Hej, jag skal byta spis/ugn. Jag har 2 eller 3 fas men jag veit inte precis. Från vägen är det vit, svart og röd. Och från den nya ugnen är det 4 ledningar. Hur gör jag det her?
Ina
Ina
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Välkommen till forumet!
Eftersom du bara har 3 trådar i väggen så verkar det som att du nu bara har 1 fas till spisen eller vad det nu är.
En spis är en enhet som har både en häll och en ugn. Gäller det en ugn eller en spis?
Vad är det för tillverkare och modell som du har köpt?
Kan du ta bilder på din elcentral och på dess gruppförteckning, dvs. en lista över vad som är anslutet till de olika säkringarna (om det finns)?
Då kan vi se om det finns möjligheter att använda mer än 1 fas.
Eftersom du bara har 3 trådar i väggen så verkar det som att du nu bara har 1 fas till spisen eller vad det nu är.
En spis är en enhet som har både en häll och en ugn. Gäller det en ugn eller en spis?
Vad är det för tillverkare och modell som du har köpt?
Kan du ta bilder på din elcentral och på dess gruppförteckning, dvs. en lista över vad som är anslutet till de olika säkringarna (om det finns)?
Då kan vi se om det finns möjligheter att använda mer än 1 fas.
Det gäller båda. Det är en spis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag håller med Birgit, allt tyder på att du har enfas, svart och vit kabel är troligen fas och nolla (oklart vilken som är vilken) och röd troligen jord.
Du måste hitta en spis som kan kopplas på 230 V.
Du måste hitta en spis som kan kopplas på 230 V.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Då måste du kontakta styrelsen och fråga om det är möjligt att dra in 3-fas till din lägenhet och om det skulle gå så kommer det antagligen att kosta väldigt mycket än en annan spis samt ta lång tid.
Klicka här för att svara







