Hej allihopa. jag har idag ett golvärmesystem ifrån cirka -00 talet som slutat fungera. VVS killen som tittade på den sa först att den var fel inställd men när han inte fick rätt på den sa han att pumpen eventuellt var sönder. Efter att ha haft av pumpen och sett att den snurrar (inte så starkt i min mening) så är jag inne på att eventuellt byta pumpen. Jag har idag en reserv pump som suttit i värmecentralen i källaren som gått till hela övriga husets radiatorer.
Frågan jag har är om det är möjligt att byta till denna mycket kraftfullare pump eller om jag riskerar att ta sönder något? (VVSaren sa att han inte visste)
Frågan jag har är om det är möjligt att byta till denna mycket kraftfullare pump eller om jag riskerar att ta sönder något? (VVSaren sa att han inte visste)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att den är söndrig. Den pumpen är en klenare variant och är en som klarar färskvatten, räcker gott till din GV, bara 2 slingor. Det finns nya drivsidor att köpa och enkelt att byta, i stället för att bygga om en del.. Läs av vad det står på den och sök på det. Det är en häftig skillnad i priser, så det kan löna sig att söka lite. Inte så bra att sätta dit en kraftigare pump.
Hej, tack för svaret!J jonaserik skrev:Är du säker på att den är söndrig. Den pumpen är en klenare variant och är en som klarar färskvatten, räcker gott till din GV, bara 2 slingor. Det finns nya drivsidor att köpa och enkelt att byta, i stället för att bygga om en del.. Läs av vad det står på den och sök på det. Det är en häftig skillnad i priser, så det kan löna sig att söka lite. Inte så bra att sätta dit en kraftigare pump.
Nej, är inte riktigt säker då rörmokaren inte veta säkert om den funkade när den väl kopplades på plats. Hans teori var att pumpen gick när vi kopplade ur den pga att det inte fanns något motstånd då, och att den inte orkade runt när den väl satt kopplad. Min tanke med att koppla en starkare pump som jag har liggandes var att se om det skulle göra någon skillnad innan jag åker och löper en ny pump som kanske inte hjälper. Känns väldigt drygt att lägga någon eller några tusenlappar på något som jag kanske inte har användning av.
PS. Med drivdon menar du "pumpen"?
JAg förstår inte hur något skulle kunna gå sönder av en kraftigare pump. Låter helt omöjligt. En för kraftig pump är bara dyr i drift och möjligen cirkulerar den vattnet för snabbt även i långsammaste läget. Är det enkelt att byta kan man ju göra det, men jag skulle börja att se att termostater etc fungerar korrekt.Du verkar ju ha stor temp diff på inkommande vatten iallafall.
Har haft av ventilen och blåst och tryckt och konstaterat att ventilen öppnar och stänger. Hittade lite skit och små små stenar i systemet. Hade även isär pumpen och hittade liknande skit runt imellern. Detta hjälpte inte…J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara