Hej,

Efter att ha haft problem ett tag med Sunricher Zigbee-puckar (om strömmen går tappar de konfigurationen, och måste resetas), tänkte jag göra ett nytt försök med Plejd (då de både har bluetooth och batteri-backup).

Elektriker var här i veckan och bytte andra strömbrytare (ej Zigbee) till Plejd, vilket funkat bra, och han meddelade att jag själv enkelt kunde byta Zigbee-puckarna mot Plejd rakt av. Har tidigare bytt vanliga strömbrytare och uttag, men förstår om detta blir för krångligt att jag troligen behöver ha hit en elektriker igen.

På nuvarande installation av Zigbee har elektrikern dragit L till N i pucken, vilket det inte finns plats för i en Plejd DIM-01. Någon här som kort kan hjälpa/säga om det enkelt går att byta detta utan större dragning av sladdar eller liknande?

Tack på förhand,
 
  • Öppen elinstallation med Sunricher Zigbee-puck och anslutna kablar, klar för byte till Plejd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Tack för snabbt svar!

Alright, och med utanpåliggande sladd (gammal lägenhet) till strömbrytarboxen, gissar jag att det kommer behöva dras en till sladd från närmsta box?
 
J
Jo så är det ju då. Förstår dock inte varför du inte kör vidare med ZigBepuck. En hub löser problemet med minne.
 
J Jocke Best skrev:
Jo så är det ju då. Förstår dock inte varför du inte kör vidare med ZigBepuck. En hub löser problemet med minne.
Har dom kopplade till en Philips Hue brygga idag. Tyvärr kämpar puckarna med både minnet efter strömavbrott, samt koppling generellt till Wi-Fi-mesh hos oss. Kan vara pga t.ex. hönsnät i väggar eller liknande. Men 4 puckar kämpar i samma rum som t.ex. en Apple TV kan strömma 4k. Så bluetooth känns som en bra ”redundans”.

Kollade nu i ett annat rum där jag vet att nolla finns (se bild). Även här användas alla uttag på ZigBen, vilket gör det kort om uttag i Plejden. Är tanken att L och N skarvas i t.ex. en Wago istället för i pucken med Plejd?
 
  • Ett öppet eluttag med kabelanslutningar och en installerad smart enhet, möjligen en Plejd, med märkningar för L, N och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
H Hubtingman skrev:
Har dom kopplade till en Philips Hue brygga idag. Tyvärr kämpar puckarna med både minnet efter strömavbrott, samt koppling generellt till Wi-Fi-mesh hos oss. Kan vara pga t.ex. hönsnät i väggar eller liknande. Men 4 puckar kämpar i samma rum som t.ex. en Apple TV kan strömma 4k. Så bluetooth känns som en bra ”redundans”.

Kollade nu i ett annat rum där jag vet att nolla finns (se bild). Även här användas alla uttag på ZigBen, vilket gör det kort om uttag i Plejden. Är tanken att L och N skarvas i t.ex. en Wago istället för i pucken med Plejd?
Precis, du har ju bara 3 "unika".
 
J Jocke Best skrev:
Precis, du har ju bara 3 "unika".
Tack! Funkade utan problem. Blir till att dra nolla i andra rummet - även om fler sladdar alltid är tråkigt.

Tack igen!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
H Hubtingman skrev:
Tack! Funkade utan problem. Blir till att dra nolla i andra rummet - även om fler sladdar alltid är tråkigt.

Tack igen!
Alltid kul med återkoppling på problemen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.