Jag har en ytterdörr från Ji-Te nuvarande Swedoor som behöver nya tätningslister. Vad bör jag använda för lister?
Längs långsidorna och i överkant sitter idag V-lister fästade i ett spår ca 7 mm brett, 4 mm djupt. I nederkant är det någon form av speciallist. Ungefär som en V-list men med en extra tunga som ligger inunder en plåtlist som är skruvad i ytterkanten på tröskeln uppifrån.
Ingen mästare på ritprogram men bifogar ett försök till illustration. Den övre teckningen visar sidolisterna och den undre tröskeln.
Längs långsidorna och i överkant sitter idag V-lister fästade i ett spår ca 7 mm brett, 4 mm djupt. I nederkant är det någon form av speciallist. Ungefär som en V-list men med en extra tunga som ligger inunder en plåtlist som är skruvad i ytterkanten på tröskeln uppifrån.
Ingen mästare på ritprogram men bifogar ett försök till illustration. Den övre teckningen visar sidolisterna och den undre tröskeln.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Det är bitvis löst. Till sidorna och till överliggaren skulle det vare en "V-profil med fot för spårmontering. Jag hittade den på K-rauta. Tesa beställningsnummer 05396-00000-00. Till tröskeln ska det sock vara något annat som jag inte hittat. Jag löste det istället med att låta den gamla sitta kvar och sedan sätta en P-list på dörrbladet. Det fungerar bra.
Hej.
Var på K-Rauta idag och köpte den och den funkar.
Dock verkar min orginal vara lite grövre, men med kylan just nu så får det vara bra.
Mycket bättre än innan.
Vi har Nivell golv så det drog kalluft i hela undervåningen.
Ska titta vidare på list till tröskeln, har fått förslag på Kuntze kanske har något.
Ska se om det går bra att få tag på någon som kan ordna tilläggs glas på våra 2 glasfönster så kan det nog bli bra.
/Lasse
Var på K-Rauta idag och köpte den och den funkar.
Dock verkar min orginal vara lite grövre, men med kylan just nu så får det vara bra.
Mycket bättre än innan.
Vi har Nivell golv så det drog kalluft i hela undervåningen.
Ska titta vidare på list till tröskeln, har fått förslag på Kuntze kanske har något.
Ska se om det går bra att få tag på någon som kan ordna tilläggs glas på våra 2 glasfönster så kan det nog bli bra.
/Lasse
Hej
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort en gammal "V-profil med fot" ?
När jag försöker ta bort den stannar foten kvar i spåret, och jag vet inte hur jag ska få bort resterna så att jag kan sätta dit den nya listen.
Tack på förhand.
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort en gammal "V-profil med fot" ?
När jag försöker ta bort den stannar foten kvar i spåret, och jag vet inte hur jag ska få bort resterna så att jag kan sätta dit den nya listen.
Tack på förhand.
Klicka här för att svara