Hej,

Vi tänkte byta ut vår Ikea högklassig (78cm) spishäll mot en från Electrolux (80cm) men vi är osäkra om den kommer att passa. Tummen mitt i handen här hemma har mätt och det ser ut som att Ikea-hällen är 77cm på insidan. Kommer den nya induktionshällen att få plats? Köket i övrigt är ett Ikea-kök.

Den gamla:
Hittar tyvärr ingen länk då den verkar ha utgått, men bör väl ha samma mått som denna då den också är 78cm.
https://www.ikea.com/se/sv/p/blixtsnabb-induktionshaell-ikea-700-svart-60467830/

Den nya:
https://www.whiteaway.se/vitvaror/inbygnadshall/induktionshall/product/electrolux-hob850mf

Tacksam för svar,
Fredrik

Redigerat:
Det kan nog gå, annars är det väl bara att såga ut lite till, dock så är den du länkade ingen induktionshäll utan glaskeramik, så du byter ju ner dig om du har induktion idag

Den ser ju ut att ha mindre nischmått än du har, 75cm, så då passar den inte,

Har du tagit upp din häll och mätt hålet? Gör det så att du får exakta mått och sen får du utgå ifrån det, och ta en häll som har samma nischmått eller större så att du får såga ut mer.

Hojte Hojte skrev:
Den ser ju ut att ha mindre nischmått än du har, 75cm, så då passar den inte,

Har du tagit upp din häll och mätt hålet? Gör det så att du får exakta mått och sen får du utgå ifrån det, och ta en häll som har samma nischmått eller större så att du får såga ut mer.
Mäter 76x50 med lite marginal (typ en halv cm) på sidorna (mäter underifrån). Verkar alltså vara samma som den Ikea som jag länkade ovanför och även samma som Electroluxen som är länkad ovan, eller tänker jag helt fel? :)

Redigerat:
F Fredriksvahn skrev:
Mäter 76x50 med lite marginal (typ en halv cm) på sidorna (mäter underifrån). Verkar alltså vara samma som den Ikea som jag länkade ovanför och även samma som Electroluxen som är länkad ovan, eller tänker jag helt fel? :)
F Fredriksvahn skrev:
Den du länka har 75x49 nischmått och då kan det bli så att hällen glider runt, beroende på hur infästningen ser ut, så kan bli så att du måste fylla ut hålet issåfall

Hojte Hojte skrev:
Den du länka har 75x49 nischmått och då kan det bli så att hällen glider runt, beroende på hur infästningen ser ut, så kan bli så att du måste fylla ut hålet issåfall
Hmm ja kanske, dock så ser hålet ut att vara lite större (marginellt större) än 75x49, och enligt Högklassigs manual så ska även den ha 75x49, så en häll som har samma nischmått (som den jag länkade ovan) bör rimligen fungera? Eller?

Tack för att du tar dig tid att svara :-)

F Fredriksvahn skrev:
Hmm ja kanske, dock så ser hålet ut att vara lite större (marginellt större) än 75x49, och enligt Högklassigs manual så ska även den ha 75x49, så en häll som har samma nischmått (som den jag länkade ovan) bör rimligen fungera? Eller?

Tack för att du tar dig tid att svara :)
Ja det bör rimligen fungera då issåfall,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.