Hej,
Har problem med flera radiatorer som inte vill bli varma, har testat att lufta, motionera lille piggen inne i termostaten osv. De är ändå kalla eller på sin höjd lite ljumma någon dag.
Tänkte då ta och byta ut termostat och något mer om det behövs.
Kan själv väldigt lite om detta med radiatorer mm.

Bild på min radioator termostat:
Närbild av en upplyst Danfoss-radiator termostat med avtagen kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild efter att kåpan är avtagen:
Närbild på en radiatorventil med termostaten avlägsnad som visar ventilskaftet och anslutningen.
Skapa konto

Har någon tips på vad jag skall byta?
Räcker det med en sådan här: http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2970/
Tittar man på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=jq994uty3YM
Så byter han även en bit av röret...

Sedan verkar det finna digitala termostat nu för tiden, skall man kanske byta till det?
Bor i Villa med Luft-Vatten värmepump, så jag brukar låta alla radiatorer stå på max och låta värmepumpen sköta värmen.

/ Kristian

kulle
Du ska nog börja med o kolla så cirkulationspumpen fungerar, och även så att det finns tillräckligt med vatten/tryck i systemet.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Du kan också kolla så förinställningen på ventilen står öppen, det är ju inga gamla ventiler du har så byte hjälper nog inte. Utan termostatdelen är det ju inget som hindrar om piggen osv funkar som den ska så det blir att söka andra felkällor. Om det nu är fel och inte bara dimensionerat för högre vattentemp.

Den ventilen brukar man få fart på ganska lätt genom att dra den "silvriga ringen" utåt, den är numrerad och vrida upp den till 7, sen vrider du tillbaka till samma siffra den står på idag. Brukar funka.

kolla först övertrycksventilen och trycket i expansionskärlet När du fyllt på systemet så att du har tillräckligt tryck i systemet så kollar du cirkulationspumpen vilken hastighet den står på???
Sätt den på det högsta och börja lufta systemet med luft skruvarna och med termostaterna helt öppna ....

Luft /vattenpumpen mäter utetemperaturen och styr på den...ett problem är om det finns skydd för för varmt vatten i retur och du skruvar på termostaterna eller luftar då kan den lösa om du har någon elpatron igång som spets...

Termostaterna behöver du inte byta eller bry dig om så länge utan bara att de är öppna och elementen luftade när det finns avsyrat vatten i systemet.. därefter kan du sänka hastigheten på cirkpumpen så att du slipper onödiga ljud

Om du har plockat bort termostaten och det är fortfarande ljummet eller kallt då är det inte termostatens fel. Då begränsas flödet av något annat. Circ-pump, slam i radiatorerna.
Har det varit så hela tiden eller blivit sämre med tiden?

Har försökt att jobba med den silvriga piggen, tryckt in den dragit ut den osv (hamrat). Den står dock kvar längst inne, fjädrar inte ut alls, måste dra ut den manuellt för att den skall komma ut från bottenläget.

Ok, nu har jag analyserat lite mer.
Började med att kolla trycket, det var lite lågt (under 0,5), så jag skickade in lite mer vatten i systemet.
Över 2, ja ja, jag kan inte detta...
Kände lite på cirkulationspumpen (vet inget annat sätt att avgöra om den snurrar), kändes som om den snurrar på som den skall.
Med tryck i systemet och cirkulation, vände jag åter till mitt härliga element.
Bort med termostatet (funktionen som denna grej utför är ju ganska basic, så jag förstår nu att termostatet inte är problemet i mitt fall) började att dra ut den silvriga ringen och skruva på den framåt och tillbaka (vet inte vad detta innebär eller vilken funktion ringen har). PANG! en stråle av vatten slår rakt mot väggen från elementet. Ok, snabbtänkt som man är, tryck in fingret där lille piggen tidigare satt.
Jag kan konstatera följande efter denna manöver:
1 Mycket bra tryck i systemet!
2 Ha papper, gryta och ett bra finger tillgängligt vid rörmokeri
3 Vårt samarbete i familjen fungerar inte helt klockrent i krissituationer.

Och, efter ca 15 minuter stående hukande med ena fingret i elementet hittar barnen äntligen den lille piggen, som hade flugit iväg en ganska imponerande sträcka.

Piggen fjädrar nu fint, men enbart med hjälp av vattentrycket...
Ok, sänker trycket till 1 bar.
Tillbaka till elementet, piggen har ingen fjädring alls, i det yttersta läget kommer det väldigt lite värme.

Det sitter väl någon fjäder någon stans inne i den här grejen:
Termostatventil på ett element med synlig stift och några droppar vatten.
Skapa konto

Kan det vara så att det är denna grej som är kass?
Vad heter en sådan grej?
Var kan man köpa en grej?

Min cirkulationspump som sitter inne i värmepumpen (Bosch):
Cirkulationspump märkt Wilo i ett värmesystem med synliga kopparledningar och elektrisk anslutning.
Skapa konto

Vet inte varför jag lägger upp den bilden, kanske är denna bild lite roligare:
Manometer på vattensystem visar lågt tryck under 0,5 bar, omgiven av rör och slangar.
Skapa konto

/ Kristian

En regel är syssla aldrig med rörmockeri när inte jouren har öppet (ring o kolla!)

Trycket i systemet kan du ha på 1bar om huset är envåningshus med källare

Saknas en bult o mutter på cirkulationspumpen

Du kan sänka hastigheten till 2 efter du luftat elementen tänk på att du luftar nedifrån o upp dvs källarens element först o sist det element som är längst bort... köp luftskruv i reserv och öppna sakta o bara tills det börjar droppa blåsa luft inte mer.
Ha tygtrasor beredda så du slipper fuktskador

B byggarätt skrev:
kolla först övertrycksventilen och trycket i expansionskärlet När du fyllt på systemet så att du har tillräckligt tryck i systemet så kollar du cirkulationspumpen vilken hastighet den står på???
Sätt den på det högsta och börja lufta systemet med luft skruvarna och med termostaterna helt öppna ....

Luft /vattenpumpen mäter utetemperaturen och styr på den...ett problem är om det finns skydd för för varmt vatten i retur och du skruvar på termostaterna eller luftar då kan den lösa om du har någon elpatron igång som spets...

Termostaterna behöver du inte byta eller bry dig om så länge utan bara att de är öppna och elementen luftade när det finns avsyrat vatten i systemet.. därefter kan du sänka hastigheten på cirkpumpen så att du slipper onödiga ljud
Bara expertråd här !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.