Byggahus.se
Hej! Jag köpte en brf där bänkskivan har bytts ut för ett år sen enligt mäklaren. Tyvärr har kanten släppt strax efter att jag flyttat in och det har börjat svälla och det "läcker" spån från insidan. Antar att det var de själva som bytt och att de har sågat av en skiva utan att göra ordentligt vattentätt i snittet. Nu måste jag byta ut den och undrar vad det kan kosta om det är en liten skiva (ca 60X80) och det ska inte kapas några hål i den eller så. Har tänkt att köpa måttanpassad skiva från Ikea så arbetet kommer vara att ta bort gamla skivan och limma dit den nya.

Egentligen så har jag inte råd just nu och undrar om jag kan göra det själv? Men har aldrig gjort liknande och generellt "rädd" för sånt där. Har dock köpt en massa verktyg och lärt mig att göra hål i väggarna och hänga hyllor :) Har till och med kapat av dörrfodret själv med en cirkelsåg (väldigt läskigt dock)! Hur svårt kan det vara att byta ut bänkskiva för en sån som jag? Och vad kan det kosta i arbete om jag anlitar en hantverkare? Tack!
 
  • Köksbänk med vattenmätare, tvättmedel, tvättsvamp, läckage, klocka och en del av diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marble countertop with a microwave, showing signs of wear and stains.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bytte bänkskiva själva i förra köket. Det svåraste var att göra hål för handfatet och att sedan fästa handfatet, så om du slipper det momentet klarar du detta galant :)

Hur är den nuvarande skivan fäst? Kika in i skåpen och se om den tex är fastskruvad underifrån. Nästa fråga är om diskbänken sitter fast i bänkskivan på något sätt, och i så fall hur.

Om du lyckas lista ut hur man får loss den gamla skivan så är det bara att sätta fast den nya på samma sätt.
 
M mrsnhp skrev:
Vi bytte bänkskiva själva i förra köket. Det svåraste var att göra hål för handfatet och att sedan fästa handfatet, så om du slipper det momentet klarar du detta galant :)

Hur är den nuvarande skivan fäst? Kika in i skåpen och se om den tex är fastskruvad underifrån. Nästa fråga är om diskbänken sitter fast i bänkskivan på något sätt, och i så fall hur.

Om du lyckas lista ut hur man får loss den gamla skivan så är det bara att sätta fast den nya på samma sätt.
Har kollat nu :) Den verkar sitta på nån vit limm och inget annat såvitt jag kan se. Den verkar inte sitta fast i diskbänken mer än silikonlagret som nu börjat släppa. Är det bara att slita loss då och limma dit en ny?
 
den går ju in under kaklen så du får vara lite försiktig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.