18 307 läst ·
70 svar
18k läst
70 svar
Byta telekabel mot nätverk, var börjar telekabeln?
Det går att dra en kabel och få möjlighet att ansluta två enheter i dubbeluttaget. Men då blir det endast 100Mbit, på båda uttagen så det brukar bli sämre i de flesta fall. Om det är svårt att dra två nätverkskablar och vill köra telefoni på ena måste man splitta på det sättet.
Tvåmessijah skrev:
Har dragit kablarna via telefonuttag en nu, men det var lite jobb att hitta allt på vinden Nu ska jag koppla in allt. Men, hur vet jag vilken kabel i sladden som ska gå till vad i dosan? Tar gärna en bra guide om ni har någon.
Edit.: En video hade varit guld!
Edit.: En video hade varit guld!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket, nu fattar jag hyr det ska kopplas. Var dock tvungen att beställa ett slitsverktyg för att ha allt hemma.
Har ytterligare 2 frågor.
Ska dra ner kablarna från vinden till tvättstugan genom taket. Hur fixar jag snyggast hålen? Med vp-rör så att man undviker kallas som jag kan täta runt sen?
Och jag behöver en låda att ha allt i. Har sett snygga glaslådor som nätverksskåp, men vart hittar man dom och någon som kan rekommendera ett? Vill att det sitter några centimeter från taket så att jag enkelt kan dölja kablarna som kommer ner från vinden.
Ska dra ner kablarna från vinden till tvättstugan genom taket. Hur fixar jag snyggast hålen? Med vp-rör så att man undviker kallas som jag kan täta runt sen?
Och jag behöver en låda att ha allt i. Har sett snygga glaslådor som nätverksskåp, men vart hittar man dom och någon som kan rekommendera ett? Vill att det sitter några centimeter från taket så att jag enkelt kan dölja kablarna som kommer ner från vinden.
Det finns skåp och tillbehör avsedda för detta, brukar kallas "mediacentral". Jag skulle satt en kabelkanal från hålen i taket en bit ner på väggen och sedan mediacentralen. Borra antingen många små hål intill varandra som kabelkanalen kommer att täcka eller ett större för att dra alla kablar i samma hål. Täta runt kablarna med fogmassa sedan så du inte får upp varm (fuktig) inomhusluft till kallvinden genom hålen.messijah skrev:
Tack så mycket, nu fattar jag hyr det ska kopplas. Var dock tvungen att beställa ett slitsverktyg för att ha allt hemma.
Fördelen att använda en mediacentral är att det finns tillbehör att köpa som passar i den tex paneler för patchningen.
https://www.elbutik.se/category.html/mediacentral
Har läst på om patchpanel er nu och förstår varför de används. Men, kollade på webhallen och de hade denna: https://www.webhallen.com/se/product/276816-DELTACO-19-Patchpanel-24xRJ45-Cat6A-UTP-1U-10Gbps-Svart
Den är dock Cat 6a,blir det ett problem om jag kör vanlig Cat 6 kabel?
Tänkte då tänkt att beställa hem detta:
Tankar på det? Overkill med 100m patchkabel kanske.
Den är dock Cat 6a,blir det ett problem om jag kör vanlig Cat 6 kabel?
Tänkte då tänkt att beställa hem detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tankar på det? Overkill med 100m patchkabel kanske.
Tog bort patchpanel en från webhallen och ersatte den med denna från Kjell istället.
https://www.kjell.com/se/produkter/...ubcYtLhg-nd4xJIagIC3a9grF9GubCoxoCIuMQAvD_BwE
https://www.kjell.com/se/produkter/...ubcYtLhg-nd4xJIagIC3a9grF9GubCoxoCIuMQAvD_BwE
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 865 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 865 inlägg
Vet inte om jag missförstår hur mycket som är gjort men patchkabel (flerkardeliga ledare) är enbart för anslutning till lösa RJ45-kontakter och inte för fast installation i varken fasta uttag eller patchpanel. Det krävs enkardeliga, solida ledare för att få bra kontakt i plinterna (installationskabel).
Jag köper alltid färdiga patchkablar numera eftersom det är så pass billigt, iaf jämfört med förr.
Dock, även om du tänkt krimpa egna kablar (krävs då specialtång) så är 100m onödigt mycket om du inte tänkt göra massa, väldigt långa patchkablar.
Jag köper alltid färdiga patchkablar numera eftersom det är så pass billigt, iaf jämfört med förr.
Dock, även om du tänkt krimpa egna kablar (krävs då specialtång) så är 100m onödigt mycket om du inte tänkt göra massa, väldigt långa patchkablar.
Nej, jag har redan dragit installationskablar. Anledningen till att det blev 100m patchkabel är för att jag ville fixa dom själv samt att jag kommer att fixa en del egna längder men max upp till 30-40 meter dock. Men hittade inget under 100m.MultiMan skrev:
Vet inte om jag missförstår hur mycket som är gjort men patchkabel (flerkardeliga ledare) är enbart för anslutning till lösa RJ45-kontakter och inte för fast installation i varken fasta uttag eller patchpanel. Det krävs enkardeliga, solida ledare för att få bra kontakt i plinterna (installationskabel).
Har dock tänkt koppla kameror i framtiden direkt till nätverkskabel. Dessa kommer att gå via vinden till utsidan huset. Då lär jag få dra dom med patchkabel och koppla dom förbi patchpanel en och rätt in i switchen?
Det är införskaffat!
Fick idag hem denna patchpanel från Kjell. Men jag kan inte fästa kablarna någonstans, vilket innebär att de hänger lösa när jag väl kopplar in dem. Någon annan som har samma eller har jag köpt skit?
Fick idag hem denna patchpanel från Kjell. Men jag kan inte fästa kablarna någonstans, vilket innebär att de hänger lösa när jag väl kopplar in dem. Någon annan som har samma eller har jag köpt skit?
Om du menar på baksidan av patchpanelen så kan du montera en sån här att fästa kablarna i. https://www.kjell.com/se/produkter/...el-rackmontering/19-kabelstod-svart-1u-p67656messijah skrev:
Bilderna var inte de bästa men jag tycker mig se fästen för buntband på baksidan av kjell panelen. i så fall är det tänkt att man ska komma in med kablarna från sidan vilket är rätt vanligtmessijah skrev: