7 204 läst · 1 svar
7k läst
1 svar
Byta ut inbyggd Kyl/Frys
Hej!
Två frågor.
Tacksam för all hjälp. Tänkte beställa snarast. Ska även kolla vad en ny, hel, lucka kostar. Dock är köket ett antal år gammalt så nyanserna kanske inte stämmer så bra.
Sorry, fick inte till numreringen på listan...
Mvh Martin
Två frågor.
- Vi vill byta ut befintlig inbyggd kyl/frys till ett inbyggt helskåp kyl. Problemet är att skåpluckan givetvis är delad efter det gamla kylskåpet.
Jag hade kollat ut vilken kyl vi skulle köpa men säljaren på tretti.se rekommenderade inte att försöka sätta dit de gamla luckorna på den nya kylen. Hon trodde inte vi skulle få fast den nedre luckan tillräckligt, eftersom man normalt hänger på luckorna i överkant och för den nedre luckan så finns inte den möjligheten. Bara fästa från sidan. Min fundering är att det borde gå ändå eftersom man aldrig kommer att dra i det nedre handtaget utan bara i det övre. Hmm... Det kanske blir problem att sätta fast den övre luckan på ett bra sätt också? Där handtaget sitter kommer den bara vara fäst från sidan, inte underifrån som den är nu. Vad har ni för erfarenhet i frågan?
Kylen i fråga: http://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/integrerade/gorenje-ri41328
- Vi ska sätta in en fristående frys i tvättstugan och har ett begränsat utrymme. Med den frys vi hittat passar den in perfekt. Dock innebär det att den måste stå hela vägen in mot väggen. Jag antar att det finns någon form av "kylgaller" på baksidan, iallafall vanligt på de kyl/frysar jag sett tidigare. Kan man ha den mot väggen? Jag har öppet på ena långsidan, över och delvis under.
Frysen i fråga: http://www.tretti.se/vitvaror/frysar/frysskap/gorenje-f6243w
Tacksam för all hjälp. Tänkte beställa snarast. Ska även kolla vad en ny, hel, lucka kostar. Dock är köket ett antal år gammalt så nyanserna kanske inte stämmer så bra.
Sorry, fick inte till numreringen på listan...
Mvh Martin
Ajdå... Såg att det dessutom finns olika standard för montering av luckan. En med glidskenor och en med Door on Door. Jag har en Siemens inbyggd idag och där sitter luckan stabilt fast i dörren men det är ca en cm mellanrum mellan luckan och dörren.
Någon som kan något om det?
Någon som kan något om det?