Hej!
Har en rätt gammal IKEA ugn (Framtid- 857926901504 FRAMTID OV A01S) som inte längre fungerar på nedre värme.
Rätt enkelt att ta fram elementet och konstatera att det ser rätt trasigt ut:
Det jag dock undrar över är att när jag drog fram elementet (ligger inbäddat i någon slags isolering) så följde det med skrynklig och trasig aluminium liknade folie:
Jag tror det legat under elementet.
Om jag stoppar dit ett nytt element kommer detta saknas (eftersom det nu bara är knöligt och trasigt).
Utan det så finns det inget mellan elementet och "isoleringen".
Fungerar det som värmereflektor för att värmen ska gå uppåt? Är det något viktigt skydd?
På andra ugnar finns det ibland plåt under men inte här.
Tack på förhand!
Har en rätt gammal IKEA ugn (Framtid- 857926901504 FRAMTID OV A01S) som inte längre fungerar på nedre värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag dock undrar över är att när jag drog fram elementet (ligger inbäddat i någon slags isolering) så följde det med skrynklig och trasig aluminium liknade folie:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag stoppar dit ett nytt element kommer detta saknas (eftersom det nu bara är knöligt och trasigt).
Fungerar det som värmereflektor för att värmen ska gå uppåt? Är det något viktigt skydd?
Tack på förhand!
Vanligt med elementfel på dessaM matzbyggare skrev:Hej!
[bild]
[bild]
Tack på förhand!
ibland kommer det ut mindre bita av folien men ett helt sjok?
svårt att veta härifrån om det behövs eller inte.
generellet så sitter elementet mellan ugnsbotten och isoleringen allra underst är ju bottenplattan. antingen sticker det upp från bottenplattan igenom isoleringen hållare för elementet längst in eller från ugnsbottnen du har troligen det elementet som har fästen på sig från början och därför fått ut folien, folien har då uppgiften att hindra elementet från att sjunka ner i isoleringen, så efter många år kan det nog vara skit desamma om där är folie eller inte
Redigerat av moderator:
Tack för svar!electroluxaren skrev:Vanligt med elementfel på dessa
ibland kommer det ut mindre bita av folien men ett helt sjok?
svårt att veta härifrån om det behövs eller inte.
generellet så sitter elementet mellan ugnsbotten och isoleringen allra underst är ju bottenplattan. antingen sticker det upp från bottenplattan igenom isoleringen hållare för elementet längst in eller från ugnsbottnen du har troligen det elementet som har fästen på sig från början och därför fått ut folien, folien har då uppgiften att hindra elementet från att sjunka ner i isoleringen, så efter många år kan det nog vara skit desamma om där är folie eller inte
Jag har bytt värmeelement och den värmer nu.
Dock så till nästa problem
Fläkten går igång vid i antigen överlägge och eller underlägge men vid både över/under så går fläkten inte igång men ugnen värmer.
Väldigt konstigt, fläkten fungerar ju uppenbarligen.
Fläkt: IKEA Framtid OV3
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad säger bruksen?M matzbyggare skrev:
fläkten styrs av en termostat och funktionsväljarens utgång 3 och den är bara påverkad vid övervärme resp undervärme.
Redigerat av moderator:
IKEAs bruksanvisning säger ingenting förutom att fläkten är till för "cooling".electroluxaren skrev:
Men fläkten går igång på en gång vid övre eller undervärme (väntar inte tills någon temperatur uppståt).
Fläkten är väl där för att mest skydda elektroniken och bör rimligen också aktiveras vid övre+undervärme.
Är rätt säker på att fläkten även har fungerat vid övre+undervärme men mitt minne kanske sviker mig.
Men har svårt att se hur elementbytet kan ha påverkat detta och fläkten fungerar ju.
Jo så är det nogM matzbyggare skrev:IKEAs bruksanvisning säger ingenting förutom att fläkten är till för "cooling".
Men fläkten går igång på en gång vid övre eller undervärme (väntar inte tills någon temperatur uppståt).
Fläkten är väl där för att mest skydda elektroniken och bör rimligen också aktiveras vid övre+undervärme.
Är rätt säker på att fläkten även har fungerat vid övre+undervärme men mitt minne kanske sviker mig.
Men har svårt att se hur elementbytet kan ha påverkat detta och fläkten fungerar ju.
varför de valt att fläkten skall tvångstyras på över resp undervärme kan man ju spekulera i
temostatfunktionen är ju mer självklar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden