Kaminen kommer aldrig ge 20kw över tid. De mäter toppen med den bästa av björkved en och med en glödbödd från helvetet. Räkna nominellt med halva det de anger. Funkar bra för mig, men jag bor i en helt annan klimatzon än dig.
Visst kan man docka en luftvatten med flytande mot egen acctank, men det blir då ytterligare en lösning etc.
Om du inte vill investera i bergvärme skulle jag gå på en ecodan zubudan paket, med tanke i allt o köra en vanlig kamin separat. Kommer sannolikt funka kanon.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Guggen det system du beskriver låter mer och mer lockande, för ett ecodan zabudan system har väl samma bekvämlighet som ett bergvärme system?? Det är väl som samma sak bergvärme eller luftvatten fast olika källor vars effekten kommer från??

• Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
U Underline skrev:
Guggen det system du beskriver låter mer och mer lockande, för ett ecodan zabudan system har väl samma bekvämlighet som ett bergvärme system?? Det är väl som samma sak bergvärme eller luftvatten fast olika källor vars effekten kommer från??
Japp, värmepumpar fungerar i princip likadant, skillnaden är endast var du tar värmen ifrån, luften eller vatten i ett hål.
Bergvärme är ju bäst i dina breddgrader då du alltid kommer få bra verkningsgrad även när det är -30. Men en bra luft vatten som zubudan så skall dessa fungera nedanför -20 med hyfsad effekt, sen kickar se inbyggda elpatronerna ifång.
Ta offert på båda, (en större ecodan zubudan bör väl kosta ca 100 inkl allt och installation).

För 100’ då hade jag hellre borrat! Och slippa ha den jätte utedel utomhus, samt att du får ROT om huset är äldre än 5år.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Samma här och säskillt om jag borde norr om gävle. Men för TS handlar det om kanske 100' vs 200' installerat o klart. Eller har ngn lyckats göra en all-inklusive bergvärme installation billigare?

G guggen skrev:
Samma här och säskillt om jag borde norr om gävle. Men för TS handlar det om kanske 100' vs 200' installerat o klart. Eller har ngn lyckats göra en all-inklusive bergvärme installation billigare?
200..... vet inte var dom siffrorna kommer ifrån.... när vi räknar på bergvärme med borrhål så brukar vi ligga på 150- 170 med rot beroende på pump å längd på borrhål. Å vi snålar inte på borrhålslängd

• Gilla
guggen
  • Laddar…
V Vector skrev:
200..... vet inte var dom siffrorna kommer ifrån.... när vi räknar på bergvärme med borrhål så brukar vi ligga på 150- 170 med rot beroende på pump å längd på borrhål. Å vi snålar inte på borrhålslängd
Från egna erfarenheter när tex svågern skulle stoppa i bergvärme, den offerten var en bra bit över 200. Man får nog jämföra bra grejer med bra grejer. Men jag hade lätt lagt på 70' extra om jag vore ts och fått bergvärme. Så ta in offerter på båda lösningar posta gärna vad de hamnade på!

Har ni några tips på hur man kan läsa på ett offert förslag på bergvärme och sålla ut ev offerter som är mer "jobbjägarstuk" på. Som riskerar att ge mig ett sämre värme system vs ett som för 20.000:- fungerar riktigt effektivt i längden. För som 20k det ev skulle spara är jag inte intresserad av att snåla på. Då löper jag hellre linan ut. Vilka parametrar ska man kolla efter?? Längd på borrhål verkar ju som ett. Är det ju djupare ju bättre??

Är det så folket diskuterar så är det ju bergvärme som är lösningen. Har fått en offert på 150' efter rot på en 7kw pump och 160m borrhål. Men ingen brunnsborrare har varit hit än så det är ju en "mellan tummen och pekfingret" offert.

Borrhål är ju inget man ska spara på... åtminstone lika djupt som ytan man ska värma upp. Tänk på om man funderar att bygga ut att man borrar för det också. En installatör som har gott rykte, som kommer när man ringer å har ett larm å kan sitt märke dvs vet vad han gör när han ställer in tex kurvlutning eller felsöker när det är larm.

• Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Eller har ngn lyckats göra en all-inklusive bergvärme installation billigare?
Det här blir lite mer skryt än relevant inlägg.. :oops:

140kkr för att konvertera 256m² sutteränghus från direktel till bergvärme..
19 radiatorer och ~15-20m² golvvärme.

Gjorde precis allting själv utom att borra hålet.

Bara pump och borrhål gick på en hundring.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Så om firman vill borra ett 160m hål. Kan jag be om ett tillägg så jag får ett 200m hål "bara för att" när dom ändå har maskinen där och borrar och det kostar inte så mycket mer?? Är det klokt eller bara dumt för att jag får en mer tungdriven anläggning??

140kkr... Det är bara drömma om för mig *skrattar* vet ej vad det kommer kosta men jag utgår ifrån det dubbla, allt billigare än det är jag bara glad. Men jag ska göra mycket själv. Jag ska lägga golvvärme slang och lägga nya golvet och så vidare själv. Men koppla in värme slang, kulvert mellan hus och garage gräver jag och åter fyller själv men koppla in kulverten får firma människorna göra. Det var som när jag drog elen i garaget, sätta dit eluttag och placera lysrör gjorde jag själv men dra själva elkabel och koppla in och sånt fick elektriker göra, koppla el är ju dessutom olagligt! Men tänkte att han fick även dra elkabel. Prisskillnaden kunde jag leva med i det fallet för då slipper elektrikern klia sig i huvet och fundera "hur tänkte han här" och vips tog det längre tid och blev dyrare tillslut iallafall *skrattar*

Det är du som är beställaren... du besämmer å betalar, dom utför. Det är bara att säga att du vill ha 200m

U Underline skrev:
Är det så folket diskuterar så är det ju bergvärme som är lösningen. Har fått en offert på 150' efter rot på en 7kw pump och 160m borrhål. Men ingen brunnsborrare har varit hit än så det är ju en "mellan tummen och pekfingret" offert.
Hur menar du med "Mellan tummen och pekfingret offert", borrade och installerade för bergvärme i December 2018. Då fick jag ett fast pris på hålet, inga rörliga kostnader. Vad har du fått för offert? Jag la till 20meter när de ändå va här och borrade, tror de landade på typ 5000kr efter rot extra. Så väl värt pengarna. Huset är 140m2 och installatören föreslog ett hål på 160m, jag valde att borra 180m för att ha lite hängslen och livrem, framtida bättre pumpar, eller utbyggnad av huset.

Jag tänkte att ni som kan detta ska läsa frågan på detta sättet: skjuter jag mig i foten om jag beställer ett borrhål på 200 meter om vvs firman tror att jag ska klara mig på ett djup av 160 meter??

• Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.