P
Hej forumet!
Har kikat runt här en hel del men aldrig postat, så det är väl hög tid nu :D

Det är så att jag är i färd med att byta strömbrytare till taklampan i vårt sovrum.
I taket finns då två kontakter i samma "hål" i taket. Det hänger alltså två anslutningar på samma ställe. På väggen fanns en strömbrytare med två knappar, troligtvis då av kron-modell (rätta mig gärna). Nu har jag köpt mig en ny strömbrytare (LÄNK).

Då jag ska byta så upptäcker jag att mina kablar verkar skilja sig från andras, då man läser runt på forum verkar det som att det ska finnas svart och brun kabel, men jag har två bruna och en gul.
Sen skiljer sig även beteckningarna på baksidan av strömbrytaren, jag vet alltså inte hur jag ska gå tillväga för att koppla in den nya strömbrytaren.

Jag har tagit en bild på baksidorna, den vänstra är då alltså den gamla.
En brun kabel satt i P, en brun satt i S (har dem uppmärkta) och den gula var kopplad där det ser ut att stå OVE.

Finns det någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig lite? :o

DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du söker på elektriker på typ Eniro så lär det finnas massor. Är man minsta tveksam så chansa inte utan ta in en som reder ut det där annars kan du riskera både ditt och andras liv.

Edit: Ett råd i all välmening från en som bor i ett hus där förre ägaren härjade fritt med elen.

Den bruna och gula kabeln som satt på samma sida är troligtvis tändtrådar. Den bruna på p är troligtvis matande fas.

Den bruna som satt i P ska kopplas till L
Den andra bruna som satt i "S" ska till en av "pil ut".
Den gula ska till den andra "pil ut".

Om du tittar noga är det nog pilar på din gamla strömbrytare också. Märkningarna "S" och "OVE" är inte beteckningar för dessa anslutningsterminaler.

Det är väl lysande att man då kan fråga ex. här. I det här fallet så är situationen så väl beskriven av trådskaparen att vi kan se dels vad som är rätt lösning, dels att det inte kan bli farligt, om det trots allt är fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.