2 647 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Byta till större hydrofor?
Hej!
Tillskansade igårkväll mig kunskapen om hur Hydroforer, motorskydd, tryckvakt och liknande fungerar. I samband med detta inser jag att den 50 liters hydrofor vi har för vår villa på 180kvm och 4 personer i hushållet antagligen är för lite. Huset är ett gammalt fritidshus som är utbyggt (innan vi köpte det), och jag misstänker att hydroforen helt enkelt är den gamla som är kvar.
Mina första frågor är:
1. Är det ekonomiskt försvarbart/vettigt att byta ut den mot en större hydrofor?
2. Om jag börjar spola vatten så tror jag pumpen går igång direkt (om jag stänger av säkringen som jag tror går till pumpen så sjunker trycket direkt när man spolar, och går sen upp då man slår på säkringen. Men om säkringen är på, så sjunger inte trycket utan man ser att den jobbar uppåt), det beror på att hydroforen inte har tillräckligt med luft i sig, eller hur? Jag har inte hittat någon möjlighet att se hur mycket som är fyllt i hydroforen, och inte hittat någon tappventil. Ska jag bara testa att pumpa upp den till ett gissat tryck och se vad som händer?
Sen den sista grejen, som kanske beror på att jag inte har tillräcklig koll:
Om inga kranar i huset är på, och trycket ligger still på mätaren vid hydroforen (dvs jag tror att pumpen inte går), så går ändå effekten ner ca 400W om jag stänger av säkringen som går mot pumpen. Nån som har någon idé vad det kan bero på? Det kan vara så att det är något mer som ligger mot den säkringen men inte vad jag vet. (mäter effekten med smappee.com, rolig pryl
). Den ligger och drar minst 400W dygnet runt - blir ca 3000kr/år..
Tacksam för input!
Mvh,
Tobias.
Tillskansade igårkväll mig kunskapen om hur Hydroforer, motorskydd, tryckvakt och liknande fungerar. I samband med detta inser jag att den 50 liters hydrofor vi har för vår villa på 180kvm och 4 personer i hushållet antagligen är för lite. Huset är ett gammalt fritidshus som är utbyggt (innan vi köpte det), och jag misstänker att hydroforen helt enkelt är den gamla som är kvar.
Mina första frågor är:
1. Är det ekonomiskt försvarbart/vettigt att byta ut den mot en större hydrofor?
2. Om jag börjar spola vatten så tror jag pumpen går igång direkt (om jag stänger av säkringen som jag tror går till pumpen så sjunker trycket direkt när man spolar, och går sen upp då man slår på säkringen. Men om säkringen är på, så sjunger inte trycket utan man ser att den jobbar uppåt), det beror på att hydroforen inte har tillräckligt med luft i sig, eller hur? Jag har inte hittat någon möjlighet att se hur mycket som är fyllt i hydroforen, och inte hittat någon tappventil. Ska jag bara testa att pumpa upp den till ett gissat tryck och se vad som händer?
Sen den sista grejen, som kanske beror på att jag inte har tillräcklig koll:
Om inga kranar i huset är på, och trycket ligger still på mätaren vid hydroforen (dvs jag tror att pumpen inte går), så går ändå effekten ner ca 400W om jag stänger av säkringen som går mot pumpen. Nån som har någon idé vad det kan bero på? Det kan vara så att det är något mer som ligger mot den säkringen men inte vad jag vet. (mäter effekten med smappee.com, rolig pryl
Tacksam för input!
Mvh,
Tobias.
Klicka här för att svara