istället. Blir ju inte lika snyggt men men...

Hur hade ni gjort? Jag kan vara den snålaste personen i världen, och vill naturligtvis gärna komma undan billigt. Hur mycket hade en firma tagit? Man kanske kan hitta en lokal elektriker och erbjuda en femhunka för ett enkelt jobb på väg hem?

Tack på förhand
 
hsd
Jag skulle se det som byte av vägguttag ( armaturern har ju uttag) och sen koppla på den nya Ikea armaturen
 
hsd hsd skrev:
Jag skulle se det som byte av vägguttag ( armaturern har ju uttag) och sen koppla på den nya Ikea armaturen
Ah smart, så har jag inte ens sett det som. Får se om jag kan googla fram någon som varit i samma situation, vad som gäller, ifall lysröret klassas som armatur eller eluttag.
I denna tråden verkar man inte få det https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-lampa-mot-eluttag.407403/ (dock inget eluttag där)
 
Det kan nog vara i gråzonen. Men det väsentliga är om du är absolut säker på hur du skall göra det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Ännu en fråga om hur man ev kan runda reglerna, vore det inte bättre att lägga fokus på hur man ska göra för att få en säker anläggning.
Gör man ett rätt utfört "hempul" kommer det aldrig att vålla några problem, oavsett om det var tillåtet eller ej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Glidningen i tex trådarna i elforum går ju mer och mer åt den typen oftast helt oväsentlig formalia. Det är kanske verkan av de generationer som skolats in i regelverk i mängd utan kontakt med realiteter och sen fokus på att glida förbi, komma undan som mål.
 
H hempularen skrev:
Det kan nog vara i gråzonen. Men det väsentliga är om du är absolut säker på hur du skall göra det.
E elmont skrev:
Ännu en fråga om hur man ev kan runda reglerna, vore det inte bättre att lägga fokus på hur man ska göra för att få en säker anläggning.
Gör man ett rätt utfört "hempul" kommer det aldrig att vålla några problem, oavsett om det var tillåtet eller ej.
Absolut bra input. Självklart vill jag göra det så säkert som möjligt, är det något som känns fel eller som jag tvekar över så kommer jag såklart inte göra det. Jag förstår att ordet "dumsnål" inte är något man ska blanda in i detta fallet.

GK100 GK100 skrev:
Glidningen i tex trådarna i elforum går ju mer och mer åt den typen oftast helt oväsentlig formalia. Det är kanske verkan av de generationer som skolats in i regelverk i mängd utan kontakt med realiteter och sen fokus på att glida förbi, komma undan som mål.
Vet inte exakt vart du vill komma med detta, jag skulle inte vilja påstå att jag har skolats in något särskilt regelverk. Eftersom jag bor i bostadsrätt vill jag bara göra det rätt för mig helt enkelt.
 
N naikon skrev:
...

Vet inte exakt vart du vill komma med detta, jag skulle inte vilja påstå att jag har skolats in något särskilt regelverk. Eftersom jag bor i bostadsrätt vill jag bara göra det rätt för mig helt enkelt.
Jag menar bara att du liksom många andra här i denna typ trådar ser mer till om ev sämre lösning med sladd till uttaget är formellt rätt än om man gör motsvarande jobb med anslutning i befintlig fast installation. Kan man koppla sladden till armaturen korrekt kan man sannolikt koppla den lika bra till befintliga matningen.

Så jag menar inte specifikt dig men du ger ett bra exempel här på något i den linjen där man ser mer till ev formalia än den självklara bättre tekniska lösningen. Och det är det synsättet jag upplever öka tex i trådarna här och elforum där jag har bra koll på vad som skrivs. Gör man rätt och ett bra jobb händer inget varken formellt eller praktiskt ofta sämre att göra nervösa försök till kringgående rörelser.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.