17 422 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Byta ut gamla ojordade uttag och eldosor i metall
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Njae, jag tolkar inlägget som att de är petsäkra utan att ytterhöljet är på. Det är långtifrån alla som säljs idag, exv. klassiska ELJO/ELKO. Om du skruvar isär det så att ramen sitter kvar i dosan så kan man få sig en sketen om man pillar där man inte skall. De är dock bättre i det avseendet än de var förr, även om det inte är perfekta.etompau skrev:
Ok, kanske är det så, dock tolkade jag "täcklock" att vara den säkerhetsplugg man kan sätta i en uttagsbrunn.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, jag tolkar inlägget som att de är petsäkra utan att ytterhöljet är på. Det är långtifrån alla som säljs idag, exv. klassiska ELJO/ELKO. Om du skruvar isär det så att ramen sitter kvar i dosan så kan man få sig en sketen om man pillar där man inte skall. De är dock bättre i det avseendet än de var förr, även om det inte är perfekta.
Trend saluförs som "barnsäkra med petskydd".
Ja, petskydd (och jord) sitter integrerat med insatsen och inte med plasthöljet.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, jag tolkar inlägget som att de är petsäkra utan att ytterhöljet är på. Det är långtifrån alla som säljs idag, exv. klassiska ELJO/ELKO. Om du skruvar isär det så att ramen sitter kvar i dosan så kan man få sig en sketen om man pillar där man inte skall. De är dock bättre i det avseendet än de var förr, även om det inte är perfekta.
Det hade ju varit snyggare! Det beror nog på att jag inte riktigt insett att knappen skulle bytas och att jag absolut skulle ha Jussi-vägguttag, men elektrikern hade Schneider som favorit. Jag får göra en bättre beställning nästa gång och vara tydlig med att det ska vara Jussi-brytare också...hempularen skrev:
Inte för att det är något fel på Schneider-brytarn, förutom färgen och den fyrkantiga formen. Jag har ju brytare av alla möjliga fabrikat hemma nu, men detta var den första kantiga...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, det får vi hoppas. Krav på integrerat petskydd där barn kan komma åt är ju ganska många decennier gammalt vid det här laget! Men detta gäller som sagt bara med locket på. Att ha det även med locket av, är ytterligare en utveckling.etompau skrev:
Fast jag har faktiskt lyckats köpa ett utan. Jag har ett fyrvägs Malmbergs uttag på kallvinden som jag märkte saknar petskydd i en brunn(!)
@ramnemark: Får anlita dig som elkonsult nästa gång det ska renoveras i våra lgh på jobbet. Konsulterna som jag anlitat säger alltid att vi måste dra om elen och göra om till jordat när vi pratar om att vi för hyresgästernas skull ska sätta jordfelsbrytare i hus från miljonprogrammet. Var övertygad om att det ena hängde ihop med det andra, men tydligen inte?
Bra med kunskap att sätta emot konsulterna, tack!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Det har med en regeltolkning att göra. Regeln är att vi nyinstallation eller ombyggnad så måste hela anläggningen uppfylla dagens krav. Och vi har haft krav på att alla uttag skall vara jordade sedan 1994 (tror jag). Men om man bara underhåller så kan man följa den standard som gällde när installationen gjordes.Åsa Lund skrev:@ramnemark: Får anlita dig som elkonsult nästa gång det ska renoveras i våra lgh på jobbet. Konsulterna som jag anlitat säger alltid att vi måste dra om elen och göra om till jordat när vi pratar om att vi för hyresgästernas skull ska sätta jordfelsbrytare i hus från miljonprogrammet. Var övertygad om att det ena hängde ihop med det andra, men tydligen inte?
Men vad som är "underhåll" och vad som är "renovering" eller "utökning" är flytande. Det finns exv. de som hävdat att jag i mitt hus med pansar+B-rör (metall) visst kunde byta trådar, men inte utöka med jordning eftersom det då skulle vara en för stor förändring och jag då skulle behöva byta rör. Ur elsäkerhetssynpunkt naturligtvis en extremt korkad tolkning.
Så dina konsulter tolkar en installation av en JFB som en "utökning" och då måste hela anläggningen jordas. Det är ju inte så konstigt att de gör det, eftersom det ger mer jobb för dem och därför större inkomster. Det är också en "säkrare" tolkning av regelverket eftersom man inte behöver göra några gränsdragningar.
Men att dra sig för att installera JFB för att man då måste jorda, vilket drar med sig helt andra problem, än bara JFB som är en begränsad instats, är ju helt huvudlöst ur elsäkerhetssynpunkt. Så sådant skall man helt sonika ignorera.
Det är naturligtvis bra att skyddsjorda, men om valet står mellan JFB+jordning=blir inte av, och JFB=blir av, så vinner "bara JFB" varje gång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är helt klart så att en JFB fungerar bättre med jordade uttag, men den ställer inga krav på jordade uttag och är inte verkningslös för ojordade under förutsättning att jordpotential finns från annat håll. Så man kan lugnt komplettera med JFB för uttagen i köket och låta de ojordade uttagen i rummen halka med.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag skrev mitt förra inlägg innan jag såg LSA's utläggning om undantagsreglerna. Men jag ändrar ingenting i mitt svar. Reglerna är så luddiga att man kan argumentera för ungefär vad som helst.
Man kan också fundera på om man kan låta extrakostnaden för byte av uttag stoppa installation av en JFB? Ett syfte med undantagsreglerna är att man ska få göra nödvändigt underhåll utan att tvingas ta kostnaden för att uppgradera hela installationen till dagens installationsföreskrifter.
Nu låter det visserligen som om det är planerat underhåll där man borde ta höjd för en komplett uppgradering, men... I en lägenhet från andra våningen är behovet av jordade uttag i de torra rummen litet. Men finns det vattenradiatorer så finns det motiv. Eller om uttagen ändå behöver bytas till petskyddade eller för att de är spruckna och sunkiga, då sätter man ju inte dit ojordade utan bättre då att lägga på 2 kr/m för lite grön/gul tråd.
Edit: Nu har jag även läst LSA's inlägg och vi verkar ju ha kommit fram till samma svar ang JFB vs kravet på jordade uttag
Man kan också fundera på om man kan låta extrakostnaden för byte av uttag stoppa installation av en JFB? Ett syfte med undantagsreglerna är att man ska få göra nödvändigt underhåll utan att tvingas ta kostnaden för att uppgradera hela installationen till dagens installationsföreskrifter.
Nu låter det visserligen som om det är planerat underhåll där man borde ta höjd för en komplett uppgradering, men... I en lägenhet från andra våningen är behovet av jordade uttag i de torra rummen litet. Men finns det vattenradiatorer så finns det motiv. Eller om uttagen ändå behöver bytas till petskyddade eller för att de är spruckna och sunkiga, då sätter man ju inte dit ojordade utan bättre då att lägga på 2 kr/m för lite grön/gul tråd.
Edit: Nu har jag även läst LSA's inlägg och vi verkar ju ha kommit fram till samma svar ang JFB vs kravet på jordade uttag
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
kan det vara så att när du beställer de här arbetena så är det andra åtgärdspunkter som gör att det tolkas som ombyggnad istället för bara renovering?Åsa Lund skrev:
För ca 25 år sedan när jag var ordf. i bostadsrättsföreningen gjorde vi om elen i samband med stambyte. Som en av åtgärderna för att får ner stambyteskostnaden (från 350 milj till 75 milj, 800 lgh) så valde vi att bara säkra upp våra 7 matningar från 85A till 250A, vilket fortfarande inte var nog för byte från gas till elsipsar. Men skillnaden var att om vi höll oss till 250A ansåg elkonsulten, efter förhandling med Stockh. energi att det var renovering, inte ombyggnad.
Det gjorde att vi inte behövde flytta ut mätarna till 26 nybyggda mätarrum, och det ansågs vara gränsen där vi skulle tvingas evakuera. Vi bytte stammar med kvarboende och undvek då att behöva bygga en barackstad för evakuering. Bortsett från att mätarrumen hade varit dyrt, så hade vi tvingats säga upp ett antal butiker i bottenplanet för att få plats med dem. Det var givetvis mycket mer än minskad ambition på elsidan som fick ner kostnaden, men det bidrog med typ 30 milj.
Jag svarade på ditt påstående att en jordfelsbrytare inte fungerar på en ojordad grupp. Det är fel. Sen vad det är för regler när ni handlar upp projekt är en helt annan sak. Men en JFB fungerar utmärkt utan jordtråden. Självklart rekomendar jag att jorda upp anläggningen när jobb ändå ska utföras.Åsa Lund skrev:@ramnemark: Får anlita dig som elkonsult nästa gång det ska renoveras i våra lgh på jobbet. Konsulterna som jag anlitat säger alltid att vi måste dra om elen och göra om till jordat när vi pratar om att vi för hyresgästernas skull ska sätta jordfelsbrytare i hus från miljonprogrammet. Var övertygad om att det ena hängde ihop med det andra, men tydligen inte?
P.S Kanske var lite hård i mitt förra inlägg men ditt inlägg kändes som att du var väldigt säker på din sak.....