7 520 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Byta till Hydrofor -Vilken storlek?
Har en Wellmate 55L- hydropress idag som ska bytas mot hydrofor p.g.a. svavelväte.
Problemet är att jag bara har 120cm takhöjd i krypgrunden och 150L- hydroforen är 144cm hög..
Storleken nedanför är 110cm och ligger på 114L. -Räcker det?
-Det är ett relativt litet hus med 2 pers i hushållet (snart 3).
Finns även en 150L- variant som är lite lägre, men den kommer kosta runt 3700 mer än 114L och 3000 mer än vanliga 150L.. Är det värt det, av någon anledning?
Problemet är att jag bara har 120cm takhöjd i krypgrunden och 150L- hydroforen är 144cm hög..
Storleken nedanför är 110cm och ligger på 114L. -Räcker det?
-Det är ett relativt litet hus med 2 pers i hushållet (snart 3).
Finns även en 150L- variant som är lite lägre, men den kommer kosta runt 3700 mer än 114L och 3000 mer än vanliga 150L.. Är det värt det, av någon anledning?
3000:- mer för den lågbyggda varianten, än mot den 144cm höga 150L, är inte en ok siffra...
-Vem har gett dig det priset?
-"std" 114cm hög 150L ligger under 4000:-, den lågbyggda är inte mycket dyrare.
Jag har den hemma, har inte hunnit plocka upp den ur kartongen bara, men kan kolla upp priset för den i helgen
-Vem har gett dig det priset?
-"std" 114cm hög 150L ligger under 4000:-, den lågbyggda är inte mycket dyrare.
Jag har den hemma, har inte hunnit plocka upp den ur kartongen bara, men kan kolla upp priset för den i helgen
Vart hittade du den, hakaner?
-Det billigaste jag har hittat är VVS-boden, där kostar 144cm- hydroforen 3907 (+ stigarrör 455
Finns ett par andra ÅF som tar runt 4000-5000 för den också.
Den enda jag sett som har den lägre varianten på 114cm är Robota, som tar 6443:- (+ stigarrör 418
.
-Det billigaste jag har hittat är VVS-boden, där kostar 144cm- hydroforen 3907 (+ stigarrör 455
Finns ett par andra ÅF som tar runt 4000-5000 för den också.
Den enda jag sett som har den lägre varianten på 114cm är Robota, som tar 6443:- (+ stigarrör 418
Den här kan kanske vara ett alternativ för att få bort svavelväte. Funkar även med hydropress. Jag har själv en sådan luftblandare ihop med hydropress. Funkar utmärkt.
http://www.varab.se/luftblandare-bl-3
http://www.varab.se/luftblandare-bl-3
Tack, vore väldigt tacksam för det, då jag inte hittat något vettigt hittills.hakaner skrev:
Har tittat på liknande system (SyreAktivator), men har ingen golvbrunn vid hydropressen. -Borde visserligen gå att lösa på något vis, men känns bättre att byta till hydrofor och ev. luftinjektor.Patrick E skrev:
Får ta en 114L i värsta fall, men hade hoppats att en låg 150L hade gått att köpa till vettigt pris, då jag tror den är bättre till oss.mogge_73 skrev:
Tänkte börja med att köpa hydrofor + stigarrör, eventuellt kan det lilla lösa luktproblemet. Om inte kan jag komplettera med micronizer efteråt tänkte jag.
För dyrt för min plånbok. De har bara galvade tankar också, hade tänkt mig en i glasfiber...Nimajneb skrev:
Fördelen med Wellmate är att du inte riskerar att få en slamficka längst ner då kopplingarna sitter i botten. Micronizern tillför syre och svavelväte är en syreförbrukande gas vilket gör att du måste fylla på luft manuellt. Micronizern gör att du slipper detta, överblivande luft försvinner sedan via den volymstyrda ventilen på toppen. Men som du säger lätt att komplettera i efterhand. Kontrollera även så du inte har svarta missfärgningar i behållaren på toa stolen. Detta kan indikera på alunolja, detta är dock väldigt ovanligt men ställer till stora problem vid syresättning (går dock att fixa i efterhand).
Lycka till!
Lycka till!
Mja, svarta vet jag inte (har inte öppnat toatanken och kollat nå noggrannt än heller iofs), men jag har märkt att det blir bruna lagringar där vattnet stått stilla ett tag, t.ex. om den ena toan inte använts på några dagar samt på duschmunstycke och på golvet i duschen där vattnet samlas (har dålig lutning på golvet).. -Det bruna i toastolen går bort med borsten, men i duschen sitter det fast i mattan och går inte bort.
-Kan detta vara alunolja?
Har testat att öppna locket till brunnen och lagt trädgårdsslangen så att det droppar ner lite i brunnsröret och det gjorde att lukten nästan försvann helt efter bara några timmar, så jag tror att graden svavelväte inte är jättehög hos oss och ganska lätt åtgärdat
-Kan detta vara alunolja?
Har testat att öppna locket till brunnen och lagt trädgårdsslangen så att det droppar ner lite i brunnsröret och det gjorde att lukten nästan försvann helt efter bara några timmar, så jag tror att graden svavelväte inte är jättehög hos oss och ganska lätt åtgärdat
150L lågbyggd Wellmate: 4514:-
Stigarrör: 344:-
Micronizer luftinjektor: 671:-
Micronizer vs. Luftinjektor
* Fördelen med syreaktivator är att du inte måste justera in någonting, bara ansluta & köra.
* Nackdelen är att du måste leda en dräneringsslang till avlopp
* Jag har även förstått det som attt micronizern är effektivare än luftinjektor?
PM'a mig om du vill namnet på lokala firman jag handlade av.
Stigarrör: 344:-
Micronizer luftinjektor: 671:-
Micronizer vs. Luftinjektor
* Fördelen med syreaktivator är att du inte måste justera in någonting, bara ansluta & köra.
* Nackdelen är att du måste leda en dräneringsslang till avlopp
* Jag har även förstått det som attt micronizern är effektivare än luftinjektor?
PM'a mig om du vill namnet på lokala firman jag handlade av.
Mogge: Har gjort analys och järnhalten är gott och väl godkänd.
Hakaner: Tack så hemskt mycket för att du kollade priset åt mig! PM:ar dig!
Jag har kontaktat min brunnsborrare, men de verkade inte ha den hemma, han tyckte jag skulle köpa syreaktivator för 8000:- istället, men jag föredrar att byta till hydrofor. Dels för att jag inte har något avlopp åtkomligt där hydropressen står och dels för att det känns som att det finns större möjligheter att åtgärda lukten mer senare, om det visar sig att inte aktivatorn räcker.
(Ska dessutom eventuellt sätta in omvänt osmosfilter i huset sedan, som släpper ut spillvatten vid användning och det blir ganska mycket spill med både det och en aktivator..)
Hakaner: Tack så hemskt mycket för att du kollade priset åt mig! PM:ar dig!
Jag har kontaktat min brunnsborrare, men de verkade inte ha den hemma, han tyckte jag skulle köpa syreaktivator för 8000:- istället, men jag föredrar att byta till hydrofor. Dels för att jag inte har något avlopp åtkomligt där hydropressen står och dels för att det känns som att det finns större möjligheter att åtgärda lukten mer senare, om det visar sig att inte aktivatorn räcker.
(Ska dessutom eventuellt sätta in omvänt osmosfilter i huset sedan, som släpper ut spillvatten vid användning och det blir ganska mycket spill med både det och en aktivator..)
Klicka här för att svara