Hej, jag skal byta spis/ugn. Jag har 2 eller 3 fas men jag veit inte precis. Från vägen är det vit, svart og röd. Och från den nya ugnen är det 4 ledningar. Hur gör jag det her?

Ina
 
  • Eluttag utan kåpa med synliga kablar och anslutningsklämmor i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en elcentral med tekniska etiketter som visar spänningsinformation och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med elektrisk kopplingsschema på en grå maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en avskalad elektrisk kabel med exponerade koppartrådar i färgerna blått, brunt, gult och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom du bara har 3 trådar i väggen så verkar det som att du nu bara har 1 fas till spisen eller vad det nu är.

En spis är en enhet som har både en häll och en ugn. Gäller det en ugn eller en spis?
Vad är det för tillverkare och modell som du har köpt?

Kan du ta bilder på din elcentral och på dess gruppförteckning, dvs. en lista över vad som är anslutet till de olika säkringarna (om det finns)?
Då kan vi se om det finns möjligheter att använda mer än 1 fas.
 
Det gäller båda. Det är en spis.
 
  • Vit fristående spis med keramikhäll och öppen ugnslucka i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av Elektro Helios spis med synligt märkesnamn genom glasdörrens reflektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en elektrisk spis som visar modell- och serienummer samt tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal säkringspanel med fyra vred och en nyare automatisk säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tyvärr går den spisen inte att använda i din lägenhet eftersom du bara har en fas till hela lägenheten, ser det ut som.
 
  • Gilla
inaz abed
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med Birgit, allt tyder på att du har enfas, svart och vit kabel är troligen fas och nolla (oklart vilken som är vilken) och röd troligen jord.

Du måste hitta en spis som kan kopplas på 230 V.
 
  • Gilla
inaz abed
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr går den spisen inte att använda i din lägenhet eftersom du bara har en fas till hela lägenheten, ser det ut som.
Tack for svar
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr går den spisen inte att använda i din lägenhet eftersom du bara har en fas till hela lägenheten, ser det ut som.
Vad måsta jag göra om jag vil andvanda den spisen?
 
Flytta.
 
BirgitS
Då måste du kontakta styrelsen och fråga om det är möjligt att dra in 3-fas till din lägenhet och om det skulle gå så kommer det antagligen att kosta väldigt mycket än en annan spis samt ta lång tid.
 
  • Gilla
Sven-Olof Andersson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då måste du kontakta styrelsen och fråga om det är möjligt att dra in 3-fas till din lägenhet och om det skulle gå så kommer det antagligen att kosta väldigt mycket än en annan spis samt ta lång tid.
Tack då är det bättre å köpa en ny spis tack for svar
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.