MultiMan
optimum optimum skrev:
Du måste vara rik.

Så här kostar nya till min skrivare

[bild]
Eller så väljer man sina inköpsställen eftersom det kan skilja 50% i inköpspris på originaltoner.

Jag har senaste åren valt Megashop som har stort lager och är bland de absolut billigaste:

Skärmdump av webbsida som säljer HP Toner 504A cyan (CE251A) med prisinformation och lägg i kundvagn-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland kan det vara bättre att köpa nytt. Denna har jag bra erfarenhet av och kommer med fulla toners som kostar mer än skrivaren ensamt: https://www.dustinhome.se/product/5010853171/color-laserjet-enterprise-m553n
Den jag köpte var tillverkad i Japan, vilket kändes som en kvalitetsstämpel. Även tonern brukar komma därifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
MultiMan MultiMan skrev:
Eller så väljer man sina inköpsställen eftersom det kan skilja 50% i inköpspris på originaltoner.

Jag har senaste åren valt Megashop som har stort lager och är bland de absolut billigaste:

[bild]

Ibland kan det vara bättre att köpa nytt. Denna har jag bra erfarenhet av och kommer med fulla toners som kostar mer än skrivaren ensamt: [länk]
Den jag köpte var tillverkad i Japan, vilket kändes som en kvalitetsstämpel. Även tonern brukar komma därifrån.
Bra tips, tack

Fulla toner kunde man betalat en tusenlapp mer från början. Men ditt tips har ju det så.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Eller så väljer man sina inköpsställen eftersom det kan skilja 50% i inköpspris på originaltoner.

Jag har senaste åren valt Megashop som har stort lager och är bland de absolut billigaste:

[bild]

Ibland kan det vara bättre att köpa nytt. Denna har jag bra erfarenhet av och kommer med fulla toners som kostar mer än skrivaren ensamt: [länk]
Den jag köpte var tillverkad i Japan, vilket kändes som en kvalitetsstämpel. Även tonern brukar komma därifrån.
Jag brukar köpa toner på detta ställe. Köper dock alltid orginal, men även den ser ju ut för att vara billigare här än där du köper.
Skärmdump av en webbutik som visar jämförelse av priser för HP CE251A cyan toner, både original och kompatibelt märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle säga att det inte egentligen hänt något nämnvärt alls när det gäller laserskrivare de senaste 10 åren åtminstone. Det de gjort är väl främst att byta ut metalldelar mot plast. Har en Brother med kanske 10 år på nacken. Den är rejäl med mycket metall i. Några år senare var det mesta plast i de nya modellerna, men fortfarande samma pris. Gissar att utvecklingen fortsatt åt samma håll, dvs öka marginalerna för tillverkarna så mycket det går utan att någon klagar alltför mycket. Så mitt råd är att behålla välfungerande äldre skrivare så länge som möjligt och först byta om de börjar strula alltför mycket.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Säkert en dum fråga men av ren nyfikenhet, vad har man en skrivare till idag?
För att man inte har möjlighet att skriva ut på jobbetskämt åsido, är man god man eller sitter med i någon styrelse så är skrivaren ens bästa vän även om mycket sker digitalt idag.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Säkert en dum fråga men av ren nyfikenhet, vad har man en skrivare till idag?
Samma som man skrev ut innan, alla är inte väskedängare.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Säkert en dum fråga men av ren nyfikenhet, vad har man en skrivare till idag?
Du vet det papperslösa samhället... Det kräver sina papper ;)

Annars brukar jag oftast använda skrivaren till att skriva ut med. :D En del har den som prydnad, andra som brevpress.
Fördelen om man använder som brevpress det är att man inte behöver byta ut den.:D

Jag varken har möjlighet att skriva ut på jobbet och har inte lust... Jag flänger runt och är aldrig på kontoret.
 
MultiMan
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag brukar köpa toner på detta ställe. Köper dock alltid orginal, men även den ser ju ut för att vara billigare här än där du köper.
[bild]
Jag har handlat av 123ink tidigare men de toners jag använt på senare tid var förmånligare ett tag på Megashop.

Bra att du tipsar om 123ink oavsett eftersom de brukar vara riktigt aggressiva med priserna, som synes på ditt exempel.

Man bör dock kolla mellan några butiker inför varje köp för det kan svänga och det handlar lätt om rätt stora belopp.
 
Om man funderar på att köpa en ny skrivare, så tycker jag att en viktig urvalsparameter är OM det går att köra på " pirattoner". I mitt fall gick det bra ända till jag gjorde en FW- uppdatering, då det sedan bara fungerade med orginal ☹️. Var nästan så att jag funderade på att ställa företaget till svars för att de försämrat min inköpta produkt och utan möjlighet att backa tillbaka till fungerande version. Ungefär samma, som att om ett bilbolag byter FW med följd att bilen får en maxhastighet på 70 km/h.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag varken har möjlighet att skriva ut på jobbet...
Ja, då finns det naturligtvis ett behov.

Jag tror jag kan räkna ut antalet papper jag behöver skriva ut privat de senaste 3 åren på ena handens fingrar.
 
optimum
Jag gör i ordning recept från artiklar mm jag hittar i form av dokument.
Dessa skriver jag ut och har i en plastmapp och plockar fram när jag ska laga mat.
Efter ett tag blir de kladdiga och jag skriver ut nya.

Visst kan man ha recepten på en ipad men den blir rätt så kladdig vid matlagning.

Enklare med ett utskrivet papper med recepten.

Sedan har jag checklistor när vi öppnar och stänger sommarbostaden.
Perfekt i pappersformat man sätter i en plastficka och lätt kan skriva dit något extra man kommer på.

Jo jag är rätt så datoriserad och utvecklar webblösningar mm så där är inte hindret.
Vissa saker gör sig bättre i pappersform.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
G
Sedan kan man slå ett öga på prisjakt för sin toner och få ytterliggare halva priset (nästan)
Tex HP 504A (Cyan)
 
Jag tycker det är bra om skrivaren stöder Google/Apple print så man kan skriva ut från telefon eller plattan. Min gamla laserskrivare stöder ej detta och någon gång blir det att byta den.
 
M mype skrev:
Jag tycker det är bra om skrivaren stöder Google/Apple print så man kan skriva ut från telefon eller plattan. Min gamla laserskrivare stöder ej detta och någon gång blir det att byta den.
Ingenting jag saknat ännu
 
M mype skrev:
Jag tycker det är bra om skrivaren stöder Google/Apple print så man kan skriva ut från telefon eller plattan. Min gamla laserskrivare stöder ej detta och någon gång blir det att byta den.
Många skrivarleverantörer har annars en app som det går att skicka dokument till. Sedan skriver appen ut på skrivaren. Detta kräver att skrivaren är kopplad till nätverk. Jag har gjort det till min gamla Brother för många år sedan, men efter att ha testat har jag inte behövt det mer. För mig är utskrifter något som görs så sällan att det inte finns någon anledning att skrivaren är igång. För att spara ström och även ta bort den (minimala) risken för brand, så är strömsladden utdragen. Så, när jag skriver ut behöver jag ändå gå till skrivaren och då kan jag lika gärna skriva ut från dator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.