14 082 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
Byta tak utan ställning, rimligt?
En kompis pappa la om taket för 8 år sen utan ställning eller fallsele, han ramlade baklänges och slog i nacken/huvudet från ett 1 1/2 plans hus = rullstol resten av livet! Man är jävligt puckad om man skiter i säkerheten gällande ett så stort och tidskrävande farligt jobb utan rätt utrustning, skyll er själva om det händer något, jag tycker inte synd om dessa idioter!, vid låglutande tak kan man använda takskydd, typ Alufix eller ställning / fallskydd vid normalt lutande tak! Tänk också på att om man hyr in folk som lägger om taket så är du skyldig att se till att det går säkert till...
Träställning är " godkänt " att använda privat på sin egen privata fastighet, där är det under egen risk som gäller! Men det är absolut inte godkänt vid entreprenad / företagsverksamhet, där skall man följa AFS regler, och där har dom också skärpt till användandet av mobil ställning = mer plattformar samt stegar mellan planen och sparkskydd, men det gäller iof enbart vid " professionellt användande " reglerna tillämpas inte vid privat bruk, där får man använda sitt sunda förnuft 
Jag ska väl inte påstå att jag i detalj vet vad som gäller för att en träställning ska vara godkänd. Men det går helt klart att bygga en mycket stabil och säker ställning i trä med räcke m.m. för 1½-planshus. Att själv kunna utforma storleken på ställningen har också sina poänger. Vi valde t.ex. att göra en extra utbyggnad på ställningen där vi förvarade alla pannor (som vi skulle återanvända) för att inte behöva transportera dem upp och ned i onödan. Sen kan man göra takarbetet i sin egen takt utan att behöva känna att ställningshyran tickar iväg.Manberg skrev:
Slår man ihop ett antal H-formade "högben" med liggande regel mellan benen både uppe och nere som man också slår kryss på har man något rätt stabilt att utgå från. Ett av benen släpper man upp någon dryg meter så har man stolpar för att fästa ett räcke på. När dessa ställs upp sätter man också kryss mellan dem. Till det läggs plank emellan. Det hela bultas fast i fasaden så den inte kan falla utåt. Detta blir mycket stabilt och säkert om man vet vad man gör även om det är upp till var och en att bedöma om detta kan göras säkert. Men även en hyrd ställning kan ställas upp på ett farligt sätt om inte vet vad man gör.
Redigerat:
Eftersom träställningar kommit upp i den här tråden kan det vara bra att även pusha för denna tråd https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/217070-byggstallning-i-tra.html som handlar om träställningar.
Min far var byggmästare och fram till slutet av 60-talet använde han enbart träställningar. Fungerade bra och jag kan inte komma på några fallolyckor som inträffade.
Min far var byggmästare och fram till slutet av 60-talet använde han enbart träställningar. Fungerade bra och jag kan inte komma på några fallolyckor som inträffade.
jo men man arbetade på annat sätt. inte samma stress dåthomas33 skrev:Eftersom träställningar kommit upp i den här tråden kan det vara bra att även pusha för denna tråd [länk] som handlar om träställningar.
SBH: Givetvis gjorde man det, men jag menar att det är inte fel att bygga en träställning för arbete på eget hus. Om man gör det på rätt sätt och inte låter den stå där i evigheter. Stressfaktorn är nog inte så hög för hemmafixare!
Gör skillnad på privatperson och yrkesperson, en privatperson bygger så det blir bra i egen takt, om det tar en månad gör det inget, en yrkesperson bygger för sitt levebröd och finns det inga klara lagar om ämnet så tullas det på kvalité.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 916 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 916 inlägg
Undrar om det var därför mina takläggare inte orkade flytta på sin rullställning utan jobbade på vårt branta mansardtak utan någon ställning under på en del av taket. Blev lite nervös när de klev runt på den gamla läkten och plockade ner de gamla pannorna.
Jag har byggt en träställning som var tre våningar hög. Kostade mig c:a 6-7 tusen kr. Den byggdes för att uppfylla de säkerhetskrav som arbetsmiljöverket (är det så de heter?) ställer. Spirorna var dubbla reglar och med räcken o.dyl. Den var extremt stabil.
Jag byggde hela ställningen själv förutom att jag fick hjälp med att resa upp spirparen. Din kompis behöver troligen inte bygga en så här hög ställning och bygger han den enligt den ritningen blir det garanterat lika säker som en modern hyrställning. När man sedan är klar kan man förhoppningsvis även använda plank och reglar till något annat. Det här är ett betydligt billigare alternativ än att hyra ställning (om man inte vill stressa).
Jag byggde hela ställningen själv förutom att jag fick hjälp med att resa upp spirparen. Din kompis behöver troligen inte bygga en så här hög ställning och bygger han den enligt den ritningen blir det garanterat lika säker som en modern hyrställning. När man sedan är klar kan man förhoppningsvis även använda plank och reglar till något annat. Det här är ett betydligt billigare alternativ än att hyra ställning (om man inte vill stressa).