Byggahus.se

Byta styrdon - LK till Uponor

1. J
    Medlem Nivå 3
    Idag har jag LK Fördelare med 9 manuella styrdon (Giacomini). Köpte den på Rinkabyrör: Art nr 5918, LK Värmekretsfördelare VKF-i (9, 500 mm)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1666.jpg

IMG_1667.jpg

Nu vill jag styra slingorna via trådlösa rumstermostater:
    Styra 5 golvslingor från den första rumstermostaten
    Styra 2 golvslingor från den andra rumstermostaten
    Styra 2 golvslingor från den tredje rumstermostaten

Eftersom LK är flera gånger dyrare än Uponor skulle jag helst vilja köpa Uponor, eller nåt annat.

Passar Uponor Styrdon på fördelaren? Troligen inte va? Finns det någon adapter? På bilden ovan syns infästningen. Såhär se plastvredet (Giacomini) ut som jag plockat bort:

IMG_1673.jpg

Så mina frågor är:
    Kan jag montera andra styrdon på nåt sätt? Eller är jag låst till LK?
    Vad behöver jag? Vilka styrdon, mottagarenhet och rumstermostater skall jag köpa?

mvh//Jocke

2. F
    Medlem Nivå 1
    Hur har du räknat för att komma fram till att LK är flera gånger dyrare? För när jag räknade så blev det jämnt lopp mer eller mindre.

Om inte Uponor tillhandahåller någon lösning för att montera sina ställdon kan det bli lite lurigt. LK använder ju inte någon gänga till sina ställdon utan har en knäpplösning. Jag vet att LK säljer adaptrar som gör att du kan använda deras ställdon på flertalet andra fördelare. Men om Uponor har något motsvarande vet jag faktiskt inte.

3. M
    Medlem Nivå 1
    De verkar har kommit med ett universalstyrdon som ska passa de flesta fördelare, finns på deras senaste sortimentlista,
    Universalsyrdon.jpg

Sedan kan reglercentral C-56 samt termostater T-55 användas om du vill ha trådlöst.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Hur får man av Giacomini vredet? Ser ut att sitta i kilar på vardera sida, ska man böja ut plast från kil och skriva hela donet?