Först - ber om ursäkt för mina förklaringar som kanske inte alltid är lika lätta att förstå 😁
Vi hadde tidigare oljepanna och element i ettrörssystem. Oljepannan böts ut ned en Nibe bergvärmepump i 2018. Samtidigt blev det satt in ett element i ett rum som inte tidigare hadde haft element. Vi fick stora problem med att det inte blev värme i elementet, varmvattnet passerade bara förbi utan att gå genom elementet. Det slutade med att rörmokare satt in en ventil mellan "inn och ut" från elementet, och på det viset fick vi strypt vattnet och tvunget det genom elementet.
Nu måste vi byta ut flera element och jag är rädd att vi ska få samma problem igen.. Jag har aldrig riktigt fattat hur ettrörssystem fungerar mtp att vattnet ska ledas upp i elementet, men jag antar att huvudröret har nått slags hinder inni som gör att vattnet leds in i elementet? Mitt hopp är att det vill gå bättre den här gången eftersom det år element som ska bytas, och att rören redan sitter monterade på huvudröret..? Vi bor I Norge och här är det inte så många rörmokare som har erfarenhet av gamla ettrörssystem..
Vi hadde tidigare oljepanna och element i ettrörssystem. Oljepannan böts ut ned en Nibe bergvärmepump i 2018. Samtidigt blev det satt in ett element i ett rum som inte tidigare hadde haft element. Vi fick stora problem med att det inte blev värme i elementet, varmvattnet passerade bara förbi utan att gå genom elementet. Det slutade med att rörmokare satt in en ventil mellan "inn och ut" från elementet, och på det viset fick vi strypt vattnet och tvunget det genom elementet.
Nu måste vi byta ut flera element och jag är rädd att vi ska få samma problem igen.. Jag har aldrig riktigt fattat hur ettrörssystem fungerar mtp att vattnet ska ledas upp i elementet, men jag antar att huvudröret har nått slags hinder inni som gör att vattnet leds in i elementet? Mitt hopp är att det vill gå bättre den här gången eftersom det år element som ska bytas, och att rören redan sitter monterade på huvudröret..? Vi bor I Norge och här är det inte så många rörmokare som har erfarenhet av gamla ettrörssystem..
Här är några kort på hur det ser ut.
Hur är rören kopplade på bild 4 och 5 i källaren, du får öppna på isoleringen. Skär med en gammal förskärare och frigör inkopplingen. Gammal installation, men det är nog ingen asbets på dom ställena. Bara raka isoleringen. Asbets kan finnas på 90 graders vinklar och T-kopplingar, men inte säkert.M malinli77 skrev:
J jonaserik skrev:
Ja du det är ett gammalt 1-rörssystem, sen är frågan hur det går att koppla in nya ellement. Blir kanske svårt. Inga mått stämmer med dagens mått. Ett rör och två kopplade på det. mellan dom två finns det en strypning ( bricka eller liknande ) av något slag invändigt, för att styra om flödet lite upp till nuvarande element och ett delflöde går förbi till nästa element. Du bör nog få ett besök av en röris, för att få klart hur det går att utföra, jag har aldrig gjort något med att koppla dito. Vet bara hur det fungerar.
EDIT Så gammla stålrör och ingen som fyllt på vatten i tid och otid, brukar vara som nya invändigt. men det är strypningen som kan rosta sönder och då blir det ingen värme på det ellementet.
EDIT Så gammla stålrör och ingen som fyllt på vatten i tid och otid, brukar vara som nya invändigt. men det är strypningen som kan rosta sönder och då blir det ingen värme på det ellementet.
15 mm kopparrör säger en rörmokar-kompis som jag skickade bilder till.J jonaserik skrev:Ja du det är ett gammalt 1-rörssystem, sen är frågan hur det går att koppla in nya ellement. Blir kanske svårt. Inga mått stämmer med dagens mått. Ett rör och två kopplade på det. mellan dom två finns det en strypning ( bricka eller liknande ) av något slag invändigt, för att styra om flödet lite upp till nuvarande element och ett delflöde går förbi till nästa element. Du bör nog få ett besök av en röris, för att få klart hur det går att utföra, jag har aldrig gjort något med att koppla dito. Vet bara hur det fungerar.
Det går säkert att skarva på med 15 rör, men fortfarande är det strypningen på röret som kan ge sig. Och därom vill jag inte uttala mig om, hur det kan bli i framtiden. Men säger en röris att det går, får du lita på det. Jag skulle nog byta rören i källaren till 22 koppar. Då dom är åtkomliga, sen om det ska vara 1-rörs eller 2-rörs är upp till dig, tillsammans med en röris. 2 rörs är bäst, men dyrare.M malinli77 skrev:
Kan inte ge mer info nu om montaget.
Tack för alla svar! Om jag har förstått rätt så är det en slags "spärr" vid det röda märket, som gör att vattnet tvingas in i radiatoren? Är dette nåt som är svetsat fast, eller nån slags ventil som sitter där?
Så om ny radiator monteras på befintliga rör, så borde det fungera med att vattnet leds via radiator?
Så om ny radiator monteras på befintliga rör, så borde det fungera med att vattnet leds via radiator?