Hej, håller på att renovera ett rum och tänkte byta en gammal lampknapp.
Bifogar en bild på den gamla. Den vita kabeln satt högst upp, sen satt blå och grå under.
Hur kan jag koppla in den i en ny enligt bifogad bild?
Bifogar en bild på den gamla. Den vita kabeln satt högst upp, sen satt blå och grå under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kan jag koppla in den i en ny enligt bifogad bild?
Logga in
Skapa konto
Gissar att du kunde tända två olika lampor från ett ställe med den gamla brytaren? Den nya är en dubbeltrapp och används för att tända två olika lampor från två olika ställen. Den går att göra om till en kronomkopplare, men då behöver du kabel för att bygla på själva strömbrytaren.Borken1 skrev:
Finns inga symboler på den gamla?
Hej.T Tompafix skrev:Gissar att du kunde tända två olika lampor från ett ställe med den gamla brytaren? Den nya är en dubbeltrapp och används för att tända två olika lampor från två olika ställen. Den går att göra om till en kronomkopplare, men då behöver du kabel för att bygla på själva strömbrytaren.
Finns inga symboler på den gamla?
Ja, jag kunde tända två lampor med denna knapp och det var enda stället.
Finns inte mycket till hjälp på gamla brytaren, se bild på baksidan. En del är ju tyvärr övermålat också av tidigare ägare.
Logga in
Skapa konto
Kan jag göra om den nya så den funkar likt den gamla? Hur kopplar jag i så fall? Tack för hjälp, är riktigt osäker på el.
Om du är osäker så råder jag dig att byta till en kronbrytare och ta hjälp av någon som kan. Det är dessutom färg på kopparledarna ser jag.Borken1 skrev:
Hej.
Ja, jag kunde tända två lampor med denna knapp och det var enda stället.
Finns inte mycket till hjälp på gamla brytaren, se bild på baksidan. En del är ju tyvärr övermålat också av tidigare ägare.
[bild]
Kan jag göra om den nya så den funkar likt den gamla? Hur kopplar jag i så fall? Tack för hjälp, är riktigt osäker på el.
Du har inte vägarna förbi Göteborg?T Tompafix skrev:
Men kanske är bäst. Jag har ju installerat dimrar m.m tidigare och det var inga problem. Här var det dock betydligt fler ställen att koppla in kablarna på.
Oh Göteborg säger man aldrig nej till. Men det är tyvärr inte nästgårds 😀En kronbrytare är ganska lätt att installera om man vet vilken som är fas. Men att göra om en dubbeltrapp till kron kräver kabel av samma typ som finns i väggen. Det är väl inget som du har liggandes hemma heller.Borken1 skrev:
Som sagt, lite enklare med kronbrytare.
Du behöver klura ut trådarnas funktion (fas eller 2 x tändtråd).
Ett sätt är att följa trådarna, men du kan även titta på den gamla brytaren, det går ofta att titta in i den typen och se hur den fungerar och jämföra med schemat på den nya brytaren.
Du behöver klura ut trådarnas funktion (fas eller 2 x tändtråd).
Ett sätt är att följa trådarna, men du kan även titta på den gamla brytaren, det går ofta att titta in i den typen och se hur den fungerar och jämföra med schemat på den nya brytaren.
Tänker att vita kabeln som går mot golvet är fas och de två andra som går mot taket är tändkabel? Gissa jag rätt?A alfista skrev:
Det är som sagt det du behöver klura ut. Det är den hypotes jag hade följt, men jag måste bekräfta den innan jag gått vidare. Gissa duger inte.Borken1 skrev:
Eftersom det som sagt ofta är enkelt att tyda den gamla brytaren om den är av den typen är det den väg jag försökt först snarare än att följa trådarna.
Det går en svart ner och en svart upp. Dessa är dock ihopsatta med någon hatt.T Tompafix skrev:
Logga in
Skapa konto
Kollar man på gamla knappen så satt den vita (som går ner mot golvet) överst. De två andra kablarna satt under (de som går mot taket). När man tänder lampan så trycker man knappen ned mot de två kablar som går mot taket, det borde väl ändå betyda att de är tändkablar och att den som är över (som knappen går emot när det släcks) är fas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Så uppifrån kommer tre ledare, varav svart går ned till uttaget.
Underifrån finns två ledare, vit och svart.
Det går inte ihop.
Du råkar inte ha fyra ledare uppifrån, även en vit?
Satt det en ensam vit ledare på plinten upp till vänster på strömbrytaren, eller var det två vita?
Underifrån finns två ledare, vit och svart.
Det går inte ihop.
Du råkar inte ha fyra ledare uppifrån, även en vit?
Satt det en ensam vit ledare på plinten upp till vänster på strömbrytaren, eller var det två vita?
Se bild, hoppas man ser men fem kablar totalt. En grå, en blå och en svart uppifrån. En vit och en svart som går ner till uttaget. De svarta är ihopkopplade.Bo.Siltberg skrev:
Det satt en ensam vit kabel upp till vänster. Sen en grå och en blå under.
Logga in
Skapa konto