26 230 läst ·
122 svar
26k läst
122 svar
Byta ut fjärrvärme mot bergvärme?
Jo, och det medger väl Pettsson76 indirekt: "Den vet t.ex om att det om ett par timmar blir det varmare ute så då drar den ner på framledningstempen." Dvs utan Ngenic hade det blivit övertemperatur.useless skrev:
Han skriver också "förbrukningen har sänkts utan att innetempen förändrats negativt." Ur rent fysikalisk tolkning så innebär ordet "negativt" att innetempen "inte sänkts". Men man kan också tolka det som "utan att man märkt av att det blivit för kallt". Och så blir det ju, om den håller inställd temp, men undviker övertemp.
Men all värme som kommer ut från fjärrvärmeväxlaren kommer att hamna i huset, med 100% effektivitet. Detta gäller oavsett hur man ställer in sina element eller framledningstemperaturer. Så om antalet kWh sjunker så har man fått ut mindre värme i huset.
Som sagt, rumsmedeltemperaturen måste ha sänkts för att kunna spara någon energi på uppvärmningen.P Pettsson76 skrev:Ja, vad ska jag säga! Så är det iaf.🤷♂️
Känner ett par till som installerat Ngenic och fått runt 10-15% mindre förbrukning. Även en släkting med modern Nibe bergvärme har sänkt sin förbrukning genom att skippa uplink och köra Ngenic.
Jag är långt ifrån ett proffs, men den gör sitt jobb uppenbarligen.🙂
Jag har lyckats sänka vår energiförbrukning genom att bara skaffa en innertemperaturgivare samt injustering av radiatorkretsen, injustering av reglercentralen samt injustering av radiatortermostaterna.
Det svåraste var att hitta en lämplig placering av innegivaren.
Det jag har gjort är att få till jämnare rumstemperatur genom att framledningstemperaturen har sänkts lite samt att radiatortermostaterna nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Ja, bra förklarat.👍E eplgh skrev:Jo, och det medger väl Pettsson76 indirekt: "Den vet t.ex om att det om ett par timmar blir det varmare ute så då drar den ner på framledningstempen." Dvs utan Ngenic hade det blivit övertemperatur.
Han skriver också "förbrukningen har sänkts utan att innetempen förändrats negativt." Ur rent fysikalisk tolkning så innebär ordet "negativt" att innetempen "inte sänkts". Men man kan också tolka det som "utan att man märkt av att det blivit för kallt". Och så blir det ju, om den håller inställd temp, men undviker övertemp.
Men all värme som kommer ut från fjärrvärmeväxlaren kommer att hamna i huset, med 100% effektivitet. Detta gäller oavsett hur man ställer in sina element eller framledningstemperaturer. Så om antalet kWh sjunker så har man fått ut mindre värme i huset.
Jag fattar inte förbrukningen riktigt.N Nahlem skrev:Hej
Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.
Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.
Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.
Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.
Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.
I mitt hus så har jag följande temperaturer satta
RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)
Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)
Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.
Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.
Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.
Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.
Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.
Hur hade ni resonerat i detta fall?
Fundersam villaägare.
Du har kallt i huset, garaget och poolen och huset ska bara byggt som passiv hus, men du gör ändå åt jättemycket energi?
Vi använder elen när vi behöver den, kollar inte på klockan. Har två tonårs barn, hybrid bil, 169kvm hus från 2009 med 25gr och 75 kvm garage med 18 grader samt kör 27 grader i poolen och jag hamnade på 12000kwh förra året. Har bergvärme.
Har ni 25 grader inomhus?? Det är ju nästan äckligt varmt för att vara inomhustempJ j-o75 skrev:Jag fattar inte förbrukningen riktigt.
Du har kallt i huset, garaget och poolen och huset ska bara byggt som passiv hus, men du gör ändå åt jättemycket energi?
Vi använder elen när vi behöver den, kollar inte på klockan. Har två tonårs barn, hybrid bil, 169kvm hus från 2009 med 25gr och 75 kvm garage med 18 grader samt kör 27 grader i poolen och jag hamnade på 12000kwh förra året. Har bergvärme.
Men att stänga av en vp de dyraste timmarna kostar inget och märks knappt i ett tungt hus.Demmpa skrev:
Hur länge har ni tänkt bo i huset? 50 år?
Vad blir totalkostnaden för dessa 50 år med fjärrvärme? Max ett byte av fjv-central behövs under den tiden.
Behöver inte bry sig om effekttaxan på elen.
Kostar inget extra att använda "nattsänkning", utan sparat både energi och pengar.
Vad blir totalkostnaden för dessa 50 år med bergvärmepump? Skulle säga en installation plus två byten av bergvärmepumpen under den tiden.
Påverkar effekttaxan på elen, så där kan det bli dyrare.
Kan bli mycket dyrare att använda "nattsänkning" när värmepumpen ska höja värmen.
"Nattsänkning" spar energi men kan kosta betydligt mer än att hålla jämn hög temperatur.
Jaha, men det finns ju inget egenvärde i att gå runt och frysa heller. Dessutom har vi ju en otroligt mycket lägre energiförbrukning än ts trots att vi bor i ett vanligt hus och har mycket varmare. Så jag undrar om något är fel i systemet. Du får ju åt alldeles för mycket energi om det ska föreställa ett passivhus.I ibrakadabra skrev:
Jag har ett helt annat förslag.
Nr 1:
Köp en pollvärmepump och koppla bort fjärrvärmen från poolen. Då kommer du kunna värma poolen mycket mer effektivt och styra uppvärmningen till när elbolaget tillåter. Skulle tro att mycket av din fjärrvärmekostnad kommer därifrån.
Nr2:
Beställ en Luftluftvärmepump och montera i garaget, koppla ur fjärrvärmen.
Då sparar du ännu mer.
Nu har du kontroll på att fjärrvärmen enbart värmer huset och det kommer garanterat bli väldigt låga avgifter med den isolering du har i kåken.
Nr 1:
Köp en pollvärmepump och koppla bort fjärrvärmen från poolen. Då kommer du kunna värma poolen mycket mer effektivt och styra uppvärmningen till när elbolaget tillåter. Skulle tro att mycket av din fjärrvärmekostnad kommer därifrån.
Nr2:
Beställ en Luftluftvärmepump och montera i garaget, koppla ur fjärrvärmen.
Då sparar du ännu mer.
Nu har du kontroll på att fjärrvärmen enbart värmer huset och det kommer garanterat bli väldigt låga avgifter med den isolering du har i kåken.
För mig handlar det om också få effektivitet i systemet jag har jag trollar ingen utan jag förklarar min situation där jag upplever att andra lösningar levererar mer en vad fjärrvärmen gör för billigare peng, som jag nämnde tidigare i tråden jag har inte bestämt mig för något jag kanske skulle satsa på en kamin istället och få behagligare temperaturer inne på ett annat sätt samt ha mysfaktor på det kan också vara en lösning men det sagt så är inte kaminen billig för det med allt som tillkommer på det.N Nahlem skrev:
Men överlag när jag tittar på effektiviteten på totalen så tappar fjärrvärmen väldigt mycket på vägen till mig och hur bra växlaren använder upp värmen till huset, som också flera har nämn 1 kw är 1 kw du kan inte magiskt trolla 1 kw till 5 kw då skulle man få nobelpriset som vissa nämnde i tråden men just hur bergvärmens upplägg är så att säga där 1 kw in ger dig mellan 3.5-4,7 tillbaka i from av uppvärmt vatten det i sin tur bidrar ju med att den nyttjar kw bättre en vad fjärrvärmen gör. Så vi pratar liks om en effektgrad mellan 350% till 470% till skillnad från fjärrvärmen, där ja jag köper 1 kw med jag nyttjar inte hela den kw till att värma såldes blir den inte lika effektiv. Och det varierar över året men om vi säger att jag har 66,25% nyttjande grad av min anläggning när förluster på nätet, vintertid, sommartid, pool, garage och allt sånt räknas in så är det inte bra siffror.
Så om jag köper 1 kw från mitt fjärrvärmebolag så nyttjar mitt hus kanske 0,6625 kWh och 0,3375 kWh gör förlorat i spill och det som skickas tillbaka till fjärrvärmebolaget.
I en optimal anläggning så skulle vattnet jag får till mig kunna nyttjas flera gånger om tills att jag skickar tillbaka till fjärrvärmebolaget rumstempererat vatten. Speciellt i hus där du har golv värme,
Men jag vet inte om jag tog upp de tidigare heller jag vet inte och ser inte heller min retur temperatur på vattnet jag kanske har ett fel i min anläggning jag nämnde tidigare år 2023 hade jag 17 000 kWh använt samma temperaturer sedan byggde dem om anläggningen förra året 2024 i maj månad och sedan dess så har jag landat på 21 000 kWh för exakt samma temperaturer jag följer detta som sagt noggrant. Jag har i alla fall lyssnat på många i tråden och jag tycker ni har gett sjysst feedback och uppskattar att ni tagit er tiden att svara på Tisdag kommer fjärrvärmebolaget ut till mig för att inspektera om något gått snett. Då jag tog upp med dem att jag finner det märkligt att år 2023 som va ett kallt år datumet 26 dec till 1a januari åker vi oftast bort hemma och jag ställer ner allt till minimalt bara underhållsvärme så ser man på förbrukningen att allt gått ner som det ska i förra året 2024 till 2025 så samma period gjorde jag exakt samma sak men 2024 var ruskigt varmt år för december i mitt område var sitt temperaturen ute 1c men min förbrukning de dagarna sköt i höjden.
Läckage har jag kollat efter och varmvattnet till garaget kommer från huset så när jag drar på varm vatten i garaget för att använda så tar det 2-3 min innan jag får varmt vatten. Och pool växlaren stänger jag av per deras instruktioner jag stänger tillopp och retur och ställer ner den på 5c innan jag tömmer poolen för året, och detta gör jag oftast i Augusti månad så den får svalka ner sig till Oktober när jag stänger om det är varmt år annars blir det givetvis tidigare.
Så om jag betalar 0,918 kr per kWh av dem så använder jag 0,608 till huset resten kastar jag som spill, lite som med fossila bilar om du tankar en diesel med 70 liter då har du 686 kWh diesel i den tanken du åker tills tanken är tom bilen drar 0,5 liter milen du nyttjar av de 686 kWh 205,8 kWh så 30% resten går förlorat till avgaser och annat så du har förlorat av 1260 kr för tanken så har du tappat 882 kr och 378 har du nyttjad för din resa på 140 mil.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Fast hur får du ihop det där?
Om det inte är fel på din mätare,så köper du 1kw fjärrvärme så får du ju 1kw.... vad som händer innan din mätare spelar väl ingen roll?
Om det inte är fel på din mätare,så köper du 1kw fjärrvärme så får du ju 1kw.... vad som händer innan din mätare spelar väl ingen roll?
Jag bytte som sagt min fjärrvärme till bergvärme i april-24
Jag gjorde av med 13439 kWh fjärrvärme från april-23 till och med dec -23
Under samma period - 24 har min elförbrukning ökat med 3000 kWh.
Fortfarande tre kalla månader kvar
Jag gjorde av med 13439 kWh fjärrvärme från april-23 till och med dec -23
Under samma period - 24 har min elförbrukning ökat med 3000 kWh.
Fortfarande tre kalla månader kvar
NEN, NEJ, NEJ!!!N Nahlem skrev:
Köper du i kW från fjv-bolaget så förbrukas hela den kilowatten utan huset (värme + tappvarmvatten).