Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har en gammal ESAB Miggy 125 svets ståendes med den gamla varianten av stickpropp 3-fas. Jag måste ha den nya. Ska jag bara flytta över Brun,Blå och Svart kabel till L1,L2och L3 på nya kontakten och jord till jord?

Jocke

ouznqrxangmd

När det gäller svets så kvittar det väl var faserna hamnar. Eller?

Ja, det kvittar.

Slå sönder den gamla handsken sedan, dom är totalförbjudna sedan länge.

Visst har det funnits svetsar med roterande omformare och svänghjul? En sån vill nog iofs har rätt fasföljd.

Spar gärna skruvarna från den gamla handsken och kasta varje övrig del separat i varsin vända till återvinningen ;)

yxis skrev:
Visst har det funnits svetsar med roterande omformare och svänghjul? En sån vill nog iofs har rätt fasföljd.
Jajamensan! De var inte ovanliga förr, innan elektroniken klarade att bygga likriktare till en billig penning för just den applikationen. MEN, jag har aldrig hört talas om någon sådan MIG-svets. Det finns säkert sådana, men vanliga var de iaf inte.

Fasföljden vågar jag uttala mig om (dvs om det faktiskt skulle göra något åt vilket håll motorn gick). Jag förmodar att den enda jag kört gick åt rätt håll. Den funkade i alla fall, dvs när jag fattat att det fanns två hastigheter på motorn och att det var den högre som gällde. :)

Jag minns från min uppväxt att grannen hade ett skitstort svetsaggregat som hade DZ-I-proppar (de där små som fanns upp till 6A) på panelen om jag inte minns fel. Det fanns också gasflaskor och det svetsades å donades, främst på bilar, men jag måste erkänna att jag vet inte om aggregatet och gastuberna användes tillsammans eller om det var två separata grejer.

Det var nästan helt säkert två olika utrustningar, elsvets och gas svets/skär. Särskilt om det var två flaskor ihop. MIG/MAG använder en.

Jag är inte ens säker på om det var en eller två flaskor.

Jag har noll koll på svetsning.

Är det rimligt att anta att det används dels en elsvets (utan gas) och dels en gassvets (utan el) för bilarbeten (kaross o.s.v.)?

Ja det är inte orimligt. "Alla" ställen som gjorde plåtarbeten hade en gassvets också. Även om man sällan svetsade med den så skar man, eller värmde grejjor i största allmänhet (krympte lager osv.), så den kom till användning.

Idag har plasmaskärarna kommit ner såpass i pris att man skär tunnplåt med den istället. Det är mycket smidigare och enklare. Men det är nog ganska många ställen som har en gassvets stående i ett hörn ändå. Bara ifall.

(Fast en "elsvets," dvs pinne/MMA *utan* gas, det får man gå långt tillbaka för att hitta i en karosseriverkstad, så det är mindre troligt.)

Redigerat:
Är det inte 220volt enfas på miggyn ?? Eller kan du ha både 1 fas och 3fas ??
På min Esab LKA150 är det bara 220v tyvärr :( Hade gärna haft 3fas på den :)

Mictro: om svetsen använts med den platta kontakten i ett vanligt trefasuttag så lär det väl vara trefas?

lars_stefan_axelsson:
Det här var alltså sent 70-tal / tidigt 80-tal och det var en hobbyverksamhet. De körde folkrace (och kanske nån slags rally före det) så de hade ingen ambition att vinna skönhetspris. Jag minns en gång när bilen var så skrynklig på ett ställe att de orkade inte rätat ut plåten utan svetsade på en ny slät plåt utanpå skrynklet ;)

Yxis... Ja det förstod jag mycket väl att det det var ett 3fas uttag :)
Det var bara jag som blev förvånad.... trodde i min enfald att miggy 125 var enfas svets , därav min fråga :)

Nu har jag bytt handsken och svetsen funkar. Bara gasflaska som saknas nu. Kan ju passa på och fråga om man kan köra med större tråd i denna. Det är 0,6mm nu.

Jocke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.