Hej

Bor i ett hus byggt -73 med tillbyggt sutterängplan -86. Vi har sluten tank för avloppet och nu har den börjat dra tjuvluft vid tömning. Enligt han som tömmer är det troligen en skarv på tömningsröret som inte är tät. Röret sticker upp ca 1 meter ovan mark, och på det sitter en snabbkoppling för sugbilen.

Jag har försökt gräva mig ned en bit för att se om jag kan hitta någon uppenbar skada på röret, som för övrigt är i gjutjärn(?), men då det hela omringas av en betongring är det inte skitlätt att komma åt att gräva, så jag har bara kommit ca 80 cm ner under marknivå.

Om jag ska fortsätta gräva, hur djupt är det troligt att tanken ligger, och hur kan jag förvänta mig att det ser ut där?

Jag har annars en idé om att trycka ned ett nytt rör i det befintliga och sätta snabbkopplingen på det nya röret. Någon som gjort något liknande?

Kan också nämna att vi av flera orsaker skulle vilja göra om och anlägga nytt avlopp, men då det snackas om kommunalt avlopp inom några år vill jag avvakta tills det finns en bestämd tidsplan för det.

Tacksam för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.