Hej,

jag ska inreda övervåningen. Husleverantören har dragit upp stigare och returledning från värmepannan på bottenvåningen i rör-i-rör ledningar. Tyvärr kommer inte rören upp där jag vill ha dem. Eftersom jag ändå vill utnyttja de befintliga ledningarna står jag inför två alternativ. Antingen skarva röret där det kommer ut för att kunna dra det vidare. Problemet är att skarven hamnar i kattvinden. Så även om det går att inspektera där så skulle jag behöva installera skarven i en tät låda och dra ett skvallerrör flera meter till närmaste våtrum med golvbrunn.

Jag är därför mer förtjust i att istället byta innerröret i det befintliga ytterröret mot ett längre innerrör som räcker hela vägen. Isåfall är jag inne på att sätta ett nytt ytterrör för den nya extrasträckan som röret behöver dras på övervåningen, men jag tänker mig att innerröret får vara utan ytterrör en bit av sträckan, typ en meter, för att jag även in framtiden ska kunna byta innerrör (Annars blir det många krökar). Finns det nåt problem med det?

Jag tror att rör för vattenburen värme får skarvas utan täta a lådor och skvallerrör. I alla fall fick man det för nåt år sedan enligt säkert vatten.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Värmerör är ok att skarva doldt, även om de bästa är att undvika de:D att skarva ytterröret går också men lämnar du en meter tappar du ju halva funktionen att läkage ska rinna ut ur ytterörens myningar som är vid panna som står i ett rum med brunn och inte ut i väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.