Jag har en färglaserskrivare från brother säkert är mer än 5 år.
Nu när tonern börjar ta slut på 2 av färgerna och jag inser att det är dags att byta trumma då jag aldrig gjort det.
Att byta 2 toner och trummor kostar en del. En färglaser är inte speciellt ny.
Har laserskrivarna blivit mycket bättre på 5 år? Ellet behålla den gamla som fortfarande fungerar!
 
Beror på vilken specifikationer din nuvarande har.
 
Det är väldigt sant. Jag misstänker dock att skrivaren tillhörde den billigare delen.... om jag känner mig rätt...
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Jag har en färglaserskrivare från brother säkert är mer än 5 år.
Nu när tonern börjar ta slut på 2 av färgerna och jag inser att det är dags att byta trumma då jag aldrig gjort det.
Att byta 2 toner och trummor kostar en del. En färglaser är inte speciellt ny.
Har laserskrivarna blivit mycket bättre på 5 år? Ellet behålla den gamla som fortfarande fungerar!
Jag köpte ny färgtooner på ebay.
Finns kompletta satser med 4 färger och verktyg för att göra hål i de gamla och tömma ur resterna och fylla på nya.
De som brukar följa med en skrivare är knappt halvfulla och mekaniken håller oftast en påfyllning.

Den toner jag jag köpte till min HP färglaser kostade totalt ca 700 kr.
Funkar kanonbra
Följer med nya chipp som är räknare för hur många sidor man kan skriva ut.
Lite kladd av pulvret men klart värt jobbet.
Nya toners hade kostat 5-6 tusen
 
I vår Samsung är det fyra kassetter och är väl inne på fjärde omgången, svart någon mera och inte bytt något annat.
Kör på original efter att testat annat märke och då blev missnöjd.
 
optimum
Jag har original kassetter med nytt pulver och nya chipp.

Original som följer med skrivaren är bara att komma igång med och mekaniken samma som i helt fyllda toners.
Går minst en fyllning till

Medföljande brukar räcka till 1000 sidor och en full toner räcker ofta till 5000 sidor
 
Jag har hunnit byta några omgångar under dessa år och har alltid kört original. Känns bäst...

Frågan är om laserskrivaren blivit så pass mycket bättre? Visst LED har kommit men frågan är om det är värt att byta ut en fungerande maskin därför? Den jag har är en Brother HL-3140cw
När min bläckstråleskrivare lägger ner så blir det att jag byter helt. Och då satsar på en skrivare som är bra på foton.
Förvisso kommer jag sakna scannern med arkmatning. Men om sanningen ska fram är det ytterst sällan jag scannar.
Så de gånger får man anstränga sig lite extra. Vi skriver ut mer bilder än vi scannar.

När det gäller bläck så läste jag nånstans att HP´s är så pass svårt att få fram kopior till kvalitén blir inte lika bra.
Det var någon test jag läste. Men jag minns inte var och när så. Med andra ord ingen källa.
Sen gillar tillverkarna att på peka att deras prylar alltid är mycket bättre och att original kommer förstöra skrivaren. Där man ska vara lycklig om bara skrivare exploderar:D Men så är det alltid. original är alltid bäst. jag läste manualen till en toyota
där skulle man bara använda original spolarvätska.....:D
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Har alltid bytt till original HP toner och skrivaren blir 12år i höst.
Jag är nöjd med hur färgerna blir på utskrifterna så ja vill inte chansa att det skulle bli task.
 
optimum
R Runnis skrev:
Har alltid bytt till original HP toner och skrivaren blir 12år i höst.
Jag är nöjd med hur färgerna blir på utskrifterna så ja vill inte chansa att det skulle bli task.
Du måste vara rik.

Så här kostar nya till min skrivare

HP tonerprodukter, Cyan 7K CE251A för 3799:- och Svart 10K CE250X för 2999:-, till salu online.
 
Brukar betala runt 1500 för fyra kassetter toner. Men det räcker i minst två år.
 
optimum optimum skrev:
Du måste vara rik.

Så här kostar nya till min skrivare

[bild]
Nej knappast rik! Skrivaren kostade typ 3500kr mot din för minst 10 gånger mer, där har du svart på vem som är rik. Lite drygt 2000kr kostar det för fyra toner till min.
 
Säkert en dum fråga men av ren nyfikenhet, vad har man en skrivare till idag?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Säkert ett dumt svar, skriva ut bilder och dokument. ;)
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
optimum
R Runnis skrev:
Nej knappast rik! Skrivaren kostade typ 3500kr mot din för minst 10 gånger mer, där har du svart på vem som är rik. Lite drygt 2000kr kostar det för fyra toner till min.
Min skrivare kostade drygt 5000 har jag för mig.

En HP CP3525n
 
Fick en vax färgskrivare från jobbet på 90-talet och med min lilla utskriftsmängd så försvann 2/3 delar av vaxpatronerna i uppvärmning och rengöring. Nästan lika fort försvann skrivaren till de sälla jaktmarkerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.