I
Hej,

Vi bor i ett hus från 70 talet där vi behöver byta kabel, strömbrytare och utttag. Idag ser det ut på följande vis :

I dosan(ovanför brytaren) hittar vi Blå, brun, svart, svart\vit och bilkabel.
Elektrisk dosa med blå, brun, svart, svartvit och bilkabel anslutna till trappströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen eldosa med trådbuntar och trappbrytare, synliga färgade ledningar inklusive blå och brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brytaren är av typen trapp och är kopplad till 2 lampor i taket samt en annan trapbrytare. Här kan man också se att i uttaget använder man bilkabeln som jord.
Öppen eldosa med trappströmbrytare och flera färgkodade kablar i en husvägg från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanligen är svart och brun fasledare men att dra hit 2 faser är inte troligt och tittar man på kopplingen så är det mer troligt att brun och svart/vit går mellan trapbrytarna.

17-6_trapp_trapp.png

Jag kan såklart nöja mig med att koppla in det nya materialet precis så som detta gamla, men jag vill passa på att förstå hur det fungerar.

Det intressanta är att om man kopplar bort kabeln som kommer från brytare och uttag, d.v.s den nedre kabeln i dosan så blir 3 anslutande rum svarta även efter strömen är åter på.

Tittar man på dosan så går övre högra kabeln till en toalett(lampa och brytare) och sen vidare till ett uttag. Den nedre kabeln går som sagt till brytare och uttag i aktuellta rummet. Den övre vänstra kabeln går tillbaka till elcentralen där det sitter en 13 amp säkring.

Någon idé hur det fungerar och varför det blir svart i 3 andra rum när man kopplar bort brytare och uttag?

Min tanke är att dra en EXQL 4G 1.5 mm från dosa ner till brytare, från brytaren drar jag vidare en EXLQ light 3G 1,5 ner till dubbeluttag.


MVH
 
I dagsläget har du 5 trådar mellan dosan och strömbrytaren, då måste du dra en 5g1,5 om du ska få det att funka.
Det verkar konstigt kopplat med blå både till brytaren och uttaget, man måste mäta för att se vad som är Fas, Nolla, Mellantråd/tändtråd
 
I Ironside skrev:
I dosan(ovanför brytaren) hittar vi Blå, brun, svart, svart\vit och bilkabel.
Att du har fyra färger där ser vi, men det säger 0 och ingenting. Det är funktionen på varje ledare som är intressant. Något står inte rätt till med den blå om man tittar på strömbrytaren. Det ser ut som om lampan den styr har sin två trappbrytare på nollsidan.
I Ironside skrev:
Det intressanta är att om man kopplar bort kabeln som kommer från brytare och uttag, d.v.s den nedre kabeln i dosan så blir 3 anslutande rum svarta även efter strömen är åter på.
I Ironside skrev:
Tittar man på dosan så går övre högra kabeln till en toalett(lampa och brytare) och sen vidare till ett uttag.
Är det samma rum? Av det som syns ser jag ingen förklaring till att de slocknar när du kopplar bort kabeln nedåt från dosan. Det föranleder återigen att titta i fler dosor på vägen.
I Ironside skrev:
Den övre vänstra kabeln går tillbaka till elcentralen där det sitter en 13 amp säkring.
Uppenbarligen går den inte direkt till elcentralen utan har några dosor på vägen där belysningen du nämner ingår? Titta i dessa dosor.
I Ironside skrev:
Min tanke är att dra en EXQL 4G 1.5 mm från dosa ner till brytare, från brytaren drar jag vidare en EXLQ light 3G 1,5 ner till dubbeluttag.
Du behöver även kontrollera skyddsjordsledaren. Den biledare som syns ser ut att vara 1.5 mm² så det kan vara en gammal kabel, EKKL eller nåt, där biledaren fick användas som skyddsledare. Kontrollera den noga i alla dosor och kontrollmät att den har kontakt med jord i centralen.

Allt detta arbete är behörighetskrävande.
 
I
Har nu tittat närmare på anläggningen och jag hade fel om övriga rum, de fungerar som tänkt.

När jag mäter i dosan får jag följande :

Blå och Billedare - 230 v
Svart och Billedare - 0 v
Brun och Billedare 230 v

Det innebär att den visar 0 mellan brun och blå.

Om jag ändrar den andra brytaren i rummet så ger brun 0 mot billedaren.

Så då är det alltså blå som är fas ledare, svart 0a och brun agerar trapp tändkabel mellan brytaren precis som svart/vit?
 
Det skulle i teorin även kunna vara så illa att biledaren har potential som fas om det är det enda du mätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I
Jag har kontrollerat med elektrikern att billedaren används som skyddsgjord i vår anläggning.

Inkoppling är gjord men det fungerar inte som tänkt. Tidigare så styrde brytarna lamporna i taket induviduellt, nu beror brytare A på brytare B och vise värse. Det kan innebära att vissa fall kan man inte tända eller släcka lamporna från en given brytare.

Brytaren som sattes in ser ut såhär :
Elektrisk installationsdosa med en nyinstallerad trappomkopplare och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dosan ser det ut såhär :
Elektrisk dosa med oordnade kablar och en kopplad strömbrytare, installationsfel misstänks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra brytare som forfarande sitter kvar ser ut såhär :

Öppen väggströmbrytare med synlig kabelanslutning och mekanism, bakom vit plastdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om trappomkopplare lät som rätt brytare här så misstänker jag att det faktiskt krävs en annan brytare? Det är koppplat på samma viss som den trasiga brytaren var kopplad.
 
I Ironside skrev:
Så då är det alltså blå som är fas ledare, svart 0a och brun agerar trapp tändkabel mellan brytaren precis som svart/vit?
Ja så ser det ut att vara. Jag kan inte minnas att blå använts som fasledare i någon Svensk avkrok under de senaste 100 åren, så din anläggning är kanske unik.

Men läs zwanzig's brasklapp. Din mätning visar ingenting annat än 230 V mellan blå och biledare (inte billedare, bi-ledare). Den säger ingenting om vilken som har noll/jordpotential. Du säger att din elektriker säger att biledaren är jord, men...
I Ironside skrev:
Tidigare så styrde brytarna lamporna i taket induviduellt, nu beror brytare A på brytare B och vise värse. Det är koppplat på samma viss som den trasiga brytaren var kopplad.
Exakt hur menar du att din nya strömbrytare är inkopplad på samma sätt? Ditt symptom tyder på att en mellantråd och fas/tändtråd är omkastade.

Då jag ser en blå ledare även på din andra strömbrytare kan man även misstänka att du har en sparkoppling. Men det skulle ge symptomet att lampan endast går att släcka med båda strömbrytarna ställda i en av de fyra kombinationerna.

Du kan inte flytta över trådarna på samma sätt "fysiskt", uppe till höger till uppe till höfer osv. Du måste ta reda på hur den gamla strömbrytare fungerar internt, t.ex genom att ohmmäta den. Då ser du vilken terminal som är "ingång" (märkt P eller L) som växlas mellan två utgångar. Därefter kopplar man in den nya strömbrytaren på samma sätt, elektriskt, och det ska fungera. Du har med säkerhet rätt typ av strömbrytare, trapp.

Jag kan bara upprepa mitt råd att fortsätta titta i dosor och rita upp ett kretsschema för att få 100% klarhet i hur din anläggning är funtad. Med dessa färger ska du inte lita på några råd från utomstående.
 
En bild på kablarna i elcentralen hade varit intressant.
Vilka färger används till vad där?
 
Ta ut en elektriker och tråda om hela anläggningen
 
I
Vi har ett äldre skåp som ska bytas ut av elektriker inom några veckor, kostnaden uppskattades till 8000 kr.

Såhär ser det ut :

Äldre elektriskt skåp med säkringar och tråddragning, bi-ledare kopplad till jord, och blå kabel till säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt elskåp med synliga ledningar och säkringar, inklusive blå och bruna kablar, infästa i skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi den särking som gäller för dosan
Äldre elskåp med säkringar och flera synliga kablar, inklusive en blå och en brun/svartvit ledd till brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har följt hela vägen och det är samma färger genom hela. Bi-ledaren är kopplad på den bakre skenan som ser ut att vara jord. Jag kan se att den blå kabeln är kopplat direkt till säkringen som gäller för dosan. Den svarta sitter på den främre skenan som jag antar är nollan efter som alla andra kablar här är blå. Kan tillägga att detta är kabeldragning som suttit sen huset byggdes 70 typ.

Brun och svart\vit går vidare till den andra brytaren.

Eftersom brun och svart\vit bara går mellan de 2 brytarna så spelar det vad jag förstår ingen roll hur man slänger om dessa merän att de avgör vilket som räknas som på och av på brytaren. Det jag har funderingar på är at fasen som i detta fallet är blå ska kopplas på en av utgångarna på trappkopplingen istället men det är inget jag provar utan att veta med säkerhet.

Om det inte finns något vis att luska ut hur det ska kopplas så får det stå som det gör nu så får elektrikern titta på det när de byter skåpet. Allt är ihopmonterat så inget farligt som går att komma åt.
 
I Ironside skrev:
Eftersom brun och svart\vit bara går mellan de 2 brytarna så spelar det vad jag förstår ingen roll hur man slänger om dessa merän att de avgör vilket som räknas som på och av på brytaren. Det jag har funderingar på är at fasen som i detta fallet är blå ska kopplas på en av utgångarna på trappkopplingen istället men det är inget jag provar utan att veta med säkerhet.
Som Bo nämnde ser det ut som du har sk sparkoppling. Om du byter plats på den bruna och de blä på din nya brytare ska du se att det fungerar som tidigare.

Frågan är också varför du byter centralen det ser ju bra och välordnat ut där risken är att det förhållandet kan ha ändrats efter bytet beroende på vem som gör det.
 
I
Tackar, missade den detaljen. Efter bytet fungerar det nu som tänkt! För att förstå det bättre tog jag en titt på denna som verkar vara en bra förklaring på hur sparkoppling fungerar. Nu i efterhand kännds det egentligen självklart att det var en sparkoppling här eftersom det fanns ett uttag under brytaren och att kabeln ner var 5g.

Propskåpet har ett parr tillhörande delar runtom som inte fått plats i själva skåpet och nu ska vi få installerat en luft\vatten. Installatören säger att antingen får skåpet bytas eller så måste de sätta in en ny del sidan om. Rummet där skåpet står har vi gäster i lite då och då så tanken har funnits sen tidigare att sätta in ett mer diskret skåp med lock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.